کد خبر 204182
۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵

رحیمی جهان آبادی در گفتگو با «حیات» مطرح کرد؛

تنش زایی طالبان در موضوع حق آب هیرمند با عدم تعهد به معاهده 1352

تنش زایی طالبان در موضوع حق آب هیرمند با عدم تعهد به معاهده 1352

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به تنش حق آبه هیرمند به دلیل متعهد نبودن طالبان به معاهده سال 1352 گفت: افغانستان طبق قانون مصوب سال 1352 موظف است، از مجموع 6 میلیارد و 500 میلیون لیتر مکعب آب حریر رود، 828 الی 830 میلیون لیتر مکعب، سهم ایران را پرداخت نماید.

جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی حیات گفت: مرور تاریخ، یادآور گذشته هر کشور است. در تاریخ 1957 طبق معاهده پاریس، افغانستان از خاک ایران جدا شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: در تاریخ ‌1352/5/10معاهده‌ی آبی هیرمند، بین دولت ایران و افغانستان در مجلس سنا با ریاست جعفر شریف امامی، با هدف رفع دائمی کلیه اسباب اختلاف آب رود هیرمند، برای حفظ روابط بین المللی به تصویب رسید و هم اکنون در حال اجرا است.

وی در ادامه افزود: افغانستان طبق قانون مصوب سال 1352 موظف است که از مجموع 6 میلیارد و 500 میلیون لیتر مکعب آب حریر رود ، 828 الی 830 میلیون لیتر مکعب، سهم ایران را سالیانه پرداخت نماید،که متاسفانه با توجه به، به تصویب رسیدن این قانون در سنا کشورش، آن را به سخره گرفته و به  آن عمل نمی‌کند. 

نماینده مردم تربت جام در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تنش حق آبه هیرمند به دلیل متعهد نبودن طالبان به این معاهده است، گروه طالبان اعلام کرده‌اند که آبی موجود نیست و به دلیل کم آبی، به تعهداتش عمل نمی‌کند این در حال است که  ایران نیز براساس حق آبه خود، مطالباتش صحیح و قانونی بوده است.

رحیمی جهان آبادی اظهار کرد: دستگاه دیپلماسی ایران در حال رایزنی برای احیای حق آبه هیرمند، از این کشور هستند تا بتوانند با حفظ آرامش در کشور و منطقه، طبق قانون مصوب هر دو کشور، مطالبات اصولی خود را درخواست کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha