کد خبر 203930
۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰

عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با «حیات»؛

اقتصاد صنعت برق کشور با مشکلات جدی روبروست/ ضرورت خرید برق از نیروگاه ها توسط دولت با نرخ واقعی

 اقتصاد صنعت برق کشور با مشکلات جدی روبروست/ ضرورت خرید برق از نیروگاه ها توسط دولت با نرخ واقعی

نخعی گفت: زمانیکه که سوخت با قیمت واقعی در اختیار نیروگاه ها قرار بگیرد منابعی برای دولت ایجاد می شود که میتواند این منابع را صرف خرید برق از نیروگاه ها کند که در این صورت اقتصاد برق بهبود می یابد.

مصطفی نخعی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی حیات؛ با اشاره به تعرفه پایین خرید برق از نیروگاه های حرارتی افزود: تحلیل دولت این است که سوخت که عمده ترین بخش هزینه ای را شامل می شود را با قیمت بسیار کم در حد رایگان در اختیار نیروگاه ها قرار می دهیم پس طبیعتا بایستی برق را با قیمت کمتر خریداری و در اختیار مردم قرار داد.

وی تصریح کرد: اقتصاد صنعت برق کشور با مشکلات جدی و ساختاری روبروست که نیاز به اصلاح داشته و باید تغییر کند. البته ما در قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق این اصلاحیه را انجام دادیم که بر این اساس سوخت با قیمت واقعی تر که با رقمی حدود ۹۰ درصد متوسط نرخ صادراتی سوخت است در اختیار نیروگاه ها قرار گیرد و دولت نیز با نرخ تمام شده و واقعی برق را از نیروگاه ها بخرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: زمانیکه که سوخت با قیمت واقعی در اختیار نیروگاه ها قرار بگیرد منابعی برای دولت ایجاد می شود که میتواند این منابع را صرف خرید برق از نیروگاه ها کند که در این صورت اقتصاد برق بهبود می یابد ولی باید به این موضوع نیز بپردازیم که مردم نباید نگران شوند که اگر دولت برق را گران بخرد قرار است قیمت برق منازل افزایش پیدا میکند.

وی خاطرنشان کرد:  بر اساس گزارشات موجود، بسیاری از نیروگاه ها  با راندمان های کمتر از ۳۰درصد کار میکنند که هیچ توجیه اقتصادی ندارد، در قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق و در بودجه ۱۴۰۲ بر این موضوع تاکید داشتیم که بایستی این رویه تغییر کند.

نخعی در پایان افزود: نیروگاه های ما با راندمان های بسیار پایین فعالیت می کنند، پس بنابراین اگر قیمت ها واقعی شوند نیروگاه ها به سمت بهینه سازی حرکت می کنند و با کاهش مصرف سوخت با استفاده از روش های مختلف به سمت درآمدزایی بیشتربروند.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha