کد خبر 203893
۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۳

۴۰۰ هزار کشاورز در طرح جهش تولید دیمزارهای کشور مشارکت دارند

۴۰۰ هزار کشاورز در طرح جهش تولید دیمزارهای کشور مشارکت دارند

معاون ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) گفت: ۴۰۰ هزار نفر از کشاورزان کشور در طرح جهش تولید دیمزارها مشارکت دارند که این نوع همکاری در هیچگونه طرحی یافت نمی شود.

به گزارش گروه استان‌های حیات؛ سید مصطفی سید هاشمی روز سه شنبه در آیین ویژه جهش تولید در دیمزارهای لرستان افزود: کشورها با وجود پیشرفت در حوزه های مدرن، فناوری و موشکی نیازمند تامین امنیت غذایی هستند.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری، کشت محصولات مورد نیاز مردم را از جمله تعاریف امنیت اقتصادی برشمرده اند که گندم و جو در این راستا محصولات استراتژیک هستند.

وی گفت: مقام معظم رهبری سه سال قبل بر اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها، تقویت و تداوم آن تاکید کردند که در این راستا سال اول ۶۷۰ هزار هکتار، سال دوم ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار و امسال چهار میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زیر کشت رفت و در دوره بعد نیز پنج میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار دیمزار کشت می شود.

وی با اشاره به مشارکت ۴۳ هزار کشاورز لرستانی در طرح جهش تولید ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره)به عنوان ۲ بازوی قوی در تامین بذر، کود، بیمه محصولات، ادوات، آموزش و کارگاه های ترویجی این طرح همکاری می کنند.

سید هاشمی با اشاره به بارندگی های مطلوب در ثمربخش بودن این طرح گفت: ستاد اجرایی در بزنگاه های مهم برای تولید ماسک، ۵۰ میلیون دُز واکسن برکت، تامین هزینه فرزندآوری، درمان کودکان ناشنوا و اهدای بسته های لبخند مادری داوطلب بوده است.

علیرضا مهاجر معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی نیز گفت: کشاورزی در زندگی روزمره جریان دارد و اگر کوچکترین خللی در این حوزه ایجاد شود همه احساس کمبود می کنیم اما با این وجود نقش کشاورزان و ارگان های مربوطه کمتر دیده می شود.

وی افزود: ۶ میلیون هکتار زراعت دیم در کشور وجود دارد و چنانچه بتوان ۲ تا سه سال آینده ۳۳۰ کیلوگرم افزایش تولید در هکتار را محقق کرد منجر به افزایش ۲ میلیون تنی تولید و بی نیازی از واردات می شود.

طرح جهش تولید با هدف افزایش ۲۵ درصدی تولیدات دیم طی پنج سال آغاز شده است و سال زراعی گذشته در سطح ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی دیم لرستان اجرا شد.

لرستان دارای ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی می باشد که تنها ۲۵ درصد این سطح آبی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha