کد خبر 203867
۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۸

جشن 100 سالگی «مفاتیح‌الجنان» برگزار شد

جشن 100 سالگی «مفاتیح‌الجنان» برگزار شد

عده‌ای از چهره‌های علمی و دانشگاهی و فضلای علوم دینی، امروز 100 سالگی کتاب «مفاتیح‌الجنان» نوشته شیخ عباس قمّی را به جشن نشستند.

به گزارش گروه فرهنگی حیات، همایش یکصدمین سالگشت تألیف مفاتیح‌الجنان و تجلیل از مقام شیخ عباس قمی صبح امروز سه‌شنبه نهم خردادماه در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شد.

حجت‌الاسلام احمد غلامعلی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم حدیث در این مراسم اظهار داشت: اگر انسان دعا و زیارت و مسائل دینی را به درستی انجام دهد، حتی در دشمن هم اثر می‌گذارد. امام رضا(ع) دعاهای خود را همواره با صلوات آغاز می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه ۳۰۰ مقاله از دانش‌آموزان و معلمان درباره خاطره دعاهایشان ارسال شده است، گفت: در نمایشگاه قرآن امسال ۹۰ هزار نفر برای حفظ دعای عهد ثبت نام کردند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم حدیث اظهار داشت: مقام معظم رهبری معتقدند که باید این ادعیه‌ به زبان روان به مردم ارائه شود. این همایش برای تحقق این هدف هم کوشش می‌کند. مقالات بسیاری در حوزه‌های ادعیه، زیارات، باقیات و... به دست ما رسید که باید به زبان قابل فهم به دست مردم برسد. این مقالات توسط اقشار مختلف حوزوی و دانشگاهی تألیف شده است.

غلامعلی با طرح این سوال که چگونه مفاتیح‌الجنان همنشین قرآن شد، تصریح کرد: اخلاص و خصوصیات بسیاری در شیخ عباس قمی وجود داشت که در مقالات این همایش به آن پرداخته‌ایم تا در نگارش آثار بعدی نویسندگان به آنها توجه کنند.

در این مراسم گروه هم‌آوایان اهل‌بیت(ع) ۳ قطعه شامل فرازهای جوشن کبیر، دعای بسم الله نور و دعای وحدت را همخوانی کردند.

کتابی با ۳ برابر مفاتیح در حال نگارش است

حجت‌الاسلام طباطبایی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم قرآن و حدیث که مقاله‌اش برگزیده این همایش شد، به ارائه مقاله‌اش پرداخت. او گفت: تکریم و پاسداشت مفاتیح‌الجنان تنها تکریم شیخ عباس قمی نیست؛ بلکه تکریم هزاران سال دعانگاری مسلمانان است. افتخار اولین نگارش کتاب‌های دعایی برای امام باقر(ع) است که دعاهای امام سجاد(ع) را نگارش کردند.

وی افزود: کتاب مفاتیح‌الجنان با بهره‌گیری از تجربه‌ نگارش مفتاح‌الجنان نگارش شده و متون آن از اسناد کهن گرفته شده است. این کتاب بعد از اتقلاب کتاب رسمی دعا شیعیان شد، اما نباید به این اکتفا کرد. هم‌اکنون در دانشگاه علوم قرآن و حدیث به همت مرحوم‌ ری‌شهری کتاب کنزالدعا در حال نگارش است که تاکنون ۳ برابر مفاتیح دعا دارد.

در این مراسم با حضور آیت‌الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران و دبیر همایش یکصدمین سالگشت مفاتیح‌الجنان، علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مسؤولان از تمبر یادبود این همایش مزین به تصویر شیخ عباس قمی رونمایی شد.

همچنین کتاب‌های مفاتیح‌الجنان شماره‌گذاری شده، مقالات همایش، منتخب ادعیه دانشجویی، منتخب ادعیه دانش‌آموزی، حکایت‌های انگشت و استکان، داستان‌های مفاتیح‌الجنان، میراث محدث هم در این مراسم رونمایی شد.

صدیقی: دعا بیان ناگفتنی‌ها برای خداست 

آیت‌الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران و دبیر همایش یکصدمین سالگشت مفاتیح‌الجنان در این مراسم اظهار داشت: دعا در بیان الهی گوهر انسانی است و کسی که از آن بی‌بهره باشد مورد توجه خدا نیست. دعا راه تأمین نیازهای بشر است و دعا تنها پناه انسان در بن‌بست و ناامیدی‌هاست که انسان را به خدا می‌رساند.

وی افزود: دعا صیانت از آبروست. خداوند اجازه نداده که انسان گناه و خطایش را به کسی بگوید، بلکه باید در پیشگاه خداوند توبه و درد دل کند. پس، دعا زمینه‌ای برای بیان مشکلات و عیب‌ها به خداست و ظرفیت تخلیه انسان را دارد. در روانشناسی هم انسان را با گفتاردرمانی تخلیه می‌کنند. دعا بیان ناگفتنی‌ها برای خداست که نگرانی از افشای رازها نداریم. 

صدیقی گفت: انسان اگر دل به خدا دهد، دیگر دل به غیر خدا نمی‌دهد. خدا دلبری است که دلداری مثل او نیست.

امام جمعه موقت‌ تهران بابیان اینکه مفاتیح‌الجنان به حق کلید بهشت است، گفت: درجات بهشت با درجات قرآن تنظیم می‌شود و مفاتیح آن دعاهای اهل بیت است. دعا هم خودشناسی و هم داروی دردها و هم کلید درهای بسته و هم تأمین انرژی است که هیچ‌کس نیست که از دعا بی‌نیاز باشد.

وی افزود: عصاره ادعیه همه بزرگان در مفاتیح‌الجنان است که انسان را به خدا و پیامبران و امامان وصل می‌کند و به انسان در مکتب اخلاق ایده و آرزو می‌دهد.

صدیقی خاطرنشان کرد: این پایان کار نیست بلکه سفره‌ای است که باز شده و ان شاءالله ادامه خواهد داشت تا بتوانیم از فیوضات دعا بیشتر استفاده کنیم.

گفتنی است؛شیخ عباس قمی در مجموع ۶۵ سال عمر کرد و در این مدت ۷۰ عنوان کتاب نوشت. محدث قمی در سال ۱۳۱۹ شمسی در نجف درگذشت و در حرم علی بن ابیطالب(ع) دفن شد. او کتاب مفاتیح‌الجنان را روز دهم ذی‌القعده سال ۱۳۴۴ قمری به پایان رساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha