کد خبر 203817
۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۷

رسانه آمریکایی: استقبال رهبر ایران از روابط کامل دیپلماتیک با مصر

رسانه آمریکایی: استقبال رهبر ایران از روابط کامل دیپلماتیک با مصر

یک رسانه آمریکایی با بازتاب دیدار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان نوشت: رهبر عالی ایران می گوید که از احیای کامل روابط دیپلماتیک میان مصر و جمهوری اسلامی ایران "استقبال می کند".

به گزارش گروه سیاسی حیات؛ یک رسانه آمریکایی با بازتاب دیدار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان نوشت: رهبر عالی ایران می گوید که از احیای کامل روابط دیپلماتیک میان مصر و جمهوری اسلامی ایران "استقبال می کند".

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس روز دوشنبه به وقت محلی در گزارشی نوشت: این اظهارات چشم انداز عادی سازی روابط قاهره و تهران را پس از چندین دهه تنش افزایش می دهد.

در این گزاش با اشاره به بیانات رهبر عالی ایران در دیدار با هیثم بن طارق، سلطان عمان، آمده است: سفر سلطان هیثم به تهران که اولین سفر وی پس از به دست گرفتن قدرت در سال ۲۰۲۰ است، در حالی انجام می شود که مسقط مدت ها به عنوان میانجی گفتگو میان تهران و غرب عمل کرده است.

آسوشیتدپرس ادامه داد: نشانه‌های فزاینده‌ای از احیای روابط مصر و ایران وجود دارد، به‌ویژه که عربستان سعودی و ایران پس از سال‌ها تنش در ماه مارس با میانجیگری چین به یک توافق احیای روابط دیپلماتیک دست یافتند.

آسوشیتدپرس می گوید: قاهره برای حمایت اقتصادی به عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی نفت خیز خلیج فارس متکی است.

این رسانه آمریکایی ادامه داد: آیت الله خامنه ای رهبر عالی ایران گفت: ما از این موضوع استقبال می کنیم و مشکلی در این زمینه نداریم.

این خبرگزاری آمریکایی در ادامه نوشت که مصر هنوز واکنشی نشان نداده است.

آسوشیتدپرس اضافه کرد: مصر پس از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ و در زمان حکومت انور سادات روابط خود را با ایران قطع کرد. سادات دوست صمیمی شاه مخلوع ایران محمدرضا پهلوی بود، درست قبل از مرگش او را در مصر پذیرفت و در سال ۱۹۸۰ میزبان مراسم تشییع جنازه او بود. بقایای شاه در مسجد الرفاعی قاهره دفن شده است. توافق صلح مصر با اسرائیل همچنین خشم دولت ایران را برانگیخت زیرا تهران، اسرائیل را دشمن اصلی منطقه خود می‌داند.

این رسانه آمریکایی افزود: پس از بهار عربی ۲۰۱۱ و انتخاب محمد مرسی به عنوان رئیس جمهور مصر که به اخوان المسلمین تعلق داشت، روابط این کشور با ایران گرم شد. با این حال، کودتای نظامی در سال ۲۰۱۳ مرسی را برکنار کرد و عبدالفتاح السیسی به عنوان رئیس جمهور جدید قدرت را در دست گرفت و بلافاصله تلاش های ایجاد روابط با تهران را ناکام گذاشت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبرمعظم انقلاب اسلامی صبح روز دوشنبه در دیدار آقای «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان و هیات همراه، روابط ایران و عمان را روابطی دیرینه و ریشه‌دار و خوب خواندند و گفتند: ما معتقدیم گسترش روابط دوکشور در همه زمینه‌ها، به نفع هر دو طرف است.

ایشان با اشاره به مذاکرات طرف‌های ایرانی و عمانی، خاطر نشان کردند: نکته مهم آن است که این مذاکرات تا رسیدن به نتایج محسوس، به صورت جدی پیگیری شود و در نهایت ارتباطات گسترش یابد.

رهبر انقلاب اسلامی به موضوع خطر حضور رژیم صهیونیستی در منطقه نیز اشاره کردند و افزودند: سیاست رژیم صهیونیستی و پشتیبانان آن، ایجاد اختلاف و نبود آرامش در منطقه است، بنابراین همه کشورهای منطقه باید به این موضوع توجه داشته باشند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطر نشان کردند: افزایش همکاری عمان و ایران حائز اهمیت است زیرا دوکشور در آبراه بسیار مهم تنگه هرمز دارای اشتراک هستند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اظهارات سلطان عمان مبنی بر تمایل مصر برای از سرگیری روابط با جمهوری اسلامی ایران، تاکید کردند: ما از این موضع استقبال می‌کنیم و مشکلی در این زمینه نداریم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درخصوص اظهار خرسندی سلطان عمان از آغاز روابط مجدد ایران و عربستان گفتند: این موضوعات نتیجه سیاست خوب دولت جناب آقای رئیسی برای گسترش و تقویت روابط با همسایگان و کشورهای منطقه است.

پیش از سفر دو روزه سلطان عمان به تهران، روزنامه نشنال امارات به نقل از مقام‌های مصری اعلام کرد که تبادل سفیر میان دو کشور بخشی از تلاش‌های میانجیگرانه عمان برای عادی‌سازی روابط میان این دو قدرت منطقه‌ای است.

دو مقام مصری به نشنال گفتند که در مورد دیدار سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر بطور اصولی توافق حاصل شده است. بر اساس این گزارش، احتمال می‌رود که این دیدار در پایان سال جاری انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha