کد خبر 203791
۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۶

قاضی زاده هاشمی در دوازدهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران مطرح کرد؛

ایجاد همبستگی و افزایش سرمایه اجتماعی در سایه فرهنگ ایثار / شهدا در قله فداکاری ایستاده‌اند

ایجاد همبستگی و افزایش سرمایه اجتماعی در سایه فرهنگ ایثار / شهدا در قله فداکاری ایستاده‌اند

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه قدرت فرهنگ ایثار و فداکاری باعث ایجاد همبستگی و افزایش سرمایه اجتماعی می شود، گفت: شهدا در قله فداکاری ایستاده‌اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات؛ سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی معاون رییس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با تبریک ایام دهه کرامت گفت: هدف از برگزاری این مراسم رسیدن به یک مفهوم مقدس است. خوشحالیم که مسئولان ما در طی یک دهه گذشته تمام تلاششان را مصروف معرفی مفهوم فداکاری و ایثار کردند تا آن را به عنوان یک نماد متعالی به جامعه عرضه کنند.

وی با بیان اینکه قدرت فرهنگ ایثار و فداکاری باعث ایجاد همبستگی و افزایش سرمایه اجتماعی می شود، تصریح کرد: وقتی مردم یاد می گیرند از زمان، جان و مالشان برای جامعه و فرهنگشان از خود گذشتگی کنند، همبستگی اجتماعی ایجاد می شود و به تبع آن اعتماد آحاد جامعه نسبت به یکدیگر افزایش می یابد.

معاون رییس جمهور با اشاره به اینکه حس اعتماد در یک جامعه منجر به ایجاد نشاط خاطر جمعی می شود، افزود: گسترش این فرهنگ در ذهن ها این موضوع را تداعی میکند که اگر من روزی دچار نقص شوم کسی هست که به من کمک کند.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: در دنیای غیر بوروکراتیک قدیم که در آن سازمان های امداد و نجات و اورژانس وجود نداشت و ساختار اجتماع براساس قبایل شکل می گرفت، قبایل در روند زندگی عادی مانند ازدواج و فرزندآوری و یا در بحران ها از یکدیگر حمایت میکردند. یعنی افراد در چنین جامعه ای روزی دهنده و روزی گیرنده بودند.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: کم کم با ایجاد نظام اجتماعی و شهرنشینی گسترده نقش دولت ها پررنگ شد و ساختار و سازمان اداری شکل گرفت و بشر مجبور شد برای این نهاد اجتماعی جایگزین یابد. از این رو کم کم وظایف مردم به نهادهای اداری واگذار شد.

وی تصریح کرد: در گذشته وظیفه ذاتی و اولیه مردم نگهداری از سالمندان در جوامع روستایی و قبیله ای بود لکن بعدها مجبور شدند به تاسیس نهادی مانند خانه سالمندان روی بیاورند که البته وجود چنین نهادهایی در جامعه ایران دچار تناقض است.

قاضی زاده هاشمی اعلام کرد: جبران کننده چنین نهادی وجود ایثار و از خودگذشتی است. این مفهوم در جامعه دینی به معنای غایت نگری و تعلق به آخرت است که باید برای افراد برای کسب رضایت الهی این فداکاری را انجام بدهند. این یعنی اگر ما خدمتی به جامعه ارائه میکنیم در فردایی که نیازمند می شویم جامعه خدمت را به من ارائه می کند.

معاون رییس جمهور گفت: سطح فداکاری متفاوت است اما هر جامعه ای به عنصر ایثار و فداکاری نیازمند است.

وی با اشاره به دوران کرونا مطرح کرد: جامعه در دوران کرونا دچار هراس شد اما افرادی که بر بالین بیماران می رفتند افرادی بودند که با آگاهی از خطر مرگ فداکاری کردند. در آن زمان نه تنها کادر سلامت میدان را خالی نکرد بلکه تعداد زیادی از افراد جامعه با فرض از دست دادن جان به میدان آمدند. اگر در آن زمان هرکس به فکر جان خودش بود فاجعه ایی عظیم رخ میداد اما باوجود اینکه سطح همه گیری در کشور وسیع بود ایران نسبت به کشورهای مدرن تر در حوزه دانش، خدمات سلامتی و واکسن آمار مرگ و میرش کمتر بود.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: علت کاهش آمار مرگ و میر در جوامع سنتی نسبت به جوامع صنعتی گسترش تفکر فداکارانه و ایثارگری است.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: با مقایسه بروز بلایای طبیعی در ایران و وقوع طوفان کاترینا در آمریکا در می یابیم آحاد مردم ایران با جان و مال به کمک آسیب دیدگان شتافتند اما در آمریکا آمار غارتگری بالا رفت.

وی با بیان اینکه روحیه فداکاری سبب همبستگی اجتماعی می شود، خاطرنشان کرد: شهدا در قله فداکاری ایستاده اند و حاضرند به قیمت تنها ماندن خانواده هرچه دارند فدای وطن و جان هموطنان و مکتب خویش کنند.

معاون رییس جمهور افزود: طبق فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی بررسی سطح زندگی شهدا الهام بخش‌ و روحیه بخش جامعه است. امیدواریم درک کنیم مفهوم ایثار فقط مربوط به جنگ و جبهه نیست و همواره در جامعه جاری و ساری است که قله آن ایثار اجتماعی است. این جشنواره نیز به پاس این امر شکل گرفته است چراکه جوانان ما پای کار فداکاری برای یکدیگر هستند. و امیدواریم از تمام ظرفیت ها برای گسترش این فرهنگ استفاده نماییم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha