کد خبر 203701
۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳

«حیات» گزارش می‌دهد؛

نارضایتی مشتریان از سامانه جامع یکپارچه فروش خودرو 

نارضایتی مشتریان از سامانه جامع یکپارچه فروش خودرو 

 اختلال در روند ورود و انتخاب خودرو در سامانه جامع یکپارچه فروش خودرو، موجب نارضایتی مشتریان صنعت خودرو شده است. مشخص نبودن قیمت برخی خودروها، اختلال در ثبت نام و عدم اعلام قیمت توسط شورای رقابت از اصلی‌ترین مشکلات مصرف‌کنندگان در این سامانه است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ سال گذشته «فاطمی امین»، وزیر پیشین وزارت صمت، از راه‌اندازی و آغاز به کار بستری به نام سامانه جامع فروش یکپارچه خودرو خبر داد و اعلام کرد پس از راه‌اندازی این سامانه تمامی خودروسازان دولتی و خصوصی باید محصولات خود را در این سامانه عرضه کنند و دیگر فروش خودرو از بستر بورس کالا خارج خواهد شد.

اما پس از مدتی رئیس سازمان بورس اعلام کرد خودروسازان باید درباره نحوه عرضه خودروهایشان تصمیم بگیرند و از آمادگی بورس کالا برای عرضه خودرو ها خبر داد.

در چند روز اخیر نیز سازمان حمایت بیان کرد که خودروسازان بخش خصوصی دیگر اجازه فروش محصولات را از طریق شبکه نمایندگان خود ندارند و تمامی خودروهای تولیدی باید در بستر سامانه جامع به فروش برسد، این موارد تنها بخشی از حواشی این روزهای صنعت خودرو کشورمان است که موجب سرگردانی و نارضایتی مردم شده است.

مرحله دوم ثبت نام در سامانه جامع به اصطلاح یکپارچه خودرو از تاریخ سوم خرداد آغاز شد و به مدت یک هفته متقاضیان فرصت دارند تا نسبت به انتخاب 5 اولویت دریافت خودرو خود اقدام نمایند، اما آنچه تا به این لحظه موجب سردرگمی حدود 900 هزار نفر مشتریان صنعت خودرو شده است اختلال در روند ورود و انتخاب خودرو است؛ مضاف بر این مشخص نبودن قیمت 4 خودرو از محصولات گروه خودروسازی سایپا از دیگر دلایل نارضایتی مردم است.

در این خصوص «علی جدی»، نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس از بررسی و پیگیری مشکلات این سامانه در مجلس خبر داد.

اما نکته دیگری که در این میان به صورت چراغ خاموش در حال انجام است عرضه محدود برخی خودرو ها در بستر بورس کالا است. این امر علاوه بر ایجاد سردرگمی مشتریان، سوالاتی را در ذهن کارشناسان و فعالان صنعت خودرو ایجاد میکند که اگر عرضه خودرو در بستر بورس کالا ممنوع است و تمامی خودروسازان باید محصولات خود را در این سامانه به فروش برسانند چگونه برخی از خودروسازان اقدام به عرضه محدود محصولات خود در این بازار میکنند؟ 

از دیگر نواقص سامانه یکپارچه فروش خودرو می‌توان به عدم تضمین بر حفظ و استقرار این سامانه در امر فروش خودرو توسط وزیر یا دولت دیگر نام‌ برد. آیا سکاندار بعدی وزارت صمت نیز با چنین سازوکاری برای عرضه خودرو موافق است؟ 

در پایان گفتنی است که آتشی که به تازگی شورای رقابت بر دامان خودروسازان بخش خصوصی انداخته است در این طرح فروش دامان مشتریان را نیز گرفتار آتش کرده است، تاخیر شورای رقابت در اعلام لیست قیمت‌های جدید خودروهای مونتاژی باعث شده است که قیمت نهایی خودرو ها برای مشتریان مشخص نباشد. با تمام این تفاسیر باید منتظر ماند و دید که چه کسی بر پشت میز وزارت صمت قرار خواهد گرفت تا سمت صنعت خودرو کشور را تبیین کند. 

گزارش: محمد حسین صادقی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha