کد خبر 203068
۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۳

قاضی زاده هاشمی در شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت استان لرستان خواستار شد؛

ایجاد رصد خانه مشاوره ایثارگران در دستگاه های مختلف/ تفاهم بنیاد شهید و بنیاد مسکن در ساخت 70 هزار مسکن در کشور

ایجاد رصد خانه مشاوره ایثارگران در دستگاه های مختلف/ تفاهم بنیاد شهید و بنیاد مسکن در ساخت 70 هزار مسکن در کشور

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران بر لزوم ایجاد رصد خانه مشاوره ایثارگران در دستگاه ها به جهت بررسی عملکردها تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی «حیات»، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در جلسه شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت استان لرستان با تبریک ایام دهه کرامت گفت: خوشحالیم که توانستیم در جریان یک سفر دو روزه خدمت مردم غیور استان لرستان باشیم. استانی که در خون و ژن مردمان آن فرهنگ جهاد، شهادت، ایستادگی و دلاوری است.

معاون رئیس جمهور مطرح کرد: در ایام پیروزی انقلاب اسلامی و دوران هشت ساله دفاع مقدس، دلاوری غیور مردان استان لرستان سرآمد عام و خاص بود و اکنون نیز نقش پر رنگ جوانان و فرزندان استان لرستان در لیست شهدای مرزبانی و امنیت به چشم می خورد.

وی با تشکر و قدردانی از توجهات ویژه استاندار لرستان درخصوص ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تصریح کرد: با استناد به گزارش های رسمی علیرغم مشکلات ویژه، استان لرستان یکی از استان های پر تلاش در راستای توسعه فرهنگ ایثار و شهادت است.

قاضی زاده هاشمی افزود: گزارش عملکرد استانداران در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جلسه شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت مرکزی به رئیس جمهور ارائه می شود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه مسئله مسکن و اشتغال دو مشکل عدیده استان لرستان است، تاکید کرد: پیگیری مصوبات شورای عالی ترویج در اولویت دومین سفرهای استانی قرار دارد که خوشبختانه استان لرستان جز استان های پیشتاز در برگزاری تعدد جلسات و مصوبات است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به مصوبات جلسه شورای عالی ترویج که در مورخ 23/10/1400 برگزار شد، افزود: 9 بند این مصوبات مربوط به فعالیت های ترویجی فرهنگی، 3 بند آن مربوط به ایجاد هماهنگی بین دستگاه ها و 2 بند دیگر هم در راستای توسعه خدمات به جامعه هدف بود که خوشبختانه بخشی از آن ها با موفقیت اجرایی شده است.

وی ادامه داد: براساس مصوبات جلسه 1400 اقدامات مثبتی در حوزه ترویج فعالیت های فرهنگی از قبیل تشکیل هیت های اندیشه ورز ایثار و شهادت و ایجاد پیوست های فرهنگی متناسب با فرهنگ ایثار و شهادت در سطح استان صورت گرفته که بسیار ارزشمند است.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه در حوزه ترویجی نیز اقدامات خوبی انجام شده است، گفت: تعداد کنگره هایی که به صورت مستقیم توسط بنیاد شهید و دستگاه ها و غیرمستقیم توسط مردم برگزار شده قابل قبول ارزیابی می شود.

معاون رئیس جمهور با استناد به ماده 74 قانون جامع ایثارگران تاکید کرد: ما موظفیم سالانه گزارشی از عملکرد دستگاه ها در اجرای قوانین مربوط به ایثارگران را به مقام معظم رهبری و سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه ارائه دهیم.

وی افزود: لزوم ایجاد یک رصد خانه مشاوره ایثارگران در دستگاه ها به جهت بررسی عملکردها بسیار حائز اهمیت است. 

رئیس بنیاد شهید با اشاره به لزوم ارائه گزارش شش ماهه شورای عالی ترویج استان به مرکز تصریح کرد: باید پس از جمع آوری گزارش عملکرد دستگاه ها یک گزارش کلی به دبیرخانه مرکز ارسال شود.

قاضی زاده هاشمی با استناد به آمارهای رسمی حوزه اشتغال اعلام کرد: براساس آمارها تعداد بیکارانی که در سامانه تامین اشتغال ثبت نام کرده اند 7 درصد رشد یافته است که امیدواریم با همت جدی مسئولان این آمار کاهش محسوسی داشته باشد.

معاون رئیس جمهور گفت: ما در سال 1400، 557 مورد ایثارگر و در سال 1401، 635 ایثارگر را به استخدام دستگاه ها درآوردیم.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با استناد به بند ج ماده 87 قانون استخدام فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد تاکید کرد: از 331 مجوزی که برای جامعه هدف صادر شده تنها از 102 مجوز آن صادر شده است که نیاز است برای رفع آن میان شغل و شاغل هماهنگی صورت بگیرد. یعنی دستگاه ها باید متناسب با مدرک تحصیلی و پراکندگی جغرافیایی افراد جامعه هدف اعلام نیاز کنند.

وی همچنین درخصوص تبدیل وضعیت ایثارگان بیان کرد: از 4199 مجوز تبدیل وضعیت ایثارگران برای استان لرستان تنها 2204 تبدیل وضعیت شدند و پرونده 1995 نفر دیگر در کارگزینی دستگاه ها بلاتکلیف مانده است.

قاضی زاده هاشمی در خصوص ارائه تسهیلات خود اشتغالی به ایثارگران مطرح کرد: براساس سیاست دولت، باید تسهیلات خود اشتغالی جزئی از اعتبارات استانی باشد. همچنین براساس این بخشنامه 10 درصد تمام اعتبارات باید در حوزه اشتغال ایثارگران هزینه شود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به حوزه تامین مسکن ایثارگران افزود: 1455 نفر از خانوادهای ایثارگر استان لرستان که تاکنون هیچگاه از تسهیلات این حوزه استفاده نکرده اند، فاقد مسکن هستند. همچنین 5865 خانواده دیگر نیز با وجود اخذ تسهیلات مسکن اکنون از عدم مسکن در رنج هستند که باید به تامین نیاز آن ها رسیدگی شود.

رئیس بنیاد شهید در ادامه سخنان خود با اشاره به تفاهمات بنیاد شهید در حوزه زمین و همچنین طرح جهش ملی مسکن اظهار داشت: در شرایط حاضر تسهیلات خرد خود اشتغالی و خرد مسکن نتیجه ندارد. رقم وام در سال جاری افزایش خواهد یافت که این رقم برای سال گذشته حدود 400 میلیون تومان بود.

قاضی زاده ادامه داد: سیاست ما در کشور حرکت به سمت استفاده از ظرفیت پیمانکاران بزرگ است. ما تفاهم نامه ای را با بنیاد مسکن داشتیم تا بصورت تجمیعی تعداد بالایی از ایثارگران را پوشش دهی کنیم. لذا با استفاده از تسهیلاتی که در اختیار ایثارگران قرار میگیرد و ظرفیت های پیمانکاری زمینه را برای خانه دار شدن ایثارگران فراهم نماییم.

وی گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران در حوزه تامین مسکن تفاهمنامه ساخت 70 هزار مسکن در کشور را با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی منعقد کرده است.

معاون رئیس جمهور درخصوص لزوم توجه به بهسازی گلزارهای شهدا خاطر نشان کرد: در استان لرستان 569 گلزار و 6433 مزار وجود دارد که تنها 468 مزار آن ساماندهی شده است درحالی که در سفر پیشین رییس جمهور 10 میلیارد به این امور اختصاص داده شد.

قاضی زاده هاشمی با استناد به آمارهای رسمی ارائه تسهیلات رفاهی به ایثارگران اظهار کرد: 5میلیارد و هشتصد میلیون در قالب وام های قرض الحسنه و بیش از 23 میلیارد در قالب وام 18 درصدی در یک سال گذشته به جامعه هدف پرداخت شده است.

وی با اشاره به عملکرد متوسط همکاری مراکز بیمارستانی استان لرستان با بیمه دی گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران آماده است با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان مجهزترین مرکز توانبخشی غرب کشور را در استان لرستان راه اندازی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha