کد خبر 202984
۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰

کارشناس امور بانکی و اقتصادی در گفتگو با «حیات» گفت:

کنترل تورم، مانع تقاضای دریافت تسهیلات‌ غیرضروری

کنترل تورم، مانع تقاضای دریافت تسهیلات‌ غیرضروری

«فرزانی» گفت: دلیل اصلی استقبال از تسهیلات بانکی، به دلیل اختلاف تورم 59 درصدی در کشور و نرخ بهره 23 درصدی تسهیلات بانکی است که باعث استقبال مردم از دریافت تسهیلات گاها غیرضروری، با هدف پس‌انداز و سرمایه‌گذاری شده که به نظر می‌رسد با کنترل و کاهش تورم بتوان مانع دریافت وامهای غیرضروری از سوی افراد شد.

«فرزانی»، کارشناس امور بانکی و اقتصادی، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی حیات؛ با اشاره به محدودیت پرداخت تسهیلات در بانک‌ها گفت: زمانی که سپرده‌گذاران در بانک‌ها اقدام به سپرده‌گذاری می‌کنند، برای اینکه عملیات بانکی انجام شود و بانک‌ها بتوانند سود سپرده‌گذاران را به آنها بازگردانند، لازم است که چرخه واسطه‌گری به درستی انجام شود، بنابراین ارائه تسهیلات از سوی بانک‌ها ضروری بوده و حتما اتفاق می‌افتد.

کارشناس امور بانکی بیان کرد: در ادامه با توجه به ناترازی بانک‌ها و زیان‌های هنگفتی که داشته‌اند، قدرت ارائه تسهیلات بانک‌ها در مرور زمان کاهش پیدا کرده است.

به گفته فرزانی با توجه به نظم موجود در خصوص ارائه اعتبار از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها و بحث اضافه برداشت بانک‌ها  که از سال گذشته شروع شده است و بر اساس کنترل مقداری بانک‌ها، محدودیت‌هایی برای استفاده از منابع برای آنها از سوی بانک مرکزی تعیین شده و باعث شده است که دسترسی بانک‌ها به منابع کمتر شود.

وی بیان کرد: از سوی دیگر ارائه تسهیلات تکلیفی به بانک ها باعث شده است تا مطالبه زیادی از بانک ها اتفاق  و ارائه تسهیلات از سوی بانک ها دچار خلل شود. در نتیجه به گونه ای به نظر برسد که اعطای تسهیلات از سوی بانک ها قفل شده است.

فرزانی در ادامه با تاکید بر کوتاه شدن دست بانک‌ها از منابع بانک مرکزی، تصریح کرد: با توجه به مجموع مطالب عنوان شده، شاید بانک‌ها در کوتاه مدت نخواهند یا نتوانند به مردم ارائه تسهیلات کنند، اما در نهایت برای تامین نیازهای مالی خود و پرداخت سود سپرده گذاران، ناچار به انجام واسطه‌گری به روش ارائه تسهیلات خواهند بود. چرا که عملیات بانک بر اساس واسطه‌گری وجه بوده و تجهیز منابع از سوی سپرده‌گذاران جمع‌آوری می‌شود و این منابع نهایتا در قالب تسهیلات بانکی باید به مردم پرداخت شود.‌

این کارشناس بانکی  با بیان اینکه کمبود منابع ارائه تسهیلات را کند خواهد کرد، گفت: با توجه به قانون بودجه سال گذشته و امسال و ارائه تسهیلات تکلیفی بانک‌ها که سبب‌ساز کمبود منابع برای آنها شده است، این تصور در ذهن عموم رقم خورده که بانک ها ارائه تسهیلات نمی‌کنند.

در پایان به نظر این کارشناس دلیل اصلی استقبال از تسهیلات بانکی، به دلیل اختلاف تورم59 درصدی و نرخ بهره23 درصدی تسهیلات بانک‌ی است که باعث استقبال مردم از دریافت تسهیلات شده است و به نظر می‌رسد با کنترل و کاهش تورم بتوان مانع دریافت وامهای غیرضروری از سوی افراد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha