کد خبر 201850
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۳

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد؛

پرداخت بهنگام بهای گندم‌کاران/سقف پرداختی بیمه افزایش می‌یابد

پرداخت بهنگام بهای گندم‌کاران/سقف پرداختی بیمه افزایش می‌یابد

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، منابع طبیعی و آب و خاک مجلس گفت: سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد کشاورزی امسال مصمم هستند تا به محض خرید گندم، بهای گندمکاران را بهنگام انجام دهند.

به گزارش گروه استان های حیات؛ عباس جهانگیرزاده شامگاه جمعه در دیدار مردمی در اصلاندوز اظهار کرد: چهار استان کشور از جمله استان اردبیل با شدیدترین خشکسالی روبه‌رو است به طوری که در اراضی دیم مغان حتی یک هکتار زمین قابل برداشت وجود ندارد.

وی گلایه‌های اهالی شمال استان به ویژه کشاورزان را از عملکرد صندوق بیمه محصولات یادآور شد و تصریح کرد: صندوق سقف پوشش بیمه‌ای خود را در سه سال اخیر کاهش داده به طوری که در سال ۱۴۰۰ سطح پوشش بیمه‌ای ۵.۵ میلیون تومان به ازای هر هکتار بوده که این رقم در سال گذشته به ۴.۵ میلیون تومان و امسال نیز به ۲.۵ میلیون تومان کاهش پیدا کرده است.

نماینده مردم پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز در مجلس شورای اسلامی گفت: این فرآیند کاهشی زمینه نارضایتی کشاورزان را رقم زده ولی در کمیسیون کشاورزی مجلس تلاشمان بر این است تا افزایش سقف بیمه محصولات کشاورزی را انجام داده و وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه را موظف به پرداخت سقف پوشش بیمه‌ای مناسب بکنیم.

جهانگیرزاده از پرداخت منابع بلاعوض و تسهیلات طولانی مدت برای زارعین خسارت دیده از خشکسالی و سیل اخیر خبر داد و افزود: ۹۰ درصد کارها به خوبی پیش رفته و تنها ۱۰ درصد کار در وزارت کشور باقی مانده تا با تأیید نهایی این امر به استان‌ها ابلاغ شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در کنار ارتقای افزایش سطح پوشش بیمه‌ای، استمهال بدهی سال‌های گذشته کشاورزان با همکاری بانک‌های عامل مد نظر است و امیدواریم رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه در این حوزه به ویژه پرداخت مطالبات کشاورزان یاریگر وزارت جهاد کشاورزی و کمیسیون باشد.

جهانگیرزاده اضافه کرد: دولت امسال مصمم است تا پرداخت بهنگام بهای گندمکاران را انجام دهد تا در این حوزه شاهد نارضایتی و یا گلایه کشاورزان نباشیم و چالش‌های متعددی نیز به وجود نیاید.

وی بیان کرد: ما در مجلس وظیفه نظارتی را بر عهده داریم و اصل وظیفه اجرایی بر عهده دولت است که انتظار می‌رود در این بخش ورود عالمانه‌ای پیدا کند.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، منابع طبیعی و آب و خاک مجلس به برگزاری اولین همایش ملی «ارزش افزوده، برندینگ و صادرات» در منطقه مغان اشاره کرد و ادامه داد: حلقه واسط تولید و صادرات متأسفانه گم شده و ما نمی‌توانیم صادرات کیفی با بسته‌بندی مناسب و فرآوری محصولات را شاهد باشیم.

جهانگیرزاده در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: تمام تلاش ما بر این است تا رابطه تولید و صادرات را در کنار بازاریابی مناسب مورد توجه قرار دهیم تا بهترین و کیفی‌ترین محصولات از شمال استان به کشورهای اوراسیا، آسیای میانه، قفقاز و روسیه صادر شود.

وی نمونه محصول تولید شده با قیمت نازل در استان را محصول سیر اعلام کرد و گفت: در حال حاضر برداشت سیر در مغان آغاز شده و قیمت این محصول به کمتر از ۹ هزار تومان رسیده در حالی که در کشور روسیه این محصول ۹۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و باید صادرات مناسبی را با کیفیت، برندسازی و بسته‌بندی مناسب شاهد باشیم.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، منابع طبیعی و آب و خاک مجلس تصریح کرد: در کمیسیون کشاورزی مجلس با بهره‌گیری از نظرات کارشناسی تلاشمان بر این است تا رابطه تولید، صادرات و ارزش افزوده به وجود آمده از این محل را با راهکارهای مناسب مورد توجه قرار داده و با رفع نقاط ضعف، به تقویت این حوزه کمک کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha