کد خبر 201088
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴

کارشناس اقتصاد در گفتگو با «حیات» تصریح کرد؛

تورم اقتصادی دلیل اصلی گرانی بلیت هواپیما/ دولت تشکیل کارگروه دهد

تورم اقتصادی دلیل اصلی گرانی بلیت هواپیما/ دولت تشکیل کارگروه دهد

«نصیری»، با عنوان این مطلب که جریمه شرکت‌های هواپیمایی راهکار مناسبی برای کاهش قیمت بلیت نیست، تصریح کرد: برای کاهش مشکلات این حوزه نیاز به تشکیل کارگروه از سوی دولت و بررسی عوامل تاثیرگذار در خصوص افزایش قیمت بلیت است تا شرکت‌های هواپیمایی امکان ادامه حیات داشته باشند.

«نصیری» کارشناس اقتصادی، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی «حیات»؛ با اشاره به گرانی روزانه بلیت هواپیما، عنوان کرد: با توجه به وقوع رکود اقتصادی در کشور، تمامی حوزه‌ها از جمله شرکت‌های هواپیمایی نیز تحت‌تاثیر این موضوع در وضعیت درستی به سر نمی‌برند.

وی با اشاره به نایاب شدن بلیت هوایی کیش عنوان کرد: علت نایاب شدن بلیت هوایی کیش تاثیر تورم بر این امر، همزمان با کم شدن توان مالی مردم برای تهیه بلیت هواپیما است.

این کارشناس اقتصادی در ادامه با عنوان این مطلب که استفاده از هواپیما انحصاری یک عده محدود و خاص در جامعه شده است، گفت: هر بنگاه اقتصادی برای حفظ بقای خود نیازمند است تا با در نظر گرفتن منافع خود اقدام به فعالیت کند، شرکت‌های هواپیمایی نیز ناچارند برای به حداقل رساندن آسیب‌هایی که تحت‌تاثیر تورم، ممکن است متوجه ادامه فعالیت این شرکت‌ها شود، اقدام به فروش بلیت، با در نظر گرفتن میزان تورم موجود در کشور کنند.

وی در ادامه افزود: در کشورهای پیشرفته‌ای مانند کانادا نیز شاهد هستیم که حتی افرادی که در ماه 5 هزار دلار درآمد دارند، سالانه به دفعات انگشت شماری برای مسافرت‌های خود اقدام به استفاده از هواپیما می‌کنند و در اکثر مواقع از اتوبوس و ناوگان زمینی برای جابه‌جایی بین شهری استفاده می‌کنند. حتی در آن کشورها تنها افرادی که بالای بیست هزار دلار درآمد ماهانه دارند برای سفرهای خود از هواپیما استفاده می‌کنند.

به گفته منظری قشر متوسط جامعه نیز تا چند سال قبل در کشور امکان استفاده از هواپیما را حداقل برای چند بار در سال داشتند، اما در حال حاضر با توجه به گرانی و تورم موجود در تمامی ابعاد اقتصادی جامعه که شرکت‌های هواپیمایی نیز از آن بی‌بهره نمانده‌اند، عملا این امکان از دسترس همان تعداد نیز خارج شده و فقَط یک عده خاص امکان استفاده از ناوگان هوایی را دارند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در جامعه‌ای که امکان خرید یک خانه کوچک از مردم گرفته شده است، چطور توقع می‌رود که شهروندان بتوانند با درآمدهای حداقلی زیر خط فقر، از امکانات شرکت‌های هوایی و هواپیما بهرمند شوند.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته شاهد افزایش 57 درصدی حقوق کارگران بودیم، بیان کرد: همانطور که شاهد افزایش حقوق سایر اقشار از سوی دولت بودیم، نیاز بود که با نظارت کارشناسانه از سوی دولت در خصوص نرخ بلیت نیز افزایشی واقعی و کارشناسی اتفاق بیافتد تا خود شرکت‌های هواپیمایی برای تامین منافع مالی و نیازهای کارکنان و... خود ناچار به افزایش بهای بلیت نشوند، چرا که گرانی پنهان بلیت هواپیما از سوی شرکت‌ها که نشان از اقتصاد بیمار ماست و این در حالی است که دو سال متوالی هیچ افزایش قیمتی از سوی دولت در خصوص بلیت هواپیما اتفاق نیافتاده است.

به گفته نظری، در گذشته شرکت‌های هواپیمایی برای تامین هزینه مورد نیاز خود و واردات قطعات امکان استفاده از ارز آزاد را داشتند اما در حال حاضر با اعلام بانک مرکزی این امکان عملا از آنها گرفته شده و ناچارند با مراجعه به وزارت بازرگانی اقدام به سفارش قطعات مورد نیاز برای تعمیر و نگهداری هواپیماها کنند. این دستورالعمل بدون در نظر گرفتن این مهم صادر شده است که نمی‌توان قطعات تحریمی را از طریق وزارت بازرگانی ثبت سفارش و وارد کشور کرد.

وی با تاکید بر این که صنعت هواپیمایی کشور نیازمند یک تحول عظیم است، تصریح کرد: تنها با تعریف یک استراتژی درست برای صنعت هوایی کشور می توان شاهد ایجاد هماهنگی و هم خوانی این بخش مهم اقتصادی با سایر صنایع و بنگاه‌های اقتصادی در کشور بود.

منظری می گوید اگر دولت می خواهد امکان استفاده از هواپیما را برای اقشار کم درآمد یا متوسط جامعه فراهم کند، می تواند اقدام به دادن سوبسید به این افراد نماید تا حداقل امکان سفرهای زیارتی درکشور برای شهروندان فراهم شود.

وی تصریح کرد: طبق آمار رسمی کشور، ناوگان هوایی ما حدود 350 عدد هواپیما دارد اما به دلیل تورم موجود و عدم امکان تهیه قطعات و تامین حقوق کارمندان، فقط تعداد هفتاد عدد از این هواپیماها مورد استفاده قرار گرفته و پرواز می کنند و این نشان از این مهم دارد که سازمان هواپیمایی کشور عملا از حالت عادی خود خارج شده است.

این کارشناس در پایان با عنوان این مطلب که جریمه شرکت های هواپیمایی راهکار مناسبی برای کاهش قیمت بلیت نیست، تصریح کرد: برای کاهش مشکلات این حوزه نیاز به تشکیل کارگروه از سوی دولت و بررسی عوامل تاثیر گذار  در خصوص افزایش قیمت بلیت است تا شرکت های هواپیمایی امکان ادامه حیات داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha