کد خبر 166154
۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰

درمان مبتلایان به افسردگی مزمن با دستگاه vns برای نخستین‌بار در ایران

درمان مبتلایان به افسردگی مزمن با دستگاه vns برای نخستین‌بار در ایران

رئیس بخش صرع بیمارستان نمازی شیراز با تائید خبر جراحی و کارگذاشتن دستگاه vns برای نخستین بار در ایران برای بیمار مبتلا به افسردگی مزمن مقام به درمان، گفت: در گذشته این روش تنها برای بیماران صرع انجام می‌شد.

به گزارش گروه استان‌های حیات؛ علی اکبر اسدی پویا اظهار داشت: براساس آخرین آمار‌ها پزشکان دانشگاه علوم پزشکی شیراز موفق شدند برای نخستین مرتبه یکی دیگراز نادرترین جراحی‌های خاورمیانه را برروی یک بیمار 60 ساله افسرده مقام به دارو انجام دهند و دستگاه VNS را برای وی کارگذاری کنند که این مهم در نوع خود کم نظیراست.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تشریح بیشتر این نوع روش وجراحی پزشکی که در بیمارستان نمازی شیراز انجام شده است، افزود: برای اطمینان از موفقیت امیز بودن این جراحی نیاز به گذشت زمان داشتیم که این جراحی در 25 اسفند انجام شد و امروز دستگاه در حضور تیم پزشکی این جراحی نادر دکترمحمد صادق مسعودی جراح مغز و اعصاب و دکتر صحراییان استاد روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در بخش صرع بیمارستان نمازی روشن شد.

این استاد دانشگاه جفرسون و علوم پزشکی شیرازبا اشاره به موفقیت بخش صرع دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در سال 98 موفق شدیم برای نخستین مرتبه این دستگاه را برای یک شیرخوار 8ماهه که به بیماری صرع مقاوم مبتلا بود جایگذاری کنیم و امروز بعد از گذشت چند سال این بیمار بدون عارضه‌های قبلی به زندگی خود ادامه می‌دهد.

اسدی پویا با بیان تعداد و انواع جراحی‌های مرکز صرع بیمارستان نمازی شیراز گفت: سالیانه حدود 110 بیمار با تشخیص دقیق در این مرکز جراحی می‌شوند.

وی افزود: همچنین حدود 1000 بیمار از سراسر ایران به این مرکز مراجعه و هم اکنون در حدود هزار نفر بیمار مبتلا به صرع برای تشخیص و درمان در لیست انتظار بستری در بخش تشنج بیمارستان نمازی قرار دارند.

رئیس بخش صرع بیمارستان نمازی شیراز از آمار قابل توجه جراحی صرع در بیمارستان نمازی در مقایسه با مراکز درمانی دنیا همانند آمریکا اشاره کرد و بیان داشت: تیم بخش تشنج این بیمارستان با وجود تمام مشکلات قادر هستند سالانه 11 جراحی را انجام دهند در حالی‌که از مراکز بزرگ درمانی آمریکا سالانه حدود 40 مورد جراحی گزارش می‌شود.

اسدی پویا ادامه داد: امیدواریم با استفاده از این روش بتوانیم برای بیماران افسرده مقاوم به دارو نیز اثر گذار باشیم.

محمد صادق مسعودی، جراح مغز و اعصاب و عضو این تیم درمانی نیز گفت: به همت همکاران گروه روانپزشکی و اساتید گروه تشنج موفق شدیم برای اولین بار در ایران و خاورمیانه دستگاه محرک عصب واگ را برای بیماران مبتلا به افسردگی کارگذاری کنیم.

وی ادامه داد: این دستگاه یک محرک الکترونیکی بسیار حساس و دقیق است که از سال‌های قبل برای بیماران مبتلا به افسردگی ماژور و برخی بیماران وسواس توسط سازمان بهداشت جهانی تایید شده بود و هم چنین از آنجائیکه تعداد بیماران مبتلا به افسردگی مقاوم به درمان زیاد است کارگزاری این دستگاه با جراحی ظریف و دقیق می‌تواند باعث کاهش عوارض دارویی وبهبود هرچه سریعتر حال بیماران شود. 

صحراییان، اساتید گروه روانپزشکی و عضو این تیم درمانی در پایان در خصوص این روش درمانی نیز گفت:این روش به عنوان یک روش مرسوم در دنیا به شمار می‌رود که ابتدا باید طبق معیار‌هایی شرایط بیمار توسط روان پزشک تشخیص داده شودکه آیا می‌تواند کاندید دریافت این روش باشد یا خیر؟

این عضو تیم جراحی ادامه داد: معمولا بیماران مبتلا به افسردگی که طی سالیان متمادی به درمان‌های مرسوم پاسخ نداده‌اند می‌توانند کاندید این عمل جراحی شوند، سپس تیم جراحی مغز و اعصاب شرایط عمومی بیمار را بررسی می‌کنند و درصورت داشتن شرایط، بیمار تحت عمل جراحی کارگذاری vns قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها