کد خبر 164348
۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۷

«حیات» گزارش می‌دهد؛

چند پیشنهاد برای سرمربی جدید تیم ملی

چند پیشنهاد برای سرمربی جدید تیم ملی

امیر قلعه‌نویی بهتر از هرکس دیگری می‌داند نتیجه عملکردش روی نیمکت تیم ملی چه تاثیری روی آینده شغلی خودش و سایر مربیان ایرانی دارد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ امیر قلعه‌نویی به صورت رسمی به عنوان سرمربی جدید تیم ملی فوتبال ایران انتخاب و جانشین کارلوس کی‌روش شد تا در جام‌ ملت‌های آسیا وظیفه هدایت این تیم را بر عهده داشته باشد. حضور وی در این سمت از چند جهت نکته مهم و حائز اهمیتی است چرا که بعد از 12 سال بار دیگر  فدراسیون فوتبال به یک مربی داخلی برای این مسئولیت اعتماد کرده است و در طول این سال‌ها انتقادات زیادی از سوی مربیان ایرانی بابت نادیده گرفتن نیروهای داخلی به مسئولان وقت فدراسیون صورت می‌گرفت و حالا که این فرصت دوباره داده شده است باید دید چه نتیجه‌ای به همراه دارد.

از سوی دیگر این مسئولیت برای خود امیر قلعه‌نویی و کارنامه کاری او هم فرصت ویژه‌ای است. پرافتخارترین سرمربی تاریخ لیگ برتر مدت‌هاست دستش از کسب عنوان قهرمانی دور مانده و از این بابت خیلی‌ها او و تفکراتش را تاریخ مصرف گذشته می‌دانند و اتفاقا بابت حضورش در تیم ملی از فدراسیون فوتبال ایراد می‌گیرند. قلعه‌نویی در آستانه 60 ساگی و در شرایطی که اکثر هم نسلانش از دور مربیگری در سطح اول فوتبال ایران خارج شدند، مسئولیتی پذیرفته که نقطه عطف کارنامه‌ کاری‌اش محسوب می‌شود و موفقیت یا عدم موفقیت در آن می‌تواند از یک سو هم روی آینده شغلی این سرمربی تاثیر مستقیم و بسزایی داشته باشد و هم روی نمره نهایی کارنامه کاری او در مربیگری و قضاوت عموم در خصوص چند دهه حضورش در این عرصه پس از سال‌های بازنشستگی نقش کلیدی ایفا کند. به عبارت دیگر این می‌تواند آخرین فرصت برای قلعه‌نویی در خصوص اثبات توانایی‌هایش و کسب عنوانی بالاتر از مقام‌هایی که در گذشته آنها را کسب کرده است باشد.

به همین بهانه با مروری بر آنچه در این سال‌ها بر قلعه‌نویی گذشته و عادات و سبک کاری او و نقاط ضعف و قوتی که از او سراغ داریم پیشنهاداتی برایش در شروع کار در سمت جدید داریم که توجه به آن می‌تواند شانس موفقیتش را بالا ببرد:

 

* پوشش نقاط ضعف با وسواس در انتخاب دستیاران

امیر قلعه‌نویی به عنوان یک سرمربی نقاط قوت زیادی دارد که برخی از آنها وجه تمایزش با هم صنفان داخلی‌اش است. قدرت مدیریت خوب و همچنین هوش بالایش در بازیخوانی موضوعی است که مخالفانش هم به آن اذعان دارند. کار گروهی و مشورت با دستیاران و اعضای کادرفنی از دیگر ویژگی‌های خوب امیر قلعه‌نویی است که می‌تواند خیلی جاها به کمکش بیاید.

در این میان دو نکته باید مورد توجه امیر در انتخاب دستیارانش باشد. با علم به اینکه رسانه‌ها و افکار عمومی وسواس خاصی روی این موضوع دارند این اهمیت بیشتر می‌شود. یکی وزن نیمکت تیم ملی است که باید با انتخاب یک دستیار اول خوب و اسم و رسم دار و با سابقه ملی و وجهه عمومی مناسب پوشش داده شود (یک نفر مثل وحید هاشمیان) و دیگر استفاده از دستیاران خارجی به روز در مباحثی مثل بدنسازی، طراحی تمرینات، آنالیز و تمرین دادن گلرها که ‌می‌توانند سطح تمرینات تیم ملی و مراحل آماده سازی را تا حد زیادی بالا ببرند.

 

* حواشی را فراموش کن

امیر قلعه‌نویی در طول دوران مربیگری خودش درگیری‌های زیادی با چهره‌های مختلف داشته و ابایی هم ورود به این نزاع ها نداشته و ندارد. روحیات خاص او که برخاسته از زیست بومی است که در آن رشد پیدا کرده و بخشی از کاراکتر کاری او هم محسوب می‌شود. این روحیه در یک تیم باشگاهی می‌تواند ویژگی‌های مثبت و منفی خودش را داشته باشد و البته رفتن سراغ آن قابل درک و تامل است ولی چنین روحیه‌ای روی نیمکت تیم ملی آسیب‌های زیادی می‌تواند به همراه داشته باشد. مسئولیت حال حاضر امیر قلعه‌نویی در خصوص تیمی است که نام ملی را یدک می‌کشد و سنگینی بار این مسئولیت ایجاب می‌کند که او تمرکزش را به طور کامل روی تیم و عملکرد و نتایجش بگذارد و اگر بعضاً مخالفینی هم سعی داشتند او را وارد گود حاشیه و جنجال کنند، امیر نباید وارد این بازی شده و دور حواشی و هر چیزی شبیه به آن را خط بکشد.

 

* ترمیم رابطه با رسانه ها

امیر قلعه‌نویی معمولاً با رسانه‌ها ارتباط حسنه‌ای نداشته و اگرچه این موضوع در سال‌های اخیر به لطف بهره‌گرفتن از مشاوران آشنا با فضای رسانه تا حد زیادی بهبود پیدا کرده است ولی برای سرمربی تیم ملی باید به مراتب بهتر از این هم باشد. قلعه‌نویی باید راه جلب حمایت رسانه‌های مخالف خودش را پیدا کند چرا که این حمایت نه از شخص او بلکه از تیم ملی ایران خواهد بود نتیجه مثبت آن یک بهره‌مندی عمومی است که به سود خود امیر قلعه‌نویی هم خواهد بود.

 

* داشتن نگاه ملی

مسئولیت حال حاضر امیر قلعه نویی سرمربیگری تیم ملی ایران است. تیمی که نام ملی را یدک می‌کشد نیازمند یک نگاه ملی هم هست و اگر شخص امیر قلعه‌نویی با شخص یا اشخاصی اختلاف نظر دارد که این اختلاف نظر مانع همکاری طرفین در عرصه باشگاهی می‌شود، در تیم ملی نباید همراه او باشد. البته قلعه‌نویی در دوره گذشته حضورش روی نیمکت تیم ملی چنین رویکردی را از خودش نشان داده و حالا با تجربه بیشتر قطعاً چنین مساله ای را رعایت خواهد کرد.

برچسب‌ها