کد خبر 164049
۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۱

«حیات» گزارش می‌دهد؛

کمبود واگن مخصوص بانوان تا عدم امکان استفاده از مترو برای معلولان و ایثارگران

کمبود واگن مخصوص بانوان تا عدم امکان استفاده از مترو برای معلولان و ایثارگران

ایستگاههای مترو به خاطر عدم نظارت از سوی مسئولین امر نقص‌های قابل بررسی زیادی از جمله کمبود دستگاههای الکترونیک فروش بلیت، خرابی گیت‌های عبور مسافران، کمبود واگن مخصوص بانوان، در نظر نگرفتن واگن مخصوص معلولان و ایثارگران و... را به همراه دارند که سفرهای درون شهری یا بین شهری ناخوشایندی را به آنها تحمیل کرده و امکان استفاده از مترو را گاها از شهروندان معلول یا ایثارگر سلب می‌کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات، هر چه به ایام پایانی سال و عید نوروز نزدیکتر می‌شویم، به علت تردد بیشتر شهروندان در ایستگاههای مترو برای جابه جایی و تهیه کالاهای مورد نیاز عید، شاهد ازدحام و شلوغی بیشتر در ایستگاههای مترو هستیم. در این میان به خاطر کمبود دستگاههای شارژ الکترونیک کارت مترو یا بلیط‌های تک سفره،  در ایستگاهها، برای تهیه بلیت مشکلات عدیده‌ای به شهروندان تحمیل شده است.

بنابر اعلام مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه از (یکم اسفندماه 1400) باجه‌های فروش بلیت در ایستگاه‌های متروی تهران و حومه، تنها با ارائه کارت بانکی به شهروندان اقدام به فروش بلیت کرده و دریافت وجه نقد از مسافران ممنوع شد.

همچنین امکان خرید غیرحضوری بلیت‌های تک سفره مترو از اپلیکیشن‌های گوشی همراه مانند «تهران من» مهیا شده و مسافران می‌توانند قبل از مراجعه به ایستگاه اقدام به خرید بلیت کنند تا مجبور به تجربه انتظار در صف های طولانی تهیه بلیت از دستگاههای الکترونیک یا ezpay نباشند.

به گفته مسئولین امر علت ممنوعیت فروش بلیت با پول نقد، جلوگیری از شیوع بیماری همه گیر کروناست. اما در این میان این سوال مطرح می‌شود که آیا حضور و ازدحام مردم در صف‌های طولانی تهیه بلیت از دستگاههای الکترونیک یا ezpay، خود عامل گسترش این بیماری همه‌گیر نخواهد بود؟

به عنوان یک شهروند بارها و بارها شاهد حضور افرادی بودیم که امکان دسترسی یا استفاده از کارت بانک را نداشته و یا سواد و آگاهی تهیه بلیت از اپلیکیشن ها را ندارند و سرگردان در ایستگاههای مترو به دنبال راهی برای تهیه بلیت هستند. چه کسی پاسخگوی این دست مسائل خواهد بود؟

در پایان گفتنی است که ایستگاههای مترو به خاطر عدم نظارت از سوی مسئولین امر نقص‌های قابل بررسی زیادی از جمله کمبود دستگاههای الکترونیک فروش بلیت، خرابی گیت های عبور مسافران که عامل ایجاد ازدحام و دیر رسیدن مسافران به قطار می‌شود، کمبود واگن مخصوص بانوان، در نظر نگرفتن واگن مخصوص معلولان و ایثارگران و... را به همراه دارند که دشواری وجود این معایب متوجه شهروندان بوده و سفرهای درون شهری یا بین شهری ناخوشایندی را به آنها تحمیل کرده و گاها امکان استفاده از مترو را از عزیزان معلول یا ایثار سلب می کند، که نیازمند بررسی و رسیدگی فوری برای احقاق حق شهروندی این عزیزان از سوی متولیان امر است.

گزارش: معصومه غفاری

برچسب‌ها