کد خبر 218839
۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۹

«حیات» گزارش می دهد؛

تبدیل گوشی همراه به بلیت مترو و اتوبوس

تبدیل گوشی همراه به بلیت مترو و اتوبوس

مسافران مترو و بی‌آرتی از ابتدای فصل پاییز می‌توانند با نصب اپلیکیشن "شهرزاد" به‌روی گوشی‌های هوشمند خود نسبت به شارژ کارت بلیط‌های خود اقدام کنند، همچنین مسافران می‌توانند با نصب اپلیکیشن شهرزاد و از طریق کیوآر کد به ایستگاه‌های مترو و بی‌آرتی وارد شوند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، تا چند سال پس از افتتاح مترو در پایتخت تنها بلیت قابل استفاده برای شهروندان و مسافران مترو، بلیت های کاغذی بود اما پس از گذشت چند سال، کارت های الکترونیک قابل شارژ برای مسافرانی که بیشتر از مترو استفاده می کنند فراهم شد. لذا مسافران با ورود به باجه های خرید بلیت می توانستند نسبت به شارژ کارت الکترونیک خود توسط کارکنان بخش فروش بلیت اقدام کنند.

در نهایت پس از گذشت چند سال و در سال 93، کیوسک‌هایی با کمک شهرداری تهران و شرکت EZPay نصب با هدف آسان کردن دسترسی اقشار مختلف جامعه به کارت بلیت الکترونیک و شارژ یا خرید این کارت‌ها راه اندزی شد. 

در واقع در هر کدام از باجه‌های بلیت الکترونیک، علاوه بر فروش کارت توسط مسئول باجه، همشهریان تهرانی می‌توانستند با استفاده از دستگاه‌های TVM نصب شده در این باجه‌ها اقدام به خرید یا شارژ کارت بلیت الکترونیک کنند.

اقدامی که به علت صرفه جویی در زمان و کاهش صف های خرید بلیت مترو در ایستگاه های سطح شهر با واکنش مثبت شهروندان همراه شد. 

تبدیل گوشی همراه به بلیت مترو و اتوبوس

این روند ادامه داشت تا اینکه دو سال پس از راه اندازی باجه های بلیت الکترونیک و در سال 92، مدیریت شهری تهران با هدف حرکت به سمت پرداخت‌های شهری مکانیزه و غیردستی بدون نیاز به استفاده از پول نقد از دستگاه های ایزی شارژ رونمایی کرد.

گفتنی است، دستگاه های ایزی شارژ دستگاه هاییست  که دارای قابلیت شارژ کارت بلیت تهران و صدور بلیت‌های تک‌سفره و دو سفره مترو است.

در واقع  شهروندان توانستند با مراجعه شبانه روزی  به دستگاه‌های ایزی شارژی که در تمام ایستگاه‌های مترو و برخی از ایستگاه های بی‌آرتی نصب شدند بدون نیاز به مراجعه به باجه‌های فروش و بدون نیاز به همراه داشتن پول نقد و تنها با استفاده از کارت‌بانکی خود، کارت بلیت الکترونیک خود را شارژ یا اقدام به تهیه بلیت تک‌سفره و دو سفره مترو نمایند.

با رونمایی از این دستگاه های ایزی شارژ میزان مراجعه به باجه های فروش بلیت در ایستگاه های مترو به حدی کاهش یافت که پس از مدتی شهروندان شاهد تعطیلی این بودجه ها و کاهش نیروهای فروش بلیت بودند. حتی باجه های فروش بلیت ایستگاه های تازه افتتاح شده تا مدت زمان طولانی خالی از کارکنان فروش بلیت بود.

تبدیل گوشی همراه به بلیت مترو و اتوبوس

حال پس از گذشت چند سال از رونمایی این دستگاه ها، مسافران در برخی مواقع شاهد خرابی و قطعی دستگاه های خرید و شارژ کارت بلیت مترو هستند. همچنین با افتتاح ایستگاه های جدید و افزایش مسافران، شهروندان گاها به دلیل تداد اندک این دستگاه ها با صف هایی طولانی برای استفاده از آن رو به رو می شوند. لذا مدیریت شهری برآن شد تا با هوشمند سازی سیستم فروش بلیت مشکلات و نارضایتی های بوجود آمده را حل نماید.

به همین خاطر سعید جهانی مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در ابتدای فصل پاییز از ارائه یک خدمت جدید در زمینه فروش و شارژ کارت بلیت مترو خبر داد و گفت: مسافران مترو و بی‌آرتی از ابتدای فصل پاییز می‌توانند با نصب اپلیکیشن "شهرزاد" به‌روی گوشی‌های هوشمند خود نسبت به شارژ کارت بلیط‌های خود اقدام کنند، همچنین مسافران می‌توانند با نصب اپلیکیشن شهرزاد و از طریق کیوآر کد به ایستگاه‌های مترو و بی‌آرتی وارد شوند.

در حقیقت شهروندان می‌توانند از طریق بازار این اپلیکیشن را روی گوشی‌هایشان نصب کنند و پرداخت‌های خود را در مترو و بی‌آرتی از طریق گوشی‌های همراه انجام بدهند.

محسن هرمزی، سرپرست معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران نیز با اشاره به اینکه در حال حاضر قریب به دو میلیون تراکنش در مترو انجام می‌شود، گفت: راه‌اندازی این سامانه محسنات ویژه‌ای را دارد که می‌توان به عدم تشکیل صف در ایستگاه‌های مترو و اتوبوس جهت خرید بلیط و ارائه خدمات مطلوب اشاره کرد و ان‌شاءالله تا پایان سال خدمات بیشتری در سامانه شهرزاد جهت رفاه بیشتر شهروندان افزوده خواهد شد.

تبدیل گوشی همراه به بلیت مترو و اتوبوس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha