کد خبر 163395
۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۶

«حیات» گزارش می‌دهد؛

بررسی افزایش نرخ تاکسی در روزهای پایانی سال

بررسی افزایش نرخ تاکسی در روزهای پایانی سال

به گفته مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور، در ماههای پایانی هر سال، فرایند افزایش قیمت کرایه تاکسی انجام می‌شود که این افزایش قیمت، فرایندی قانونی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ براساس رسم هر سال، با نزدیک شدن به ایام نوروز و روزهای پایانی سال، شاهد افزایش قیمت کرایه تاکسی از سوی رانندگان در سطح شهر هستیم. موضوعی که باعث سردرگمی شهروندان و گاها تنش میان رانندگان تاکسی و مسافران می‌شود.

در این میان این سوال مطرح می‌شود که متولیان نظارت بر کرایه تاکسی چه کسانی هستند و  آیا نظارت لازم از سوی آنها برای رسیدگی و نظارت بر افزایش نرخ کرایه تاکسی در سطح شهر وجود دارد، تا مانع دریافت کرایه بیش از حد از سوی برخی رانندگان و حفظ حقوق شهروندی در این خصوص شود؟

بر اساس آخرین اخبار «مرتضی ضامنی»، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور، درباره نحوه دریافت کرایه و نرخ آن گفته است که نرخ رسمی کرایه تاکسی‌ها، توسط شورای شهر تعیین و مصوب می‌شود و رانندگان تاکسی‌ها موظف هستند که نرخ مصوب را از مسافران دریافت کنند.

به گفته مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور، اگر راننده تاکسی مبلغی بیش‌ از نرخ مصوب از مسافر دریافت کند، مسافران می‌توانند شکایت خود را از طریق درگاه ارتباطی که توسط شهرداری شهرهای مختلف پیش‌بینی شده است، یا از طریق مراجعه حضوری به سازمان تاکسیرانی‌ها ثبت کنند.

وی در ادامه افزوده است که هر سال در بهمن یا اسفند افزایش قیمت کرایه تاکسی انجام می‌شود که این افزایش قیمت، فرایندی قانونی است. شوراهای اسلامی شهر، مرجع تغییر نرخ کرایه تاکسی‌ها است؛ به این ترتیب که فرایند تعیین نرخ کرایه تاکسی بر اساس قانون شهرداری‌ها در اواخر سال طبق پیشنهاد واحدهای کارشناسی سازمان تاکسیرانی در قالب لایحه به شورای اسلامی هر شهر ارسال می‌شود و شورای شهر پس از بررسی، تصویب و در نهایت تایید فرمانداری مربوطه کرایه قانونی هر شهر را اعلام می‌کند.

گزارش شکایت از دریافت کرایه‌های غیرمصوب توسط مسافران، فقط برای تاکسی‌های رسمی در سامانه شهرداری‌های مربوط به هر شهر قابل بررسی و پیگیری است. اگر کرایه اضافه توسط رانندگان با خودروی شخصی دریافت می‌شود، بر عهده سازمان‌های تاکسیرانی نیست.

همچنین «مهدی دربانی»، معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی، در مورد برخورد با تاکسیرانان متخلف گفته است که، نظارت‌های سازمان تاکسیرانی بر خطوط و تاکسیرانان بیشتر شده است و به سرپرستان خطوط اعلام شده تا فقط بر اساس نرخ مصوب، از مسافران کرایه تاکسی دریافت شود.

معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی، از شهروندان تهران خواسته است که در صورت رویت تخلف از سوی تاکسی‌رانان، شماره پلاک تاکسی را در سامانه 1888 یا 137 به‌صورت تلفنی یا اینترنتی ثبت نمایند تا به شکایت آنها رسیدگی شود.

گزارش: معصومه غفاری

برچسب‌ها