کد خبر 161098
۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۷

«حیات» بررسی کرد؛

نقاط قوت و ضعف‌ نهضت ملی مسکن

نقاط قوت و ضعف‌ نهضت ملی مسکن

اجرایی کردن نهضت ملی مسکن، از اولویت‌های مهم دولت سیزدهم است، که با هدف کاهش هزینه مسکن شهروندان و ساخت خانه‌های یک طبقه حیاط‌دار، از سوی دولت در حال محقق شدن است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ نهضت ملی مسکن در کلیات خود هر چند مورد تایید بسیاری از صاحب‌نظران است اما از نظر برخی کارشناسان ابهاماتی در آن دیده می‌شود که لازم است برای آغاز و اجرایی شدن درست طرح، این ابهامات از سوی مسئولین امر برطرف شوند.

این در حالی است که اجرایی کردن نهضت ملی مسکن، از اولویت‌های مهم دولت سیزدهم است، که با هدف کاهش هزینه مسکن شهروندان و ساخت خانه‌های یک طبقه حیاط‌دار، در حال محقق شدن است.

به باور برخی کارشناسان دو دیدگاه مثبت می‌توان نسبت به نهضت ملی مسکن داشت؛ اول اینکه ساخت انبوه مسکن عامل رونق بازار شده و نیز کمکی خواهد بود به رشد صنایع مختلف مرتبط با مسکن. دیدگاه مثبت دیگری که می‌توان به این مسئله داشت این است که اگر خانه‌های ساخته شده در قالب نهضت ملی مسکن در اختیار جامعه هدف قرار بگیرد، افراد نیازمند به واسطه این یارانه، از فرصت به وجود آمده برای خانه‌دار شدن بهره‌مند خواهند شد.

در پایان گفتنی است که به نظر برخی از کارشناسان، اینکه فکر کنیم طرح نهضت ملی مسکن، عامل کاهشی شدن قیمت در شهرهایی مانند تهران خواهد شد، چندان درست به‌نظر نمی‌رسد. طرح‌هایی مانند مسکن مهر، مسکن ملی و طرح اخیر اهدافی دارند که نمی‌توانند باعث کاهش تقاضا در سایر بخش‌هایی مانند تهران شود. همان‌طور که در مورد مسکن مهر هم شاهد بودیم اجرای آن باعث کاهش قیمت مسکن در بخش هایی مانند تهران نشد. 

گزارش: معصومه غفاری

برچسب‌ها