کد خبر 152072
۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶

گفت‌وگو با روح‌الله نصیری فرزند سردار شهید مدافع حرم«حاج شعبان نصیری»:

تشکیل بسیج نوجوانان کرج از یادگارهای شهید حاج شعبان نصیری بود/ رئیس ستاد لشکر 9 بدر به روایت فرزند

تشکیل بسیج نوجوانان کرج از یادگارهای شهید حاج شعبان نصیری بود/ رئیس ستاد لشکر 9 بدر به روایت فرزند

روح‌الله نصیری گفت: پدرم پس از انقلاب به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوست و به خاطر سوابقی که در کرج داشت، در تشکیل سپاه کرج نیز نقش بسزایی ایفا کرد. او از همان ابتدا به نقش نوجوانان و جوانان در ادامه روند انقلاب، ایمان داشت و تشکیل بسیج نوجوانان کرج از یادگارهای ماندگار او است.

سردار شهید مدافع حرم « حاج شعبان نصیری»، فروردین ماه سال 1336 در کرج متولد شد. با آغاز جنگ تحمیلی در سال 1359 به مناطق عملیاتی رفت و در سمت های مختلف حاضر شد. این شهید عالیمقام از یادگاران ‌8 سال دفاع مقدس و بنیان‌گذار سازمان بدر، جانشین فرمانده گردان امام سجاد و جانشین فرمانده گردان حضرت علی اکبر لشکر 10 سیدالشهدا و رئیس ستاد لشکر بدر بود. او سابقه حضور طولانی در «سوریه» به منظور دفاع از «حرمِ بانوی مقاومت، حضرت زینب کبری (ع)» را در کارنامه خود داشت.‌ وی خردادماه سال 1396، مصادف با شب اول ماه مبارک رمضان، در جبهه «عراق» و طی عملیات آزادسازی «موصل» به شهادت رسید. پیکر این شهید والامقام در بهشت زهرا تهران آرام گرفته است. برای گرامیداشت یاد سردار شهید مدافع حرم «حاج شعبان نصیری»، با فرزند وی روح‌الله نصیری به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید:
روح‌الله نصیری در ابتدای گفت‌وگو با خبرنگار حیات طیبه با بیان اینکه شهید سال 1359 با شروع جنگ تحمیلی به مناطق عملیاتی رفت و در سمت های مختلفی حاضر شد، عنوان کرد: با آغاز جنگ ایران و عراق پدرم وارد نبرد شد. او در این مدت سمت‌هایی از جمله جانشین فرمانده گردان امام سجاد و جانشین فرمانده گردان حضرت علی اکبر لشکر 10 سیدالشهدا (ع) را برعهده داشت. همچنین در قرارگاه فوق سری نصرت حضور داشت و فعالیت‌های گوناگونی را در کنار فرماندهان این قرارگاه از جمله محمد باقری و علی هاشمی انجام می‌داد. او از نیروهای تحت امر اسماعیل دقایقی بود و بعد از مدتی رئیس ستاد لشکر 9 بدر شد.

فرزند شهید بیان کرد: پدرم پس از انقلاب  به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوست و به خاطر سوابقی که در کرج داشت، در تشکیل سپاه کرج نیز نقش بسزایی ایفا کرد. او از همان ابتدا به نقش نوجوانان و جوانان در ادامه روند انقلاب، ایمان داشت و تشکیل بسیج نوجوانان کرج از یادگارهای ماندگار او است.
نصیری ضمن اشاره به پایان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و فعالیت شهید در عرصه فرهنگی اضافه کرد:
پدرم پس از دوران دفاع مقدس با تعدادی از فرزندان شهدا، موسسه‌ای فرهنگی تاسیس کرد و در آن قالب خدمات فرهنگی و تربیتی گسترده ای به خانواده شهدا و جامعه ارائه کرد. فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی او تا آخرین روزهای زندگی‌اش ادامه داشت، به طور مثال جهت روشنگری جوانان و مردم در زمینه انتخاب اصلح در انتخابات ریاست جمهوی و شوراهای شهر از هیچ کوششی دریغ نکرد.
وی در ادامه افزود: شهید همیشه برای کمک به نیازمندان پیش‌قدم بود و از دوستان و همرزمان برای رفع مشکلات محرومین کمک می‌گرفت. پدرم حتی از دیگر کشورهای اسلامی هم غافل نبود و سال 1390 برای کمک به مردم مظلوم سومالی، عازم موگادیشو شد.

فرزند شهید تصریح کرد: پدرم از اول حضور داعش در عراق به عنوان مستشار نظامی عازم عراق شد تا با استفاده از نیروهای قدیمی خود در لشکر بدر بسیج عراق «حشد الشعبی» رو پایه گذاری کند و هر چند ماه یک بار  به منزل می‌آمد.
نصیری اظهار کرد: شهید همیشه به من توصیه می‌کرد برای جامعه فرد تأثیرگذاری باشم و از رهبر و ولایت فقیه حمایت و پیروی کنم. همیشه می‌گفت دکتر یا مهندس در جامعه زیاد داریم و باید در این قشرها فرد حزب‌اللهی باشیم.
وی با بیان خاطره‌ای از شهید عنوان کرد: زمانی که کودک بودم با پدرم  به نماز جمعه رفته بودیم، بعد از نماز یک عراقی سمت پدرم آمد و باهم صحبت کردند من خیلی از این دیدار تعجب کردم‌، بعد از این که صحبت‌شان تمام شد به پدرم گفتم مگر او را می‌شناختی گفت: بله از دوستانم است و بعد گفتم عراقی‌ها دشمن ما بودند و ما با آنها جنگ کردیم چطور با او هم‌کلام شدید، او‌ در پاسخ به سوالم گفت ما با صدام و بعثی‌ها جنگ کردیم و این افراد برادران مسلمان ما هستند و در زمان جنگ به ما کمک کردند. من آن موقع موضوع لشکر بدر را نمی‌دانستم و بعدها به حرف پدرم رسیدم.
نصیری‌ ضمن اشاره به ویژگی‌های بارز شهید عنوان کرد: پدرم بسیار منطقی و خوش‌اخلاق بود، همیشه با اطرافیان خود با مهربانی رفتار می‌کرد و در کمک کردن به دیگران خیلی فعال بود همان طور که در کتاب «برایم حافظ بگیر» به زندگی‌نامه و خاطرات پدرم پرداخته است که در آن با بیش از 100 نفر از همرزمان، دوستان و نزدیکانش از جمله حاج قاسم سلیمانی ، ابو مهدی المهندس و حجت الاسلام سید سعیدرضا عاملی مصاحبه شده است.

فرزند شهید در پایان گفت‌وگو بیان کرد: پدرم سال 1396 همزمان با شب اول ماه مبارک رمضان در عملیات آزادسازی غرب موصل از اشغال مزدوران سعودی و تکفیری‌های داعش به شهادت رسید و به یاران شهیدش پیوست.

برچسب‌ها