کد خبر 142202
۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۵

نخبه ایثارگر و عضو هیات علمی دانشگاه در گفت و گو با حیات عنوان کرد:

ایثار و ازخودگذشتگی نیاز امروز برای حفظ منابع طبیعی

ایثار و ازخودگذشتگی نیاز امروز برای حفظ منابع طبیعی

حیات: ایثار و ازخودگذشتگی از مفاهیمی است که باید هم دولتمردان و هم مردم در برخورد با طبیعت و منابع طبیعی ان را دستاویز قرار دهند چرا که در این صورت هم دولت در امر تصدی گری و حمایت از منابع و منافع کشور درست برنامه ریزی می کند و هم بر اجرای درست، نظارت اصولی خواهدداشت و هم مردم با از خودگذشتگی به حفظ منابع طبیعی و ملی که منافع، رفاه و سلامتی خودشان در گرو ان است می پردازند

محمدرضا راجی فرزند جانباز و عضو هیت علمی دانشگاه لرستان در گفت و گو با پایگاه خبری حیات ضمن اشاره به روز درختکاری و اغاز هفته منابع طبیعی گفت: همزمان با کاشت درخت که کار بسیار پسندیده و زیبایی محسوب می شود باید به کاشت های ذهنی نیز اهمیت بدهیم، اگاهی، عادات درست و اطلاعات از کاشته های مهم فکری است که باعث می شود ارزش نعمات و داشته های مهم خود را بدانیم.

وی با اشاره به منابع طبیعی که شامل تمامی افریده های طبیعی اطراف ما می شود افزود: منابع زیرزمینی مثل معادن، رو زمینی مثل اب ها، جنگل ها، مراتع و منابعی که در بالای سطح زمین قرار دارند مانند هوای پاک، جزء ثروت های یک کشور و سرمایه ملی محسوب می شود که باید فرهنگ استفاده صحیح از ان ها را بیاموزیم.

عضو هیات علمی دانشگاه لرستان ادامه داد: حفاظت از این منابع خدادادی در حقیقت کمک به توسعه و پیشرفت کشور و سلامت جامعه است و ما با بهره برداری صحیح و اصولی از معادن، اب ها، جنگل ها و مراتع، علاوه بر حفظ تنوع اب و هوایی و محیط زیست بکر ایران که در کمتر جایی از دنیا دیده می شود نهایتا به خودمان نیز کمک کرده ایم چرا که از منافع بی شمار ان، هم خود و هم نسل اینده منتفع خواهیم شد.

وی زیبایی و دست نخورده بودن طبیعت خاص ایران را عامل جذب گردشگر خارجی و داخلی عنوان کرد و یاداور شد: در حال حاضر جذب توریسم یکی از منابع درامدی کشورها محسوب می شود که ما نیز با برنامه ریزی صحیح می توانیم با کسب درامد از این حوزه به رشد اقتصادی، اشتغال زایی و رفاه مردم کمک کنیم.

به بیان دکتر راجی، حفظ این ثروت های باارزش نیاز به روحیه ازخودگذشتگی و ترجیح منافع جمع بر فرد دارد. زمانی که ما بتوانیم این روحیه را در خود تقویت کنیم صرفا برای لذت جویی و نفع فردی درختان جنگل را قطع نخواهیم کرد مراتع را به زمین کشاورزی و زمین کشاورزی را به ویلا تبدیل نمی کنیم، محیط زیستمان را تمیز نگه می داریم ان زمان است که می تونیم بگوییم برای جامعه ای که خود بخشی از ان هستیم اهمیت قایل هستیم و حاضر نیستیم با خودخواهی با ان برخورد کنیم.

این نخبه ایثارگر با اشاره به کسانی که زمانی نه چندان دور برای حفاظت از این اب و خاک جان خود را بر کف دست گذاشتند و راهی جبهه ها شدند و با اهدای جان و یا بخش از جسمشان، نگذاشتند وجبی از خاک این کشور به دست دشمن بیفتد تاکید کرد: در حال حاضر نیازی نیست ما از جانمان بگذیریم ولی برای این که بتوانیم فقط کمی از ان ایثارگری ها را جبران کنیم باید از بخشی از منافع شخصی بگذریم کمی وقت بگذاریم انچه را ان ها با تقدیم جان برای ما نگه داشتند محافظت کنیم و مطمئن باشیم ترجیح منافع ملی و جمعی به منافع شخصی برایمان سوداوری بیشتری خواهدداشت، ان رزمندگان بهترین داشته زندگیشان را گذاشتند ما نیز فداکاری کنیم و کمی برای حفظ سرمایه های ملی و خدادادی از خودگذشتگی نشان دهیم.

دکتر راجی توضیح داد: تاثیر اسیب ها و عوامل مخرب انسانی در طبیعت خودش را به تدریج نشان می دهد گرم شدن اب و هوا، جنگل زدایی، بیابان زایی،خشکسالی،سیلاب ها، فرسایش خاک، بالا امدن سطح اب ها، فرونشست زمین، تخریب مراتع، الودگی هوا و اب و نتایجی از این دست که در کشورمان قابل مشاهده است با وجود تدریجی بودن در دهه های اخیر روند سریع تری به خود گرفته است و ما برای توقف تخریب و بهبود وضعیت باید به همین میزان و حتی بیشتر وقت و هزینه بگذاریم تا بتوانیم تاثیرات مثبت و بازگشت منافع از طبیعت را مشاهده کنیم. به عبارت بهتر سرمایه گذاری روی طبیعت و منابع طبیعی به یکباره نتیجه نمی دهد و حصول سرمایه، تدریجی و در طول زمان خواهدبود بنابراین برای حل مسایل طبیعت باید صبور و شکیبا باشیم.

این فرزند جانباز یاداور شد: ایثار و ازخودگذشتگی از مفاهیمی است که باید هم دولتمردان و هم مردم در برخورد با طبیعت و منابع طبیعی ان را دستاویز قرار دهند چرا که در این صورت هم دولت در امر تصدی گری و حمایت از منافع کشور درست برنامه ریزی می کند و هم بر اجرای درست نظارت اصولی خواهدداشت و هم مردم با از خودگذشتگی به حفظ منابع طبیعی و ملی که منافع، رفاه و سلامتی خودشان در گرو ان است می پردازند.

وی در پایان یاداور شد: امروز منابع طبیعی می تواند در تمام عرصه ها موثر باشد و در سیاست، اقتصاد، اجتماع و ... خود را نشان دهد بنابراین باید تلاش کرد با اموزش و فرهنگ سازی ارزش های این منابع را بازگو کرد و نحوه نگهداری از ان را یاداور شد. باید به محیط زیست احترام گذاشت از این ثروت خدادادی به درستی استفاده کرد و بهره برد. ما به طبیعت عشق بورزیم تا طبیعت همیشه با ما مهربان باشد.

برچسب‌ها