کد خبر 236608
۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۳:۳۰

تشکیک در مجوز «طنین ایثارگران»/ آیا مجوز موسسه طنین ایثارگران غیرقانونی است؟

تشکیک در مجوز «طنین ایثارگران»/ آیا مجوز موسسه طنین ایثارگران غیرقانونی است؟

با بررسی نحوه صدور مجوز موسسات و شرکت‌های فعال در حوزه ایثار و شهادت و لزوم اخذی تاییدیه از بنیاد شهید برای ثب این موسسات، مجوز و فعالیت موسسه طنین ایثارگران شبه غیرقانونی به خود گرفت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، فعالیت‌های خارج از اساسنامه موسسه طنین ایثارگران هر روز ابعاد جدیدتری به خود میگیرد، فعالیت هایی که هیچ تناسبی با «برگزاری همایش‌های اجتماعی و نمایشگاه‌ها و عقد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی اخذ وام و تسهیلات ارزی و ریالی از کلیه بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری دولتی و خصوصی. در صورت ضرورت بعد از اخذ مجوزهای لازم» ندارد.

در کنار این موارد موضوع نحوه دریافت مجوز موسسه نیز محل تشکی است، جایی که طبق گفته جعفری، معاون اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری، «طبق مکاتبه سال 1386 این اداره کل با بنیاد شهید و امور ایثارگران، اگر کلمات «ایثارگر»، «ایثارگران»، «شاهد»، «شهید»، «شهدا»، «آزادگان» و مواردی از این دست در نام یک موسسه یا شرکت باشد موسسان آن ملزم به دریافت مجوز از بنیاد شهید پیش از ارائه درخواست ثبت شرکت هستند.»

فعالیت‌های «طنین ایثارگران» مورد تائید بنیاد شهید نیست

رحیم نریمانی، مدیرکل دفتر تشکل‌های ایثارگری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفتگو با حیات با اشاره به فعالیت‌های موسسه طنین ایثارگران گفت: برخی افراد اخیرا در قالب تشکل غیرقانونی دنبال سوءاستفاده از افراد جامعه خصوصا ایثارگران هستند که لازم است خانوده معظم شهدا در ارتباط و دعوت اینگونه تشکل‌ها حتما استعلامی از بنیاد شهید و امور ایثارگران داشته باشند.

وی در ادامه افزود: «طنین ایثارگران» از جمله مواردی است که اخیرا دعوت‌های از ایثارگران داشته است اما فعالیت این تشکل مورد تایید بنیاد شهید و امور ایثارگران نیست زیرا برخی گزارش‌ها حاکی از سوء‌استفاده این موسسه از افراد جامعه خصوصا ایثارگران به‌‎دست‌مان رسیده است همچنین نوع فعالیت های آنها با آنچه در اساسنامه دارند متفاوت است.

مدیرکل دفتر تشکل‌های ایثارگری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با تاکید بر اینکه هرگونه فعالیت تشکلی و شبکه‌های مردمی با موضوع ایثار و شهادت بایستی دارای مجوز از وزارت کشور بوده و در بنیاد شهید و امور ایثارگران تایید شده باشد، یادآور شد: به دلیل فعالیت های خارج از اساسنامه از نظر ما هرگونه فعالیت تشکلی تحت عنوان «طنین ایثارگران» مورد تایید ما نیست.

وی حمایت از تشکل‌های ایثارگری دارای مجوز را از جمله برنامه‌های راهبردی ابلاغی دکتر قاضی‌‍زاده هاشمی ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران اعلام و اضافه کرد: مقرر است در یک بازه زمانی مدل ارتباطی متناسب با وظایف بنیاد شهید و امور ایثارگران و سمن‌ها طراحی و اکثر فعالیت‌های بنیاد به تشکل‌ها واسپاری شود.

ثبت تشکل‌های ایثارگری تنها با مجوز بنیاد شهید ممکن است

سوءاستفاده از نام شهدا، ایثارگران و جانبازان موجب شد تا بنیاد شهید و امور ایثارگران در سال 1386 در مکاتبه با سازمان ثبت اسناد درخواست داشته باشد تا مجوز تاسیس موسسه و شرکت‌هایی که واژگان ایثارگر، ایثارگران، شاهد، شهید، شهدا، آزادگان و مواردی از این دست منوط به تایید بنیاد شهید شود.

در همین زمینه سیدحسن جعفری، معاون اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری به خبرنگار حیات گفت: ثبت موسسات غیر تجاری در مراجع ثبت شرکت ها براساس مواد 584 و 585 قانون تجارت و آیین نامه ثبت تشکیلات و موسسات غیرتجاری و سایر قوانین و مقررات موضوعه صورت می‌پذیرد.

اساسا برای ثبت شرکت و یا موسسه نیازی به دریافت مجوز نیست مگر در موارد خاص و در راستای قوانین و مقررات مربوطه!

وی با بیان اینکه اصل بر این است که اشخاص حقوقی برای ثبت شرکت خود نیازی به اخذ مجوز ندارند، گفت: این اداره کل براساس درخواست‌های واصله، با توجه به قوانین و مقررات و مدارک و مستنداتی که واصل می شود اقدام به تطبیق این مستندات با قانون تجارت و سایر قوانین مرتبط و سپس ثبت آنها می‌کند.

معاون اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری با اشاره به اینکه اداره ثبت شرکت‌ها برای این کار مجوزی درخواست نمی‌کند مگر در موارد خاص، ادامه داد: در برخی موارد خاص، قانونگذار اشخاص حقوقی را مکلف کرده است که پیش از ارائه درخواست برای ثبت شرکت، از دستگاه ذی ربط خود مجوز بگیرند.

ثبت شرکت و موسسه در 35 مورد منوط به اخذ مجوز از نهاد ذی‌ربط است

وی در ادامه تاکید کرد: اداره کل ثبت شرکت ها طبق قوانین حاکم از قبیل  ماده 21 قانون احکام دائمی کشو، قانون بورس و اوراق بهادار و.....در 35 مورد مکلف به اخذ مجوز از دستگاه مربوطه بوده وموظف است در زمان تاسیس و تغییرات اشخاص حقوقی در حوزه های مذکور از جمله پولی و بانکی مثل بانک‌ها و موسسسات اعتباری، صندوق‌های قرض‌الحسنه، لیزینگ‌ها، تعاونی‌های اعتباری، شرکت‌های بورسی، موسسات فرهنگی هنری، شرکت‌های بیمه‌ای و...  مجوز سازمان مربوطه را تقاضا و پس از دریافت مجوز، اقدام به بررسی مدارک و ثبت آن شرکت کند.

جعفری افزود: موضوع فعالیت‌ها برای این 35 دستگاه مشخص است؛ به طور مثال، اگر شرکت یا موسس‌ای خاص موضوع بیمه ای را انتخاب کند طبق ضوابط باید از بیمه مرکزی مجوز بگیرد یا اگر بخواهد در موضوع بورسی و سهامی عام فعالیت کند باید از سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز بگیرد.

هرگونه الزام به اخذ مجوز پیش از ثبت شرکت منوط به تایید هیات مقررات‌زدایی است

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بعضی از موارد درخواستی قابل ثبت نیستند. به طور مثال، نام و موضوع فعالیت شرکت هایی که حاکمیتی هستند و یک سری شرایط خاص دارند.

معاون اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری افزود: ماده 62 قانون برنامه پنجم توسعه که بعدا نسخ شد و قانون اجرای سیاست های اصل 44 مواد 1، 6 و 7 و در نهایت ماده 57 قانون رفع موانع تولید، الزام به اخذ مجوز را به یک سری شرایط منوط کرده یعنی دستگاه ها نمی توانند اشخاص حقیقی و حقوقی را مکلف به اخذ مجوز کنند مگر اینکه مبنای قانونی آن مشخص و مراتب  در کارگروه هیات مقررات زدایی در وزارت امور اقتصادی و دارایی ذیل ماده 57 قانون موانع تولید بررسی شود و این کارگروه مشخص کند که در موارد خاص نیاز به اخذ مجوز از دستگاه مربوطه است.

آیا شرکت‌های حوزه ایثارگری ملزم به اخذ مجوز از بنیاد شهید هستند؟

وی در پاسخ به سوال «حیات» مبنی بر اینکه موسسات و شرکت های حوزه ایثارگری ملزم به اخذ مجوز برای ثبت شرکت هستند یا خیر؟ گفت: در مورد مباحث ایثارگری و بنیاد شهید، این بنیاد در سال 1386 با اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری مکاتبه ای داشته که مبنای کار این اداره کل و ملاک عمل در زمان درخواست این نام هاست.

جزئیات ثبت شرکت‌ها در حوزه ایثارگری

جعفری همچنین یادآور شد: طبق مکاتبه سال 1386 این اداره کل با بنیاد شهید و امور ایثارگران، اگر کلمات «ایثارگر»، «ایثارگران»، «شاهد»، «شهید»، «شهدا»، «آزادگان» و مواردی از این دست در نام یک موسسه یا شرکت باشد موسسان آن ملزم به دریافت مجوز از بنیاد شهید پیش از ارائه درخواست ثبت شرکت هستند.

وی در پاسخ به سوال «حیات» مبنی بر اینکه اگر شرکتی موفق به ثبت شرکت بدون اخذ مجوز از دستگاهی که نیاز به ارائه مجوز است، شود آیا نظارتی بر آن هست؟ تاکید کرد: نظارت های پسینی و بعد از ثبت در حوزه صلاحیت اداره کل ثبت شرکت‌ها نیست. اگر شرکتی ثبت شد که با وظایف بنیاد شهید تداخل داشت یا احیانا سوء استفاده‌ای انجام شد، دستگاه متولی می‌تواند از طریق مراجع ذی صلاح و مراجع قضایی آن را پیگیری کند.

معاون اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری همچنین گفت: طبق قوانین دستگاه‌ها از طریق مراجع قضایی می‌توانند موارد خاص را پیگیری و با ارائه مستندات لازم مبنی بر ابطال یا انحلال یا الزام به تغییر ماهیت یا تغییر نام و موضوع فعالیت را از مراجع قضایی و ذی صلاح درخواست کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اسماعیل قدمی IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    3 2
    خیلی خوب