کد خبر 97652
۷ آبان ۱۳۹۱ - ۰۰:۰۰

640 میلیون دلار صنایع دستی در 6 ماهه نخست امسال صادر شد

640 میلیون دلار صنایع دستی در 6 ماهه نخست امسال صادر شد

مدیر کل بازرگانی معاونت صنایع دستی کشور اعلام کرد: در 6 ماهه نخست امسال بیش از 640 میلیون دلار اقلام صنایع دستی به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 94 درصد رشد داشته است.

به گزارش حیات، ˈاحمد بالانˈ روز یکشنبه در نشست راهکارهای توسعه و تعامل با وزارت امور خارجه برای توسعه صادرات محصولات صنایع دستی که در ساختمان ارگ آزادی برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: در این آمار که از اطلاعات گمرک ایران استخراج شده، آمار مربوط به صادرات چمدانی گنجانده نشده است.وی خاطر نشان کرد: با توجه به تنوعی که در محصولات صنایع دستی ایران وجود دارد، گمرک ایران می بایست حداقل 150 ˈکد - تعرفهˈ را برای صادرات این محصولات در نظر بگیرد.بالان ادامه داد: اکنون 107 نوع ˈ کد - تعرفهˈ در سیستم گمرک طراحی شده است و محصولاتی که خارج از این کد تعرفه ها باشند، تحت عنوان ˈ‌سایرˈ در فهرست صادرات کشور قرار می گیرند و به همین خاطر این محصولات در فهرست حجم صنایع دستی صادر شده از ایران قرار ندارند.وی با بیان اینکه در دولت نهم (1387-1384) در مجموعه 470 میلیون دلار انواع صنایع دستی به خارج از کشور صادر شد، اظهار داشت: در فاصله زمانی 1388 تا 1390 در مجموع بیش از یک میلیارد دلار انواع محصولات صنایع دستی صادر شده است.وی به سند راهبرد ملی توسعه صادرات صنایع دستی کشور اشاره کرد و افزود: حوزه صنایع دستی ایران گستره وسیعی از انواع نساجی سنتی، بافته های درای و غیرداری، پوشاک سنتی، چاپ‌های سنتی، سفال - سرامیک و کاشی سنتی، صنایع دستی چرمی، هنرهای دستی وابسته به معماری، صنایع دستی فلزی، صنایع دستی چوبی و حصیری، صنایع دستی دریایی، صنایع سنگی و مستظرفه، رودوزی‌های سنتی، آبگینه و پیشه های سنتی وابسته به معماری را در بر می گیرد.بالان تاکید کرد: گروه های صنایع دستی در ایران شامل 101 رشته و 265 زیر مجموعه هستند که در 15 گروه و 366 رشته و زیر مجموعه تقسیم شده‌اند.** بازارهای هدف صادرات صنایع دستی ایرانمدیر کل بازرگانی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور درمورد کشورهای هدف صادرات صنایع دستی ایران گفت: کشورهای چین، اندونزی، ژاپن، تایلند، ویتنام، کره جنوبی، سنگاپور و هنگ کنگ در بخش آسیا و لبنان، قطر، عراق، عربستان سعودی، مراکش، مصر، تونس، آفریقای جنوبی، الجزایر و نیجریه در حوزه آفریقا و کشورهای عربی هدف گذاری شده اند.به گفته بالان، ایتالیا، سوئد، فرانسه، اتریش، آلمان، اسپانیان، هلند، نروژ، چک و پرتقال در حوزه اروپا و همچنین آمریکا، ونزوئلا، برزیل، مکزیک و استرالیا در حوزه کشورهای آمریکایی و اقیانوسیه بازار هدف ایران را تشکیل می دهند.وی گفت: اکنون محصولات صنایع دستی ایران به کشورهای عربستان، کویت، امارات، قطر، یمن، ترکیه، سوریه، لبنان، مالزی، کره جنوبی، ژاپن، مراکش، مصر، لیبی، کنیا، آفریقای جنوبی، آلمان، فرانسه، اتریش، ایتالیا، دانمارک، سوئد، هلند، کانادا و آمریکا صادر می شود.بالان تاکید کرد: هر یک ار محصولات صنایع دستی ایران در برخی از کشورها بازار مناسبی دارد و باید مطالعات دقیقی روی بازارهای هدف صورت گیرد تا مشخص شود که چه محصولی به چه کشوری صادر شود.وی یادآور شد: برای نمونه زیورآلات سنتی ایران در کشورهای عراق، لبنان، امارات متحده عربی و کانادا بازار خوبی دارد اما محصولات دیگری چون پاپیه ماشه، تذهیب و نگارگری بهتر است به کشورهای آذربایجان، قزاقستان و کویت صادر شود.مدیر کل بازرگانی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه خواستار همکاری بیشتر سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران برای معرفی، بازاریابی و صدور این محصولات به بازارهای هدف شد.بالان افزود: شناسایی ومعرفی سرمایه گذاران خارجی اعم از ایرانی و غیرایرانی، در اختیارگذاشتن مکان های متعلق به ایران در خارج از کشور برای احداث گالری، فروشگاه و یا نمایگاه موقت و دایمی صنایع دستی و راه اندازی بازارچه ها و مراکز عرضه صنایع دستی ایران در خارج از کشور از اقداماتی است که سفارتخانه‌ها می‌توانند برای ترویج صادرات صنایع دستی ایران انجام دهند.وی همچنین خواستار همکاری سفارتخانه ها برای فراهم کردن زمینه های تسریع در صدور روادید برای هیات های تجاری و نمایشگاه صنایع دستی، فراهم کردن زمینه های تعاملاتی و برقرار ارتباط تجاری بین تشکل های غیردولتی فعال در حوزه صنایع دستی با تشکل‌های همسو در خارج از کشور و تجهیز نمایندگی های وزارت امور خارجه با اقلام صنایع دستی شد.

برچسب‌ها