کد خبر 92873
۲۸ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۰:۰۰

وزیر آموزش و پرورش: تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سال 90 را باید به فال نیک گرفت

وزیر آموزش و پرورش تصویب سند تحول بنیادین و اساسنامه دانشگاه ویژه فرهنگیان را از مهم ترین اقدامات وزارت آموزش و پرورش در سال 1390 بیان کرد و گفت: باید این اقدامات را برای نظام تعلیم و تربیت به فال نیک گرفت.

به گزارش حیات، حمیدرضا حاجی بابایی که علمکرد وزارت متبوعش را در سال 90 تشریح می کرد، افزود: مهمترین دوران شکل گیری شخصیت و جامعه پذیری دانش آموزان در مدرسه شکل می گیرد که آموزش و پرورش زمینه رشد و شکوفایی استعدادهای آنان را به عنوان تنها متولی امر تعلیم و تربیت رسمی فراهم می آورد.وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مهمترین گام در این راستا، ایجاد تحول بنیادین در نظام آموزشی کشور بوده است، یادآور شد: این امر از مطالبات رهبر معظم انقلاب و دغدغه همه دلسوزان نظام اسلامی است.حاجی بابایی خاطر نشان کرد: این سند که با تلاش بیش از 500 تن از پژوهشگران، صاحب نظران و کارشناسان حوزه و دانشگاه تدوین شد، پس از تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی در 22 آذر ماه سال 90 از سوی رییس جمهوری رونمایی شد.وی اضافه کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با الهام از آموزه های قرآن و سنت پیامبر اعظم و ائمه اطهار (ع)، کودکان و نوجوانان جامعه را به مراتبی از حیات طیبه رهمنون می کند و به جای مرعوب شدن در برابر تهاجم بیگانگان روحیه خودباوری، حق طلبی، عدالت جویی، مسوولیت پذیری، ظلم ستیزی و ولایت مداری را در دانش آموزان که آینده سازان میهن اسلامی هستند، ایجاد و نهادینه می کند.وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: این سند، ملاک و راهنمای تصمیم گیری های اساسی برای هدایت، راهبری و نظارت و استقرار نظام تربیت رسمی عمومی کشور خواهد بود.حاجی بابایی درباره تصویب اساسنامه تاسیس دانشگاه فرهنگیان نیز گفت: اساسنامه دانشگاه فرهنگیان در چارچوب وظایف، اهداف، گستره فعالیت و ارکان دانشگاه، اعضا، وظایف و اختیارات هیات امنا، وظایف و اختیارات شورا، رییس دانشگاه و معاونان، جذب دانشجو و استاد، برنامه های آموزشی و تربیتی، ضوابط اداری و مالی تدوین و تصویب شد.وی افزود: این دانشگاه به منظور ایجاد تحول و نوآوری در نظام تربیت معلم کشور و تغییر، اصلاح و ارتقای برنامه های آموزشی و پژوهشی تربیت معلم و برای تامین و تربیت و توانمندسازی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش با شایستگی های حرفه ای و تخصصی در انجام ماموریت ها انجام شده است.** اصلاح آیین نامه آموزشی دوره سه ساله متوسطه سالی – واحدیوزیر آموزش و پرورش، اصلاح آیین نامه آموزشی دوره سه ساله متوسطه سالی – واحدی مطابق با سند تحول بنیادین پس از 17 سال را از دیگر اقدامات انجام شده در سال 90 برشمرد و خاطر نشان کرد: طرح راهبری و توسعه کمی و کیفی مدارس ماندگار کشور، تدوین اساسنامه مدارس قرآنی، تدوین و تصویب آیین نامه مجتمع های آموزشی و پرورشی روستایی و عشایری بخش دیگری از اقدامات وزارت آموزش و پرورش در دولت دهم است.به گفته حاجی بابایی، تدوین و تصویب آیین نامه مجتمع های آموزشی و پرورش شهری، اصلاح اساسنامه مدارس نمونه دولتی و اصلاح آیین نامه های آموزشی مدارس آموزش از راه دور از دیگر اقدامات نظام تعلیم و تربیت در این مدت است.وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به تصویب معدل دار شدن دیپلم های فاقد معدل، اصلاح آیین نامه دروه پیش دانشگاهی نظام سالی – واحدی مطابق با سند تحول بنیادین و اصلاح آیین نامه آموزشی دانش آموزان دوره راهنمایی تحصیلی در نظام جدید 6.3.3 مطابق با سند تحول اشاره کرد.وزیر آموزش و پرورش گفت: تصویب آیین نامه های تشکیل کمیسیون ویژه رسیدگی به امور مدارس بین الملل جمهوری اسلامی ایران و ساماندهی نواختن زنگ مدارس در مناسبت های ملی و اسلامی، بررسی و تصویب اجرای آزمایشی برنامه درسی استان شناسی، متناسب سازی و ساماندهی ساعات برنامه هفتگی رشته های فنی و حرفه ای و تصویب ساختار آموزشی مرحله اول آموزش بزرگسالان (نهضت سوادآموزی) بخش دیگری از اقدامات انجام شده در راستای اسناد بالادستی و قوانین تحولی آموزش و پرورش است.حاجی بابایی، تدوین اساسنامه مدارس سمپاد (استعدادهای درخشان) و متناسب سازی آن با سند تحول بنیادین، ارتقای جایگاه آموزش و پرورش در نقشه جامع علمی کشور و اصلاح آیین نامه دوره پیش دانشگاهی از نظام نیم سالی واحدی به سالی – واحدی را از دیگر اقدامات وزارت آموزش و پرورش در این مدت نام برد.*** آماده سازی متون کتاب های ششم ابتداییوی ، آماده سازی بیش از 70 درصد متون کتاب های پایه ششم دوره ابتدایی را از جمله اقدامات انجام شده وزارت آموزش و پرورش در سال 90 بیان کرد و گفت: تالیف کتاب پایه نوبنیاد ششم ابتدایی به شکل موازی و توام با تولید متون پایه دوم در دستور کار گروه های درسی دفتر برنامه ریزی درسی و تولید محتوای آموزشی قرار دارد.حاجی بابایی درباره تهیه و تدوین سند برنامه درسی ملی نیز اظهار داشت: برنامه درسی ملی یکی از زیرنظام های سند تحول راهبردی آموزش و پرورش است که موجب وحدت، انسجام، نوسازی و بازسازی تمام اجزای برنامه های می شود.به گفته وی، این سند هم اکنون مراحل تصویب را در شورای عالی آموزش و پرورش سپری می کند.وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: از دیگر اقدامات انجام شده آموزش و پرورش در سالی که گذشت می توان به تغییر کتاب پایه اول و دوم ابتدایی، تولید 152 نرم افزار آموزشی و آموزش یک هزار و 467 نیروی انسانی، استفاده از ظرفیت استانی در اعتباربخشی به کتاب های درسی و تقویت جایگاه پژوهش در نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد.حاجی بابایی بازنگری کتاب های ادبیات هنر و فنی و حرفه ای، گسترش رویکرد تولید سیستم آموزش به جای کتاب آموزشی، سامان بخشی تولیدات مکتوب در حوزه آموزشی و کمک آموزشی و تالیف کتاب های آموزش و پرورش استثنایی برای نخستین بار را از دیگر اقدامات آموزش و پرورش در دولت دهم نام برد.وی با بیان اینکه چاپ کتاب های آموزش و پرورش استثنایی از سوی اداره کل چاپ و توزیع کتاب های درسی انجام شده است، اضافه کرد: این کتاب ها شامل 144 عنوان و در شمارگان 96 هزار و 795 جلد منتشر شده است.***ثبت نام سه میلیون و 200 هزار نفر در طرح نهضت ملی حفظ قرآنوزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در طرح نهضت ملی حفظ قرآن (طرح نور) حداقل دو میلیون نفر دانش آموز در نظر گرفته شده بود، گفت: تاکنون سه میلیون و 200 هزار نفر از دانش آموزان در این طرح ثبت نام کرده اند.حاجی بابایی همچنین به ایجاد و راه اندازی 10 هزار مدرسه قرآن در دو سال اخیر اشاره کرد و افزود: یک میلیون و 500 هزار نفر دانش آموز در نوبت بعدازظهر این مدارس به آموزش قرآن می پردازند.وی اظهار داشت: طرح ایجاد بانک مداحان اهل بیت دانش آموزی با نام نوگلان حسینی، تشکیل 60 هزار گروه همخوانی نغمات قرآنی، تشکیل جلسات تفسیر قرآن برای فرهنگیان و طرح ترتیل خوانی برای دانش آموزان از اقداماتی است که امسال برای نخستین بار در آموزش و پرورش انجام شد.وزیر آموزش و پرورش در ادامه به تهیه و تولید نرم افزار هوشمند ارزیابی تلاوت قرآن به شمارگان 12 میلیون نسخه و توزیع آن در میان دانش آموزان اشاره کرد و یادآور شد: طرح همگام با قرآن نیز از چهار هزار و 331 مدرسه در سال 88 به 22 هزار و 977 مدرسه در سال 90 افزایش یافته است.حاجی بابایی خاطر نشان کرد: ارتقای آموزش قرآن در پایه های سوم و چهارم دوره ابتدایی، افزایش حضور دانش آموزان در اردوهای راهیان نور از 25 هزار نفر به بیش از یک میلیون نفر و برگزاری نشست مشترک نمایندگان مجلس دانش آموزی با هیات دولت از دیگر اقدامات انجام شده در سال جاری است.** ایجاد معاونت تربیت بدنی و سلامتوی بازمهندسی ساختار اداری، ایجاد و راه اندازی معاونت تربیت بدنی و سلامت و افزایش سه اداره کل تربیت بدنی و ورزش دانش آموزی ، امور سلامت و تندرستی و مراقبت از آسیب های اجتماعی را از دیگر اقدامات انجام شده وزارت آموزش و پرورش در یکسال گذشته عنوان کرد.وزیر آموزش و پرورش ،جذب 15 هزار معلم متخصص تربیت بدنی و علوم ورزشی زن و مرد، افزایش مربیان بهداشت از سه هزار نفر به 18 هزار نفر، اجرای طرح های آموزش شنا (سباح) و طناورز، راه اندازی 600 مدرسه تخصصی در 9 رشته ورزشی شنا، دو و میدانی، والیبال، ژیمناستیک، فوتبال و فوتسال را نیز از دیگر اقدامات برشمرد.حاجی بابایی درباره حضور دانش آموزان در میادین بین المللی نیز گفت: کسب مقام اول دو و میدانی دانش آموزی در مسابقات جهانی لهستان، کسب مقام اول تیم دو صحرانوردی دانش آموزی در مسابقات آسیایی مغولستان، کسب نایب قهرمانی تیم فوتبال دانش آموزی در مسابقات جهانی برزیل، کسب مقام سوم تیم والیبال دختران دانش آموزی در مسابقات آسیایی ویتنام، کسب مقام دوم فوتبال دانش آموزی در مسابقات آسیایی تایلند و میزبانی و برگزاری مسابقات والیبال دانش آموزی قهرمانی آسیا و کسب مقام قهرمانی از دیگر اتفاقات سال 90 در آموزش و پرورش است.** استقرار نظام تحصیلی دوری در دوره ابتداییوی، استقرار نظام تحصیلی دوری در دوره ابتدایی را از جمله اقدامات نظام تعلیم و تربیت در این مدت نام برد و گفت: نظام دوری که عبارت است از همراهی معلم با دانش آموزان در طول یک دوره معین (سه پایه اول دوره دبستانی) با هدف ایجاد انطباق بیشتر فرآیندهای آموزشی – پرورشی به استناد سند تحول بنیادین در سال تحصیلی 91 – 90 تهیه شد.وزیر آموزش و پرورش افزود: این طرح در سال تحصیلی آینده در تعدادی از مدارس، حداقل در هر منطقه یک مدرسه دخترانه و یک مدرسه پسرانه به صورت آزمایشی به اجرا در خواهد آمد.حاجی بابایی در ادامه اظهار داشت: ایجاد معاونت آموزش ابتدایی و دفتر پیش دبستانی، افزایش مراکز پیش دبستانی و پوشش دانش آموزان از 36 درصد به 3/52 درصد، ایجاد 93 هزار کتابخانه کلاسی در مدارس و ارتقای موفقیت تحصیلی (نرخ قبلی) از 4/97 به 4/98 درصد در دوره ابتدایی از جمله اقدامات وزارت آموزش و پرورش در سال گذشته در دروه ابتدایی است.** طراحی 90 شاخص آموزشی در راستای کیفیت بخشیوی همچنین در مورد اقدامات انجام شده در دوره متوسطه یادآور شد: طراحی و پایش حدود 90 شاخص در راستای کیفیت بخشی به فعالیت های آموزشی دوره متوسطه با یک هزار و 500 نفر ساعت جلسات هم اندیشی و کار کارشناسی و هشت هزار و 500 نفر ساعت بازدید از استان ها و مناطق آموزشی از دیگر اقدامات آموزش و پرورش در سال 90 است.وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: افزایش و تکمیل تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی مدارس، اختصاص ردیف اعتباری مستقل به خرید تجهیزات هنرستانی، توسعه مدارس هوشمند، افزایش جذب بازماندگان از تحصیل از دوره راهنمایی و برگزاری جشنواره نوجوان خوارزمی نیز بخش دیگری از اقدامات انجام شده در سال 90 است.حاجی بابایی به ساماندهی آزمون مدارس سمپاد و نمونه دولتی اشاره کرد و اظهار داشت: این اقدام با رویکرد استانی و مبتنی بر اصل تمرکززدایی، توجه به توانمندی های استانی و کاهش هزینه های دولت و خانواده های دانش آموزان انجام شده است.وی، افزایش مدارس نمونه دولتی به میزان 42 درصد، اجرای طرح آزمون پیشرفت تحصیلی در سه مرحله، اجرای طرح قرآن پژوهی، کاهش نرخ افت تحصیلی در پایه اول متوسطه، افزایش جذب هنرجویان هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش و ساماندهی 243 رشته مهارتی و تبدیل آن در قالب 60 عنوان دیپلم از دیگر اقدامات انجام شده آموزش و پرورش در این مدت است.وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات مهم در سال 90، رفع مشکل ادامه تحصیل فرهنگیان دارای مدرک معادل با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.حاجی بابایی گفت: امسال براساس مصوبه شورای عالی اداری، معاونت پرورشی و فرهنگی و تربیت بدنی و سلامت از هم تفکیک شدند.وزیر آموزش و پرورش گفت: تبدیل وضعیت چهار هزار نفر از آموزشیاران نهضت سوادآموزی و برگزاری آزمون تعیین اولویت های جذب و بکارگیری 16 هزار معلم حق التدریس از دیگر اقدامات آموزش و پرورش در سال 90 است.وی، رفع مشکل حدود چهار هزار و 800 نفر از فرهنگیان در فرآیند نقل و انتقال و تبدیل انتقال موقت آنان به دائم، ادغام واحدهای موازی، برگزاری ششمین دوره همایش مدرسه ایرانی – معماری ایرانی، ایجاد 9 هزار و 747 میلیارد ریال تعهدات خیرین مدرسه ساز را نیز از دیگر اقدامات وزارت آموزش و پرورش در این مدت برشمرد.وی گفت: افزایش سرانه تجهیزات آموزشی، افزایش اعتبارات عمرانی ملی و استانی، برگزاری دو همایش ملی تکریم از خیرین مدرسه ساز، افزایش میزان خرید تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی و بهره برداری از 202 سالن ورزشی با زیرینای 373 هزار و 462 مترمربع اقدامات دیگری است که در سال 90 در وزارت آموزش و پرورش انجام شده است.وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: در سال 90 از دو هزار و 969 پروژه با 159 هزار و 927 کلاس درس و زیربنای دو میلیون و 345 هزار و 215 متر مربع بهره برداری شد و 921 پروژه عمرانی با شش هزار و 973 کلاس درس و زیربنای ششصد هزار و 415 متر مربع بهسازی لرزه ای شد.به گفته وی، از شش استخر با زیربنای 10 هزار و 300 مترمربع نیز در سال جاری بهره برداری شد .** افزایش 7/34 درصدی آمار دانش آموزان سمپادحاجی بابایی در ادامه به میزان مدارس استعدادهای درخشان از 279 مدرسه در سال تحصیلی 90-89 به 350 مدرسه در سال تحصیلی 91-90 اشاره کرد و یادآور شد: آمار دانش آموزان مدارس سمپاد، افزایش 7/34 درصدی یافت و وضعیت علمی و کمی المپیادهای علمی کشور در هفت رشته ارتقا یافت.به گفته وی، جشنواره خوارزمی نیز توسعه کمی و بهبود کیفی یافت و برای برگزاری المپیاد ورزش ویژه استعدادهای درخشان برنامه ریزی شد.** تهیه بانک اطلاعات اسمی بیسوادانوی خاطر نشان کرد: تهیه بانک اطلاعات اسمی بی سوادان، به روزرسانی سامانه جامع سوادآموزی، اصلاح ساختار آموزشی، برگزاری دوره آموزشی برای 30 هزار آموزشیار فعال و توانمندسازی نیروی انسانی از جمله اقدامات آموزش و پرورش در سال جاری است.وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تعیین تکلیف وضعیت استخدامی آموزشیاران نهضت سوادآموزی و ساماندهی آموزشیاران باقی مانده، زیر پوشش بردن سه هزار نفر از اتباع خارجی و برنامه ریزی برای شرکت فراگیر آموزشیاران مشمول ماده 17 قانون در آزمون تعیین اولویت استخدامی تیر ماه 90 اقدامات دیگری است که در سال 90 در آموزش و پرورش انجام شده است.** حل مشکل پرداخت سنوات ارفاقی معلمان مدراس استثناییحاجی بابایی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد که در سال 90، مشکل پرداخت فوق العاده و سنوات ارفاقی معلمان مدارس استثنایی حل و یک هزار و هشتصد نفر به معلمان این مدارس اضافه شد.وی ، تهیه منشور رشد و ارتقای آموزش و پرورش استثنایی کشور، اجرای طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی، توسعه مراکز آموزشی و توان بخشی مشکلات ویژه یادگیری، طرح هوشمندسازی مدارس دانش آموزان با نیازهای ویژه و گسترش آموزش تلفیقی و فراگیر دانش آموزان استثنایی را از دیگر اقدامات وزارت آموزش و پرورش در این مدت برشمرد.** احداث 12 مدرسه در خارج از کشوروزیر آموزش و پرورش به توسعه احداث مدرسه در خارج از کشور اشاره کرد و گفت: پیگیری احداث هفت مدرسه در شهرهای کربلا، نجف، کاظمین، بصره، اربیل و سلیمانیه در کشور عراق و ساخت پنج مدرسه در کشور افغانستان از اقدامات بی نظیر آموزش و پرورش در سال 90 است.حاجی بابایی افزود: یک هزار و 43 نفر نیرو از طریق آزمون به مدارس خارج از کشور اعزام شده اند، ضمن اینکه در این مدت، ظرفیت مدیریت مدارس تحت عنوان مجتمع آموزشی و تربیتی افزایش یافت.

برچسب‌ها