کد خبر 256523
۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۲

از سوی رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ارائه شد؛

گزارش تجارت الکترونیکی سال ۱۴۰۲/ از رشد ۳۱ درصدی تجارت تا افزایش متوسط مبلغ هر تراکنش تجارت الکترونیکی به ۸۱۵ هزار تومان

گزارش تجارت الکترونیکی سال ۱۴۰۲/  از رشد ۳۱ درصدی تجارت تا افزایش متوسط مبلغ هر تراکنش تجارت الکترونیکی به ۸۱۵ هزار تومان

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از رشد ۳۱ درصدی تجارت در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ خبر داد. 

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ امین کلاهدوزان، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی امروز ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ در مراسم ارائه گزارش سالانه تجارت الکترونیکی کشور گفت: تعداد تراکنش‌های تجارت الکترونیکی در سال ۱۴۰۱ در حالی ۳ میلیارد بود که در سال ۱۴۰۲ با افزایش ۳۱ درصدی به ۳.۹ میلیارد رسیده است. 

رشد ۷۱ درصدی معاملات الکترونیکی دولت 

وی با اشاره به رشد ۷۱ درصدی معاملات الکترونیکی دولت در سامانه ستاد ایران گفت:

معاملات الکترونیکی دولت در سال ۱۴۰۲ با رشد ۷۱ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ روبرو بوده و به ۱۱۰۰ همت رسیده که نشان از عزم جدی دولت در امر شفاف سازی بوده و از نظر تعدادی نیز رشد ۴ درصدی داشته است. 

رشد ۴۷ درصدی اینمادهای فعال 

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفت: تعداد کل اینمادهای فعال تا پایان سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل با رسیدن به حدود ۲۰۷ هزار عدد، ۴۷ درصد رشد داشته است. 

کلاهدوزان در مورد مبلغ کل تراکنش های الکترونیکی گفت: نرخ رشد مبلغ کل تراکنش های شاپرک در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ برابر ۳۳ درصد بوده است. پیش بینی می کنیم در سال ۱۴۰۳ این رشد به همین نسبت یا بیشتر، افزایش یابد.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (تتا) اظهار داشت: در سال گذشته بیش از ۴ میلیون و ۲۵۶ هزار گواهی امضای الکترونیک صادر شده که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۱۲۵ درصدی داشته است.

متوسط مبلغ هر تراکنش ۸۱۵ هزار تومان 

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در مورد متوسط مبلغ تراکنش ها گفت: متوسط مبلغ هر تراکنش در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته و به ۸۱۵ هزار تومان رسیده است. بنابراین متوسط مبلغ هر تراکنش تجارت الکترونیکی به ۸۱۵ هزار تومان رسیده است. 

کلاهدوزان افزود: تعداد شرکت های دارای اینماد سال ۱۴۰۱ در حالی ۱۴۰ هزار شرکت بود که با رشد بسیار خوبی در سال ۱۴۰۲ به ۲۰۷ هزار شرکت رسیده و از این تعداد، ۳۷ هزار ای‌نماد خاکستری بوده است. 

وی افزود: معاملات دولتی امسال با ۷۱ درصد رشد از مبلغ ۶۵۳ همت در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۱۱۰۰ همت رسیده است. 

کلاهدوزان با بیان اینکه ۴۲ درصد از شرکت‌های مذکور نوپا با عمری بین یک تا چهار سال هستند، گفت: این موضوع نشان می‌دهد اقبال به راه اندازی کسب و کارهای الکترونیکی افزایش یافته است.

پیشتازی کسب و کارهای استان های تهران و اصفهان در تجارت الکترونیک

کلاهدوزان افزود: استان‌های تهران، اصفهان، مشهد و شیراز در راس تجارت الکترونیکی قرار دارند.

وی گفت: ۶۳ درصد شرکت‌های مذکور فقط به صورت تخصصی در حوزه فروش کالا، ۳۴ درصد در حوزه خدمات و ۳ درصد نیز به صورت مشترک در بخش کالا و خدمات فعال هستند.

کلاهدوزان با بیان اینکه سهم زنان در تجارت الکترونیکی افزایش یافته است، اظهار داشت: ۸۱ درصد صاحبان واحدهای تجارت الکترونیکی دارای اینماد، مرد و ۱۸ درصد زن هستند که سهم زنان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱  سه درصد افزایش یافته است.

وی بیان دلشت: ۶۰ درصد گروه سنی صاحبان تجارت الکترونیکی را گروه سنی ۲۰ تا ۴۰ سال و ۲۴ درصد را گروه سنی از ۴۰ تا ۵۰ سال و  ۱۵ درصد را گروه سنی بالای ۵۰ سال و یک درصد زیر ۲۰ سال هستند.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha