کد خبر 253968
۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۳

متکی در گفتگو با حیات مطرح کرد:

مجلس به یک رئیس محتوا محور نیاز دارد نه مبصر/ مردم مجلس را کارآمد نمی‌دانند

مجلس به یک رئیس محتوا محور نیاز دارد نه مبصر/ مردم مجلس را کارآمد نمی‌دانند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس مجلس باید محتوا محور باشد نه صحن محور، یعنی مبصر مجلس نیست که مجلس را اداره کند. بلکه باید به موضوعات مطروحه اشراف داشته باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات- راحله کاویار، یکی از موضوعات مهم این روزها بعد از تشکیل مجلس جدید که در مورد آن بحث و تبادل نظر می‌شود، موضوع تعیین ریاست مجلس است و موضوع دیگری که با توجه به شهادت ابراهیم رئیسی باید به آن پرداخته شود، موضوع انتخابات ریاست جمهوری است.در آستانه افتتاح مجلس دوزادهم با منوچهر متکی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و  یکی از نامزدهای اصلی ریاست مجلس دوازدهم به گفتگو نشستیم، او معتقد است که ریاست مجلس باید یک ریاست محتوایی باشد.

بخش نخست این گفت‌وگو به شرح زیر است:

حیات: با توجه به تشکیل مجلس دوازدهم از نظر شما ساختار مجلس نیازمند چه تغییراتی است؟

متکی: عرض تسلیت دارم به مردم عزیز کشورمان به واسطه حادثه‌ای که منجر به شهادت رئیس‌جمهور و شخصیت های دیگر شد. علیرغم این تکانه بزرگ باتوجه به سخنان مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا، مسائل کشور روند طبیعی خود را طی می‌کند. 

مردم مجلس را کارآمد نمی‌دانند

این هفته افتتاح مجلس دوازدهم را خواهیم داشت و مهمترین تصمیم اولیه آن تعیین رئیس و هیئت رئیسه است.مردم نسبت به مجلس، نگاه جامع و کارآمد بودن را ندارند و معتقدند که مجلس در نظام سازه ما از جایگاه مهمی برخوردار نیست.بعضاً فکر می کنند که نمایندگان به فکر خودشان و مشکلات خودشان هستند. 

کسانی که در مجلس دور قبل، دارای یک میلیون و 200 هزار رأی بودند، در این انتخابات 400 هزار رأی آوردند. به دلیل اینکه بخشی از مردم در انتخابات شرکت نکردند و برخی به پای صندوق های رأی آمدند اما به هیچ یک از نامزدها رأی ندادند که نشان دهنده این است که حرف دارند، اعتراض داشتند.

معتقدم مجلس دوازدهم باید مجلس تحول باشد و در ساز و کارهای آن، مأموریت کمیسیون‌ها و در اداره آن بایستی یک تحول و باز تعریف به‌وجود آید و رویکرد جدید با کارکرد جدید داشته باشد. بر این اساس مجلس باید به موضوعات و محورهای مهم و مورد نیاز مردم و کشور و واقع نشدن در روزمرگی بپردازد.

به لحاظ اولویت‌های کاری بعد از ایجاد تحول در مجلس و کارکردهای آن، کمیسیون ها باید متمرکز در وظیفه اصلی خودشان باشند، یک کمیسیون باید بتواند کارکرد دستگاه اجرایی متناظر خود را رصد کند و اگر وزیری نمره منفی بگیرد و منجر به استیضاح و برکناری او شود باید کمیسیون مربوطه هم زیر سوال باشد، چرا که نظارت جدی، دقیق و مستمر روی آن نداشته است. 

رئیس مجلس باید محتوا محور باشد نه صحن محور

بعد از بازتعریف وظایف کمیسیون ها، موضوع اداره مجلس و رئیس مجلس می‌شود به اعتقاد بنده رئیس مجلس باید برآیندی از مجموعه نمایندگان مجلس باشد. زیرا اکثریت مجلس زمانی که نظری داشته باشند، تبدیل به قانون می شود. بنابراین رئیس مجلس یک هویت مستقل و جدا نیست و باید با مجلس کار کند.

رئیس مجلس باید محتوا محور باشد نه صحن محور. یعنی مبصر مجلس نیست که مجلس را اداره کند. بلکه باید به موضوعات مطروحه اشراف داشته باشدالبته هیچ کس به تنهایی نمی‌تواند هم در فرهنگ، اقتصاد، سیاست و نظام بانکی یا موضوع بانوان و جوانان و مسائل امنیتی اشراف کامل داشته باشد. هر نماینده مجلس می تواند 5 مشاور داشته باشد. به اعتقاد بنده رئیس مجلس می‌تواند 5 گروه مشاورین داشته باشد که این موضوعات مختلف را در دستور کار قرار دهند.

 دستور کار مجلس زمانی که هفتگی مشخص می شود، در آن گروه مشاورین دستور کار را مورد بررسی قرار دهد و بهترین مشورت ها را بگیرد تا زمانی که بر مجلس ریاست می کند، ریاست محتوایی داشته باشد آنگاه نمایندگان مجلس احساس نمی‌کنند که یک مبصر دارند که صرفا نظم برقرار می‌کند بلکه رئیسی دارند که نسبت به موضوعات در دستور کار، اشراف و اطلاع دارد و آنها را بررسی کرده است. این ریاست محتوایی در مجلس است.

رئیس مجلس علاوه بر ریاست داخل مجلس، عضو سران سه قوه و عضو شورای عالی امنیت ملی و عضو شورای مجمع تشخیص مصلحت و شورای عالی انقلاب فرهنگی است. موضوعات شوراها باید در این گروه های مشاوره مورد بررسی قرار گیرد که حضور در آن شوراها، یک حضور محتوایی باشد که همراه نظر، پیشنهاد و ایده پردازی مفید و موثر باشد. بنابراین جایگاه رئیس مجلس، بسیار مهم است

براساس این طرح که عرض کردم، بررسی نگاه و نظر مردم و بررسی رویکرد تحول خواهی در مجلس دوازدهم، خودم را نامزد ریاست مجلس کردم که اگر با اقبال نمایندگان مجلس مواجه شود به کمک آنها امیدواریم طرحی نو دراندازیم که مجلس متفاوت و مفید و موثر داشته باشیم که در نگاه مردم هم نسبت به مجلس اثر می گذارد. ناامیدی ایجاد شده را تا حدودی به امید تبدیل می کند.

مجلس دوزادهم برای مشکلات اقتصادی دست به کار شود

حیات: اولویت‌های مجلس دوازدهم در چه مسائلی خواهد بود؟

متکی: در حوزه کلان از رهبر معظم انقلاب تا آحاد جامعه اولویت شان در اداره کشور مسائل اقتصادی،معیشتی،گرفتاری ها ومشکلات روزمره اقتصادی است و در حوزه اقتصاد باید دو رویکرد داشته باشیم. رویکرد نخست مذاکرات مبنایی برای این است که ساز و کار اقتصادی کشور را ساماندهی جدید کنیم. ما در اقتصاد مشکلی به نام ناترازی اقتصاد و کسری بودجه داریم.این مشکلات در اثر توجه نکردن به توازنی که باید بین درآمدهای کشور و هزینه های کشور صورت بگیرد، به وجود می آید. اگر این قاعده درست رعایت نشود، حاصل آن کسری بودجه و تورم است و تورم یعنی خرج از جیب مردم و مشکلات برای مردم.معتقدم در مواردی از این قبیل باید مجلس دوازدهم دست به کار شود. مسئولین ذیربط را موظف کند که طرح شان را برای حل مشکل ارائه دهند و بررسی کنند.

برخی مشکلات ساختاری در اقتصاد داریم. مثل اینکه ما مدت هاست با اعتاب رهبری مواجه هستیم که اقتصاد باید خصوصی سازی شود، طبق شعار امسال مردم باید در فعالیت های اقتصادی مشارکت داشته باشند اما در 40 سال گذشته به درستی عمل نشده است. در دنیا عرف این است که 20 درصد اقتصاد در اختیار دولت و 80 درصد اقتصاد در اختیار مردم است و مردم فعال هستند.بعد از انقلاب این نسبت برعکس شد. یعنی 20 درصد اقتصاد دست مردم و 80 درصد دست دولت است. 40 سال گذشته این نسبت تغییر نکرده است. دولت به معنای عام باید اقتصاد را رها کند و به مردم بسپارد. اینها یک سری اصلاحات اساسی و ساختاری است که باید در اقتصاد ایران صورت بگیرد.امیدواریم تصمیم خوبی در هفته آینده در مجلس صورت بگیرد که مبتنی بر تحول نظر مردم نسبت به مجلس باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha