کد خبر 238723
۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲

رئیس ستاد انتخابات کشور:

احزاب قانونی به‌دنبال تحریم انتخابات نیستند/ تخلفات انتخاباتی را رصد می‌کنیم

احزاب قانونی به‌دنبال تحریم انتخابات نیستند/ تخلفات انتخاباتی را رصد می‌کنیم

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: هیچ‌یک از احزابی که مجوز قانونی دارند و کار می‌کنند موضوع تحریم انتخابات را مطرح نکرده‌اند معمولاً این اظهانظرها، از سوی کسانی مطرح می‌شود که به لحاظ سیاسی جایگاهی در بین مردم ندارند.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات، در فاصله حدود یک ماه تا آوردگاه ۱۱ اسفندماه باقی مانده است و زمزمه‌های انتخاباتی از جای جای کشور به گوش می‌رسد. وزارت کشور به‌عنوان متولی قانونی و مجری اصلی انتخابات، از مرداد ماه گذشته فرآیند این حماسه سیاسی را آغاز کرده است. سید محمد تقی شاهچراغی، رئیس ستاد انتخابات که معاونت سیاسی وزارت کشور را هم برعهده دارد در گفتگویی به سوالاتی درباره انتخابات پیش‌رو و برنامه‌هایی که وزارتخانه متبوعش برای برگزاری هرچه باشکوه تر انتخابات ۱۱ اسفند تدارک دیده است پاسخ داد.

امنیت انتخابات

شاهچراغی در پاسخ به سوالاتی درباره اقدامات صورت گرفته در رابطه با امنیت انتخابات گفت:  امنیت هم در حوزه فیزیکی و هم رصد تلاش‌های دشمن برای برهم زدن امنیت روانی جامعه و امنیت انتخابات است. همچنین برنامه‌ریزی‌های دقیقی انجام شده که امنیت انتخابات در این دوره هم با کمک مردم تأمین شود؛ همانطور که در سنوات گذشته نیز مردم نقش کلیدی داشتند. اما تلاش داریم این نقش پررنگ‌تر شود.

وی افزود: مردم هم در اجرا و هم ایجاد امنیت انتخابات سهیم هستند. مرزبانان و به تعبیری مردمی که در مرز زندگی می‌کنند، صاحب نقش هستند و اساساً امنیت به واسطه حضور مردم در صحنه است.

انتخابات رقابتی و سالم

رئیس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به سوالی درباره اقداماتی که ستاد انتخابات در راستای اجرای تاکیدات مقام معظم رهبری در جهت رقابتی بودن و سلامت انتخابات گفت: رفتارهای سیاسی کنشگران و جمع بندی پژوهش های اجتماعی صورت گرفته در حوزه‌ها و گروه‌های مختلف و مراکزی که بر اساس مدل‌های علمی و تجربی این کار را انجام می دهند بیانگر رشد مشارکت است و نشان می‌دهند که زمینه رقابت فراهم است و مردم تمایل به مشارکت دارند.

وی ادامه داد: در حوزه سلامت، همه پیش‌بینی‌ها انجام شده است چه در اجرا چه در بخش نظارت. بدون اغماض با هر کسی که شائبه تخلف داشته حتماً بررسی و پیگیری می‌کنیم. مثلاً در استان فارس اعلام شد که دو مدیر را بخاطر اینکه جبهه بندی سیاسی داشتند، عزل کردند. بررسی، بازرسی و پیشگیری از تخلفات انتخاباتی در قوه قضائیه شکل گرفته است و کار انجام می‌شود. همه این اقدامات نشان می‌دهد جهت‌گیری انتخابات به چه صورت است و البته در همه ادوار همین‌طور بوده است. یعنی معتقدیم در هر دوره‌ای، انتخابات در جمهوری اسلامی سالم برگزار شده است. شاید در سنوات گذشته در یک نقطه‌ای یا شعبه‌ای یا در گوشه‌ای این کشور، فردی تخلف کرده باشد اما نمی‌توان آن را به همه ابعاد مختلف انتخابات تسری داد.

ادعای انتخابات نمایشی

معاون سیاسی وزارت کشور همچنین با اشاره به ادعای برخی احزاب -عمدتا اصلاح‌طلب- که مدعی کنار گذاشته شدن از روند انتخابات هستند نیز به ارائه توضیحاتی درباره رویکرد وزارت کشور و ستاد انتخابات نسبت به ان‌ها پرداخت و گفت: ما از هیچ‌یک از احزابی که مجوز قانونی دارند و کار می‌کنند نشنیدیم، [نه در جلسات علنی و نه در جلسات دیگر] که اظهار کنند ما انتخابات را تحریم می‌کنیم. معمولاً این اظهانظرها، مخصوصاً درباره عدم مشارکت، از سوی کسانی مطرح می‌شود که به لحاظ سیاسی جایگاهی در بین مردم ندارند. مردم به دنبال مجلس کارآمد، موثر و قوی هستند. سلامت نمایندگان و اثربخشی آنها، در رفع موانع کشور و حل مسائل کشور در مجلس و قوانین مجلس است. به نظر می رسد مردم در روز ۱۱ اسفند به این اظهارنظرها پاسخ می دهند.

شاهچراغی افزود:  یک تشکیلاتی در کشور تحت عنوان خانه احزاب داریم که همه احزاب قانونی می‌توانند عضو آن باشند. با همه احزاب هم به صورت جلسات خانه احزاب و هم در قالب کمیته‌هایی که هستند جلسه داریم. مثلاً مسئول کمیته مشارکت آقای کواکبیان است. مدیر جلسه اخیر همایش مشارکت خانه احزاب هم او بود.

ساماندهی احزاب
شاهچراغی در پاسخ به سوالاتی درباره اقدامات وزارت کشور در جهت ساماندهی اجزاب قانونی کشور نیز گفت: از ابتدای دولت این کار شروع شده و با حضور نمایندگان احزاب در کمیسیون ماده ۱۰ که دو نماینده از خانه احزاب توسط خودشان انتخاب می‌شود، دو نفر نماینده از مجلس شورای اسلامی، از دستگاه قضایی و وزارت کشور هم در آنجا حضور دارند و در کمیسیون ماده ۱۰، بررسی می‌شود که آیا احزاب برابر اساسنامه، مجامع خود را برگزار و به وظایف خود عمل کردند یا خیر. بازنگری و ارتباط دو طرفه وجود دارد. با توجه به اذعان خود دوستان در احزاب در حضور رئیس‌جمهور و هم در دیگر جلسات، شاهد یکی از بهترین دوره‌های احزاب در ارتباط با دولت و وزارت کشور هستیم. واقعاً تلاش ما برای همه احزابی که برابر قانون تشکیل شده این است که هر چه می‌توانیم شرایط را فراهم کنیم تا ایفای نقش داشته کنند.

نقش رسانه ملی
رئیس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به سوالی در این‌باره که آیا دریافت هزینه  توسط رسانه ملی از نامزدها برای تبلیغات انتخاباتی می‌تواند منجر به بروز تبعیض میان آن‌ها شود یا خیر گفت: 

در قانون تعریف شده ارائه خدمات با هزینه تمام شده صورت گیرد. در ابتدا یک پیشنهادی شد و هزینه هایی تعیین و بعد از درخواست برای کاهش هزینه‌ها مبلغ اعلامی کاهش پیدا کرد که البته همان مبلغ هم در صورت کسب میزانی از رای به کاندیداها عودت داده خواهد شد.

هیأت اجرایی با حضور آقای جبلی رئیس سازمان صداوسیما این موضوعات را بررسی کرد و هزینه‌ها به حداقل رسید؛ یعنی در حوزه های انتخابیه از ۵ میلیون تا ۴۰ میلیون مبالغ دریافت می‌شود که مثلا در حوزه انتخابیه تهران که برای آن ۴ کانال تلویزیونی ایجاد می‌شود، هزینه ها ۴۰ میلیون اعلام شده است. مشخصاً صداوسیما به دنبال کسب درآمد از این برنامه ها نیست و عزیزان رسانه ملی زحمات بسیاری را متقبل شده اند تا بتوانند این اقدام ارزشمند را اجرایی کنند. دریافت پول بیشتر جنبه ساماندهی نامزدها را دارد و حتی اگر کاندیداها بتوانند درصدی از رای را کسب کنند همین مبلغ نیز به آنها عودت داده خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha