کد خبر 251403
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۷

در گفتگو با «حیات» مطرح شد:

لزوم راه‌اندازی نهضت نقد حرفه‌ای در حوزه کتاب‌های دفاع مقدس

لزوم راه‌اندازی نهضت نقد حرفه‌ای در حوزه کتاب‌های دفاع مقدس

یک نویسنده و منتقد کتاب گفت: در فضای ناشران و نویسندگان دفاع مقدس اهتمام به نقد کتاب کمتر شده است و نویسندگان نیز به واسطه اینکه کتاب راجع به افراد شاخص جامعه مانند شهدا و جانبازان هست، تصور می‌کنند نقد به یک کتاب نقد به آن افراد است.

میثم رشیدی نویسنده و روزنامه‌نگار در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات؛ درباره وضعیت کنونی کتابهای دفاع مقدس به لحاظ محتوا و ساختار گفت: در حوزه کتاب دفاع مقدس در مقطعی از زمان در اوج بودیم و سالهایی بود که فروش این کتابها در مراتب نخست قرار داشت و این موضوعی امیدوارکننده بود؛ اما حالا مشکلی که وجود دارد این است که نویسندگان در حوزه دفاع مقدس تصور می کنند کتابهایشان از هر نقادی بی‌نیاز است و همین موضوع باعث می شود که سیر صعودی کتاب‌های دفاع مقدس رو به نزول برود؛ چراکه کتابهای با کیفیت  و همچنین کتابهایی که دهان به دهان تبلیغ شود تا خوانده شود؛ بسیار کم شده است، گویی همه منتظر هستند تا کتابی تبلیغ شود تا به سراغ آن بروند. در حقیقت ارتباطی که میان مخاطبان، نویسندگان و ناشران دفاع مقدس بود کمتر شده است.

اهتمام به نقد کتاب در حوزه دفاع مقدس کم شده است

وی در ادامه افزود: نکته مهم این است که در فضای ناشران و نویسندگان دفاع مقدس اهتمام به نقد کتاب کمتر شده است و نویسندگان نیز به واسطه اینکه کتاب راجع به افراد شاخص جامعه مانند شهدا و جانبازان هست تصور می کنند نقد به یک کتاب نقد به آن افراد است در صورتی که این تصوری اشتباه است. فضای ادبیات نیز در این کتاب‌ها رو به کاهش و ضعف است و این موضوع در فروش کتابها تاثیر منفی خواهد گذاشت؛ لذا باید یک جریان و نهضت نقد حرفه‌ای در حوزه کتاب‌های دفاع مقدس به راه بیفتد.

لزوم ارتباط میان مخاطبان و نویسندگان دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب

این نویسنده با اشاره به اینکه مهمترین اتفاق در نمایشگاه بین المللی کتاب که موجب ترویج فرهنگ ایثار و شهادت خواهد شد، ارتباط نویسندگان دفاع مقدس با مخاطبان خواهد بود، افزود: در سالهای گذشته برخی از ناشران این موضوع را مدنظر قرار داده و به آن جامه عمل می پوشاندند؛ در حقیقت در نمایشگاه کتاب قرار است با آثار جدید آشنا شویم و نویسندگانی که آثارشان را خواندیم، بشناسیم؛ این موضوع باعث می شود که مخاطب آن قلم باقی بمانیم.

وی اضافه کرد: بسیاری از ناشران دفاع مقدس به این موضوع توجه ندارند که نویسندگان آنان جزو سرمایه هایشان هستند و همیشه تلاش دارند که چهره های جدید را جذب کنند در حالی نویسندگان قدیمی باید مخاطبان ارتباط گرفته، از آثارش مطلع شده و با او ارتباط برقرار کند؛ این اتفاقی است که کمتر می بینیم.

رشیدی همچنین درباره این سوال که چرا نهضت ترجمه به عنوان نهضتی که مورد توجه رهبر انقلاب اسلامی است آنگونه که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است، گفت:  زمانی یک انتشاراتی می تواند به ترجمه آثار فکر کند که ریشه هایش در ادبیات دفاع مقدس محکم شده باشد. ناشران دفاع مقدس ما هنوز آنقدر قوی نیستند که در ترجمه موفق باشد و باید به سمت تولید آثار فاخر برویم تا به طور طبیعی در سطح بین المللی مطرح شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha