کد خبر 249550
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۵

گزارش «حیات» به‌مناسبت سالروز واقعه طبس؛

شن‌هایی که مامور خدا بودند

شن‌هایی که مامور خدا بودند

اتفاق ابتدای اردیبهشت‌ماه در صحرای طبس، یادآور شکست خفت‌بار متجاوزان در عملیات «پنجه عقاب» و تبلور قدرت امداد الهی است؛ واقعه عبرت‌آموز در تاریخ معاصر که ناکامی آمریکا در دستیابی به توطئه‌های شوم خود و حقانیت ایران اسلامی را به جهانیان نشان داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات، عملیات «پنجه عقاب» که در ایران به عملیات طبس معروف است؛ نام عملیاتی نظامی بود که توسط نیروی دلتا ارتش ایالات متحده در ۵ اردیبهشت‌ماه ۱۳۵۹ برای آزادسازی آمریکایی‌های گروگان گرفته‌شده در سفارت ایالات متحده در تهران انجام شد. این عملیات نخستین تجربه عملیاتی نیروی دلتا بود. فرمان اجرای این عملیات از سوی کارتر، رییس جمهور وقت آمریکا با اعلام کلمه رمز «بروید» صادر و در غروب روز پنجشنبه، چهارم اردیبهشت ۱۳۵۸ این عملیات آغاز شد.

طی این عملیات ۶ هواپیما و ۸ بالگرد آمریکایی برای آزادی ۵۳ گروگان آمریکایی در تهران وارد حریم هوایی ایران می‌شوند، در حین این عملیات ۳ بالگرد دچار نقص فنی شده و در نهایت عملیات با کشته شدن ۸ نفر به علت وقوع طوفان شن در منطقه طبس و برخورد یک هواپیمای سی۱۳۰ و یک بالگرد سی‌اچ  ۵۳ با یکدیگر کشته می‌شوند و ۵ بالگرد هم روی زمین باقی می‌ماند و بقیه نیروها با ۵ هواپیما خود را به ناو هواپیمابر نیمیتز می‌رسانند و عملیات به‌طور کامل شکست می‌خورد.

نیروی مهاجم مستکبر به خیال خام خود عقابی بود که هیچ شکارچی یارای شکارش را نداشت؛ غافل از اینکه صحرای طبس دامگاهی شد و شن‌ها با اراده الهی سربازان و گلوله‌هایی شدند که یکی از شکست‌های مفتضحانه را برای نظامیان آمریکایی رقم زدند.

شن‌ها مامور خدا بودند

حضرت امام خمینی (ره) در پی شکست نیروهای متجاوز آمریکایی در حمله طبس، در پیام کوبنده‌ای چنین فرمودند: «نباید بیدار شوند، آنهایی که توجه به معنویات ندارند و به این غیب ایمان نیاورده‌اند؟ نباید بیدار شوند؟ کی این هلیکوپتر آقای کارتر را که می‌خواستند به ایران بیایند ساقط کرد؟ ما ساقط کردیم؟ شن‌ها ساقط کردند. شن‌ها مأمور خدا بودند. باد مأمور خداست. قوم عاد را باد از بین برد؛ این باد مأمور خداست. این شن‌ها همه مأمورند. تجربه بکنند باز».

امام خمینی (ره) در فراز دیگری از پیام خویش شکست آمریکا در صحرای طبس را حاصل و نتیجه قطعی امدادهای غیبی الهی می‌داند و در بیانات صریح خویش اعلام می دارد: «این مانور احمقانه به امر خدای قادر شکست خورد». از جنبه تاریخی واقعه حمله نظامیان آمریکا و شکست آنان به‌وسیله شن‌های بیابان تفتیده طبس، همانند واقعه حمل پیل سواران ابرهه به خانه کعبه و منهدم شدن آن توسط سنگ ریزه های فروریخته از منقار مرغان ابابیل است.

اما فراز دیگری از پیام امام راحل عظیم‌الشان مان که در واقع یک «پیش‌بینی سیاسی» نیز قلمداد می‌شود، سرانجام و فرجام ماجراجویی کارتر را این گونه بیان می دارد: «کارتر باید بداند که این عمل احمقانه او در ملت آمریکا چنان اثری خواهد گذاشت که طرفداران او را مخالفان او خواهد کرد. کارتر باید بداند که با این عمل بسیار ناشیانه حیثیت سیاسی خود را به صفر رساند و از ریاست جمهوری باید قطع امید کند. کارتر با این عمل خود ثابت کرد که قدرت تفکر را از دست داده و از اداره یک کشور بزرگ مثل آمریکا عاجز است.»

بدین‌سان، سرنوشت انتخابات ابرقدرتی که ادعای سرورس دنیا را داشت نه در واشنگتن، بلکه در صحرای طبس رقم خورد و با شکست جیمی‌کارتر در انتخابات سال 1980 آمریکا حقانیت کلام امام راحل بر همگان آشکار شد. همچنین خود جیمی کارتر پس از شکست در انتخابات آن سال این گونه زبان به اعتراف می ‌گشاید و می‌گوید: «سال های آخر ریاست جمهوری من در گروگان آیت الله خمینی بودم».

شن‌هایی که مامور خدا بودند

وقتی سپاه ابرهه نیز به مرغان ابابیل ایمان می‌آورند!

شکست آمریکاییان در طبس توسط نیروهای غیبی الهی به گونه ای واضح و آشکار بود که حتی هارولد براون- وزیر دفاع آمریکا- وقتی در برابر این سؤال که چگونه این فاجعه بزرگ به وقوع پیوست او در حالی که به شدت متحیر بود چنین پاسخ می دهد: «آیت ا... خمینی در بالکن محل سکونت خود حضور یافت و با هر حرکت دست او یک هواپیما به زمین افتاد.»

با شکست آمریکا در این حمله نظامی، موجی از ناامیدی ملی در آمریکا پدید آمد به طوری که زبیگنیف برژینسکی، مشاور امنیت ملی کارتر می گوید؛ «ماجرای مفتضح ایران (حادثه طبس) یکی از سه عامل مهم شکست کارتر بود و این ماجرا احساس نامیدی ملی را بر انگیخت».

ویلیام سولیوان، آخرین سفیر ایالات متحده در تهران نیز از این واقعه با عنوان «دوران تحقیر ملی آمریکا» یاد کرده و می نویسد؛ «روش سست و بی قید حکومت کارتر و اقدامات نامعقول او ... به گروگان گیری اعضای سفارت آمریکا منجر شد و یک دوران تحقیر ملی که در تاریخ آمریکا نظیر آن دیده نشده است. آغاز شد».

باری روبین، کارشناس مسایل خاورمیانه و نویسنده کتاب «آمریکا بدون نقاب» نیز در این‌باره می گوید: «ماجرای طبس یک شکست دردناک برای کارتر و یک پیروزی برای ایران بود و موقعیت بین‌المللی آمریکا را به شدت تضعیف کرد».

همچننین رسانه امریکایی نیویورک‌تایمز نیز  همان روزها در گزارشی مفصل درباره حادثه طبس نوشت؛ «داغ شکستی که آمریکاییان در ایران خوردند آنها را رها نخواهد کرد. این شکست ضربه‌ای دوباره به احساس غرور و اعتماد به نفس آنان زد».

ره‌آورد امروز طبس

شکست طبس، یک ضربه محکم بر پیکره استکبار جهانی و سبب رسوایی سران کاخ سفید شد. آمریکای جنایت‌کار در جریان این عملیات قصد داشت که  مردم ایران را تنبیه کند؛ ولی نتیجه برعکس شد. دیگر آنکه ملت ایران هوشیارتر و دشمنی مستکبران برای آن‌ها آشکارتر شد و منافقان و همراهان داخلی استکبار جهانی نیز رسوا شدند. کارتر که در پی آن بود که پس از آزادی گروگان‌ها، دوباره برای ریاست جمهوری برگزیده شود؛ به‌سبب این ناکامی و تصمیم امام خمینی (ره)، مبنی بر نگه‌داشتن جاسوسان تا برگزاری انتخابات به یک رئیس‌جمهور تک‌دوره‌ای تبدیل شد.

امروز نیز ملت مسلمان ایران با نهضت بزرگ اسلامی خود و با خط سرخ جهاد و شهادت به عنوان سلاح نیرومند و مؤثر در صدد کسب آزادی از یوغ استعمار خارجی و استبداد داخلی است و برای نیل به این هدف با اهدای خون جوانان خود در برابر توطئه ها ایستادگی خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha