کد خبر 248198
۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۵

قهرمانی‌های متوالی بایرن مونیخ پایان یافت؛

شاهکار لورکوزن در بوندسلیگا؛ تاریخ‌سازی شاگردان آلونسو + عکس و فیلم

شاهکار لورکوزن در بوندسلیگا؛ تاریخ‌سازی شاگردان آلونسو + عکس و فیلم

سرنوشت قهرمانی بوندس‌لیگا شب گذشته و با برتری پرگل شاگردان ژابی آلونسو مشخص شد و این تیم توانست به 11 قهرمانی‌ پیاپی بایرن مونیخ در این رقابتها پایان ببخشد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ مهم‌ترین دیدار هفته ۲۹ بوندسلیگا آلمان در فصل ۲۰۲۴-۲۰۲۳ در شرایطی به میزبانی ورزشگاه بای آرنا و به قضاوت هارم اوسمرز برگزار شد که بایرلورکوزن در فصلی بدون نقص و با هدایت ژابی آلونسو، با برتری قاطع پنج بر صفر برابر وردربرمن، عنوان قهرمانی را از آن خود کرد تا هواداران این تیم برای نخستین‌بار طعم شیرین قهرمانی در سطح اول فوتبال آلمان را بچشند.

بایر لورکوزن با پیروزی پنج بر صفر مقابل وردربرمن در فاصله ۵ هفته مانده به پایان بوندس‌لیگا، برای نخستین بار قهرمان این مسابقات شد. مردان ژابی آلونسو در ۲۸ بازی این فصل لیگ فوتبال آلمان شکست نخورده‌اند.

شاهکار لورکوزن در بوندسلیگا؛ تاریخ‌سازی شاگردان آلونسو + عکس و فیلم

هواداران لورکوزن از ساعت‌ها قبل از این دیدار با برگزاری جشن قهرمانی به استقبال این دیدار رفتند، آنها در شرایطی برابر وردربرمن صف‌آرایی کردند که با برتری پنج بر صفر و ۵ هفته مانده به پایان فصل، جام را ‏تصاحب کرده و بالاتر از بایرن‌مونیخ قهرمان بوندس‌لیگا شدند. آنها که پیش از این و در سال ۱۹۸۸ قهرمان جام یوفا شده بودند، امشب با پنالتی ویکتور بونیفیس(۲۵) و شوت‌های سرکش گرانیت ژاکا (۶۰) و فلورین ویرتز (۶۸، ۸۳ و ۹۰) با حساب پنج بر صفر برنده این دیدار شدند تا با اقتدار و بدون حرف و حدیث جشن قهرمانی بگیرند.

شاهکار لورکوزن در بوندسلیگا؛ تاریخ‌سازی شاگردان آلونسو + عکس و فیلم

در شرایطی که بازی به دقایق ۸۲ رسید هواداران این تیم بعد از گل چهارم شاگردان ژابی آلونسو از خود بی‌خود شده و وارد زمین شدند اما با هدایت بازیکنان لورکوزن و نیروهای امنیتی مستقر در استادیوم، زمین را ترک کردند تا بازی ادامه یابد. لورکوزن که در فصل جاری در هیچ جامی شکست خورده است با برتری در این بازی، ۷۹ امتیازی شد.

شاهکار لورکوزن در بوندسلیگا؛ تاریخ‌سازی شاگردان آلونسو + عکس و فیلم

این قهرمانی برای بایرلورکوزن به حدی ارزشمند بود که خیابان منتهی به ورزشگاه بای آرنا، به نام ژابی آلونسو تا نام او برای همیشه در تاریخ این باشگاه زنده بماند.

ستاره این بازی فلوریان ویرتس، هافبک ۲۰ ساله آلمانی بود که با زدن سه گل مقابل برمن، نقشی مهم در پیروزی تیمش داشت.

لورکوزن در حالی قهرمان این مسابقات شد که بایرن مونیخ، قهرمان ۱۱ دوره قبل مسابقات با ۱۶ امتیاز اختلاف در رتبه دوم جدول قرار دارد.

لورکوزن سیزدهمین باشگاهی است که قهرمان بوندس‌لیگا شده است و نخستین قهرمان جدید این لیگ پس از قهرمانی وولفسبورگ در فصل ۹-۲۰۰۸.

آخرین باری که لورکوزن یک جام برد به ۱۲ ژوئیه ۱۹۹۳ برمی‌گردد که با پیروزی یک بر صفر مقابل هرتا برلین قهرمان جام حذفی آلمان شد.

لورکوزن که این فصل در کلیه رقابت‌ها شکست‌ناپذیر باقی مانده است، حالا شانس بدست آوردن یک «سه‌گانه» تاریخی را در صورت قهرمانی در جام حذفی آلمان و لیگ اروپا دارد.

لورکوزن در ۴۳ بازی این فصل شکست‌ناپذیر باقی مانده است و پیروزی مقابل وردر برمن، سی و هشتمین برد این فصل آنها بود.

لورکوزن این عملکرد حیرت‌انگیز را بیش از هر کسی مدیون ژابی آلونسو، سرمربی اسپانیایی‌اش، است. آلونسو که در دوران بازی یکی از پرافتخارترین فوتبالیست‌ها بود و همراه با لیورپول و رئال مادرید قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد، حالا خودش را به عنوان یکی از بهترین مربیان این قاره نیز مطرح کرده است.

شاهکار لورکوزن در بوندسلیگا؛ تاریخ‌سازی شاگردان آلونسو + عکس و فیلم

شاید بتوان گفت خبر خوب برای هواداران لورکوزن، نه نخستین قهرمانی در بوندس‌لیگا که خبر باقی ماندن آلونسو در این تیم است.

به دنبال نمایش درخشان لورکوزن تعدادی از غول‌های فوتبال اروپا مانند لیورپول و بایرن مونیخ برای جذب آلونسو تلاش کردند، اما او مدتی قبل گفت که در لورکوزن باقی خواهد ماند.

بدون شک بزرگ‌ترین ستاره بایر لورکوزن روی نیمکت این تیم نشسته است. ژابی آلونسو که سال ۱۹۹۹ در ۱۷ سالگی به خدمت باشگاه زادگاه‌اش رئال سوسیداد درآمد، سال ۲۰۰۴ در لیورپول دوران بین‌المللی بازی خود را آغاز کرد و در مونیخ سال ۲۰۱۷ آن را به پایان رساند.

او مربیگری را در سال ۲۰۱۸ در تیم زیر ۱۴ سال رئال مادرید آغاز کرد و یک سال بعد به باشگاه خانگی‌اش رئال سوسیداد برگشت تا به مدت سه سال هدایت تیم دوم را در دسته سوم لیگ اسپانیا برعهده بگیرد. دو باشگاه که به خاطر کیفیت کارشان در فوتبال پایه معروف‌اند.

آلونسو در گفت‌وگویی با روزنامه آلمانی زوددویچه در اوایل سال، در اوج گمانه‌زنی درباره آینده‌اش و هفته‌ها پیش از اینکه تصمیم‌اش را برای ماندن در لورکوزن اعلام کند، توضیح داده بود که چرا در آغاز دوران مربیگری، این گونه تصمیم‌گیری کرده و برخلاف بسیاری از ستارگان مربیگری را در تیم نوجوانان رئال مادرید و تیم ب رئال سوسیداد شروع کرده است.

همان موقع معلوم بود که طرز فکر آلونسو چگونه است: «تصمیم من پیامد تمام گام‌هایی بود که پیش از آن داشتم. همیشه خودم سرعتم را تعیین می‌کردم و همیشه می‌خواستم زمانی به مرحله بعد بروم که احساس می‌کنم برایش آمادگی کامل دارم.»

«من در فوتبال پایه رئال مادرید کارم را شروع کردم و بعدش می‌توانستم بگویم که این کار را دوست دارم. گام بعدی بازگشت به خانه بود. به رئال سوسیداد سن سباستین. این تصمیم برای من از یک سو از لحاظ شخصی پس از سال‌ها زندگی در خارج مهم بود و از سوی دیگر از لحاظ حرفه‌ای نیز خوب و مهم بود.»

آلونسو که در دوران بازی به عنوان هافبک دفاعی در پست یک شماره ۶ کلاسیک در خط میانی، سابقه کار با پپ گواردیولا و کارلو آنچلوتی در بایرن مونیخ، ژوزه مورینیو در رئال مادرید، رافا بنیتس در لیورپول و ویسنته دل‌بوسکه در تیم ملی اسپانیا را داشت، به گواه هم‌دوره‌ای‌هاش از همان دوران بازی نشانه‌های کیفیت یک مربی باکفایت را داشت.

گواردیولا که دو سال با آلونسو در بایرن مونیخ کار کرد، او را تحسین می‌کند. وقتی از سرمربی منچستر سیتی چندی پیش در یک کنفرانس مطبوعاتی درباره آلونسو پرسیدند، گفت او بازیکن «بسیار باهوشی» بود و در همان موقع می‌توانست ببیند که او روزی مربی می‌شود.


بایر لورکوزن که به توالی 12 قهرمانی بایرنی ها در بوندس‌لیگا پایان داد، حالا به جمع قهرمانان لیگ آلمان اضافه شده است.

شاهکار لورکوزن در بوندسلیگا؛ تاریخ‌سازی شاگردان آلونسو + عکس و فیلم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha