کد خبر 247962
۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۵

راه آهن رشت- کاسپین آماده بهره‌برداری شد

راه آهن رشت- کاسپین آماده بهره‌برداری شد

استاندار گیلان اعلام کرد: مرحله نخست پروژه راه آهن رشت - کاسپین (شامل اجرای این مسیر ریلی) تکمیل و آماده بهره‌برداری شده است و مرحله دوم آن که شامل افزایش ظرفیت می شود، بزودی به اجرا درمی آید.

به گزارش گروه استان‌های حیات؛ اسدالله عباسی استاندار گیلان در حاشیه بازدید از این مسیر ریلی مهم که راه آهن سراسری را به دریای خزر متصل می کند بخشی از مسیر کریدور شمال - جنوب است، گفت: مرحله دوم این پروژه که شامل افزایش ظرفیت در بخش بارگیری، ایستگاه و تعداد واگن هاست، بزودی آغاز می‌شود.

وی با اشاره به بررسی ها و بازدیدهای متعددی که از این پروژه در ایام مختلف به صورت مستمرانجام شده است، اظهار کرد: این پروژه در چند بخش نیازمند بررسی آزمایشی است که امروز سوار بر واگن با حرکت در این مسیر، راستی آزمایی کردیم.

وی اضافه کرد: این راستی آزمایی توسط پیمانکاران، کارفرما و مشاورین طرح انجام شده و ما دوباره این موارد را ارزیابی کرده و گزارش آن را به رئیس جمهور ارائه می دهم. همچنین در آینده ای نزدیک با به اجرا درآمدن پروژه ریلی رشت - آستارا هدف گذاری بر آن است که ترانزیت کالا را در منطقه غرب آسیا، دریای خزر و خلیج فارس به بالاترین ظرفیت برسانیم.

پروژه راه آهن رشت - کاسپین با ۲۸ هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده آماده بهره برداری است که سه هزار میلیارد ریال از این مقدار را منطقه آزاد انزلی برای تملک اراضی، احداث سینی دوار و اسکله رو - رو و خرید ریل قاشقی هزینه کرده است.

پروژه راه آهن رشت - کاسپین - انزلی به عنوان بخشی از طرح راه آهن قزوین - رشت و آخرین پازل از کریدور جنوب به شمال است که در تجارت کشور، منطقه خاورمیانه، آسیای میانه و اوراسیا تحولی بزرگی ایجاد می کند.

عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت- کاسپین در سال ۹۸ آغاز شد؛ اجرای این پروژه علاوه بر اهمیت در حمل و نقل داخلی، بار و مسافر استان از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات و نیز ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آب‌های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران نیز بسیار مهم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha