کد خبر 247948
۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۴

چهره ماندگار فارس درگذشت

چهره ماندگار فارس درگذشت

پروفسور «هاشم شرقی» چهره ماندگار فارس و بنیان‌گذار دکتری شیمی دانشگاه در ۷۵ سالگی درگذشت.

به گزارش گروه استان‌های حیات؛ هاشم شرقی پیشکسوت و استاد بازنشسته شیمی دانشگاه شیراز، مهرماه ۱۳۲۸ در خانواده‌ای مذهبی در شیراز متولد شد و پدرش از روحانیون خوشنام شیراز بود. وی دبستان و دبیرستان را در شیراز گذراند و سپس در دانشگاه تبریز پذیرفته شد و پس از اخذ مدرک کارشناسی از این دانشگاه برای گذراندن تحصیلات مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا راهی انگلستان شد. 

شرقی پس از اتمام تحصیلات با هدف خدمت به هموطنان خود به ایران بازگشت و ابتدا در کرمانشاه و سپس در دانشگاه شیراز مشغول خدمت شد.

‌از این چهره علمی شاخص که جزو دانشمندان پر استناد کشور است بیش از ۲۹۰ مقاله ISI و سخنرانی‌های متعددی برجای مانده است و عنوان پژوهشگر برتر و استاد نمونه کشوری و محقق برتر جهان اسلام را نیز صاحب نمود.

بالغ بر ۲۵ دانشجوی دکترا و بش از ۵۰ دانشجوی کارشناسی ارشد در محضر وی مدارج عالی علمی را کسب کرده و از او کتب فراوانی در زمینه‌های گوناگون علمی به خصوص شیمی برجای مانده و در دانشگاه دبیر هیأت ممیزی و در خارج از آن مجری پروژه‌های صنعتی گوناگونی بوده است.

پروفسور شرقی سال ۹۰ شیمیدان برجسته کشور و سال ۹۲ چهره ماندگار فارس و محقق برجسته جهان اسلام شد و نام این پژوهشگر و استاد نمونه دانشگاه شیراز و کشور که عضو انجمن علمی نیویورک، انجمن علمی شیمی آمریکا و انجمن علمی شیمی و مهندسی شیمی ایران بود از سال ۲۰۰۲ در فهرست دانشمندان جهان در نمایه مؤسسه اطلاعات علمی (ISI) قرار گرفت.

سرانجام این چهره شاخص بین‌المللی علم شیمی و پژوهشگر برجسته جهان اسلام که به گفته همراهان و دوستان وی هیچگاه لبخند از لبانش محو نمی‌شد دیروز جمعه ۲۵ فروردین در سن ۷۵ سالگی دار فانی را وداع گفت.

مراسم تشییع و خاکسپاری این چهره شاخص علمی شیراز و کشور از ساعت ۹ صبح فردا یکشنبه در مسجد دانشگاه شیراز برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha