کد خبر 247291
۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۳

معاون وزیر کار تشریح کرد؛

جزئیات کالابرگ فجرانه مرحله سوم

جزئیات کالابرگ فجرانه مرحله سوم

معاون وزیر کار گفت: اکنون یک شبکه ملی اعتبار در کشور شکل گرفته که این شبکه بیش از ۲۲۰ هزار فروشگاه دارد که این تعداد ۱۰ هزار فروشگاه زنجیره‌ای، ۲ هزار فروشگاه مجازی (آنلاین)، بیش از ۴۰۰ فروشگاه روستایی و ۲۱۰ هزار فروشگاه که در کشور وجود دارد که همگی در برنامه کاربری «شما» در دسترس است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات، علیرضا عسگریان صبح امروز (دوشنبه ۲۰ فروردین) در نشست خبری با اشاره به آغاز مرحله سوم واریز یارانه مضاعف طرح «فجرانه» کالابرگ الکترونیکی از امروز، اظهار داشت: دولت سیزدهم از زمان استقرار توجه بسیار ویژه به بحث سفره مردم و امنیت غذایی آن‌ها داشته است و به همین دلیل بر روی مباحث مربوط به یارانه متمرکز شد.

وی افزود: اکنون یک شبکه ملی اعتبار در کشور شکل گرفته که این شبکه بیش از ۲۲۰ هزار فروشگاه دارد که این تعداد ۱۰ هزار فروشگاه زنجیره‌ای، ۲ هزار فروشگاه مجازی (آنلاین)، بیش از ۴۰۰ فروشگاه روستایی و ۲۱۰ هزار فروشگاه که در کشور وجود دارد که همگی در برنامه کاربری «شما» در دسترس است.

معاون رفاه وزیر کار گفت: طرح امنیت غذایی از ابتدا در یک سه‌گانه تعریف شده و سعی شد به کودک، مادر و عموم مردم توجه شود. از طرح امنیت غذایی کودکان بیش از ۸۰ درصد استقبال شده که در صدد هستیم استقبال از این طرح را به دلیل اهمیتی که دارد به ۱۰۰ درصد برسانیم. طرح مادران (یسنا) هم در هشت استان اجرایی شده و مادران باردار یا شیرده که مشمول این طرح هستند، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند.

عسگریان درباره طرح کالابرگ الکترونیکی تصریح کرد: در ماه دوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی استقبال مردم بسیار خوب بوده که در مرحله نخست این طرح صف‌هایی تشکیل شد که دلیل آن شایعاتی بود که برخی آن را مطرح کردند؛ اما اکنون برای خرید از این طرح هیچ صفی تشکیل نمی‌شود. طرح فجرانه به شکل سه‌ماهه آغاز شده که از ۱۸ بهمن آغاز شده و ۱۸ اردیبهشت به پایان می‌رسد.

وی ادامه داد: در طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی حدود ۹۸ میلیون بسته توزیع شده، بدون اینکه صفی ایجاد شود. میزان آورده دولت تقریباً ۱۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان و آورده مردم ۶۷ هزار میلیارد تومان است که حدود ۲ میلیارد دلار کالا در ۲ ماه خرید انجام شده که بزرگ‌ترین خرید کشور است. حجم خریدی که صورت گرفته بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن بوده است.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه میزان استقبال مردم در مرحله اول ۸۷ درصدی و در مرحله دوم ۶۷ درصد بود، تاکید کرد: طرح کالابرگ الکترونیکی از موفق‌ترین و بزرگ‌ترین طرح‌های حوزه امنیت غذایی بوده است که به مرحله اجرا درآمده است.

عسگریان تصریح کرد: دستگاه‌های پژوهشی قرار است پژوهشی انجام دهند که به واسطه طرح کالابرگ الکترونیکی میزان کالری دریافتی مردم چه تغییراتی داشته است. برای ادامه‌دار شدن این طرح باید با پژوهشگران صحبت کرد و نظر آنها را درباره تاثیر آن جویا شد و مسوولان درباره آن تصمیماتی اتخاذ خواهند کرد. در نیمه دوم اردیبهشت ماه جمع‌بندی در خصوص ادامه‌دار شدن طرح کالابرگ و طرح فجرانه انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: قیمت سبدی که برای مردم در نظر گرفته شده است از سال گذشته ثابت مانده و افزایش قیمت در آن متوقف شده است. قیمت این سبد حدود ۷۴۰ هزار تومان است که افراد آن را ۵۲۰ هزار تومان خریداری می‌کنند. اگر قیمت این سبد ۸۰۰ هزار تومان شود نیز مشمولین طرح کالابرگ الکترونیکی آن را به قیمت ۵۲۰ هزار تومان خریداری می‌شود.

معاون رفاه وزیر کار با بیان اینکه شارژ یارانه مضاعف ۲۲۰ هزار تومانی امروز انجام می‌شود، گفت: بیشترین کالایی که در این طرح خریداری شده مربوط به حوزه لبنیات است. در این طرح حبوبات به میزان ۱۰۰ هزار تن، شیر ۲۵۵ هزار تن، ماست ۲۱۴ هزار تن، ماکارونی ۶۰ هزار تن، گوشت قرمز ۴۴ هزار تن، گوشت سفید ۸۸ هزار تن، تخم مرغ ۸۹ هزار تن، پنیر ۳۴ هزار تن، شکر ۴۴ هزار تن، روغن ۷۰ هزار تن، برنج ۱۷۶ هزار تن توسط مردم خریداری شده است.

عسگریان درباره تغذیه کودکان گفت: در طرح ارتقا امنیت غذایی کودکان ما بدون سقف هر کودکی که وزارت بهداشت به ما معرفی کند را زیر پوشش می‌بریم. منابع موردنیاز برای این طرح دیده شده است. در ابتدای طرح ۱۴۳ هزار کودک معرفی شد و نوبت دوم ۱۵۴ هزار کودک بود. ۱۳۲ هزار کودک مشمول این طرح شدند چرا که در دهک یک تا هفتم قرار داشتند. کودکان نیازمند تغذیه مضاعف که در دهک‌های بعدی (هشتم تا دهم) قرار دارند مشمول این طرح نمی‌شود.

مرحله جدید و بزرگ طرح ملی کالابرگ الکترونیکی با عنوان «طرح فجرانه» در راستای حمایت مضاعف از سبد غذایی خانوار یارانه‌بگیر با اولویت خانوار دهک‌های پایین جامعه (اول تا هفتم) هم‌زمان با چهل و پنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی از ۱۷ بهمن‌ماه آغاز و تا ۱۷ اردیبهشت‌ماه امسال ادامه خواهد داشت. در این طرح اعتبار خرید ۱۱ قلم کالای اساسی از ۱۲۰ هزار تومان به ۲۲۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

۱۱ قلم کالای اساسی شامل گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخم‌مرغ و حبوبات و با قیمت‌های مبنای سال ۱۴۰۱ است که مابه‌التفاوت قیمت‌ها با قیمت روز (۱۴۰۲) از محل یارانه جدید دولت تأمین خواهد شد.

قیمت روز سبد مشتمل بر ۱۱ قلم، ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان بوده که خانوار دهک‌های اول تا هفتم درآمدی در صورت خرید بسته می‌بایست قیمت سال ۱۴۰۱ را به مبلغ ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان پرداخت کنند و مابه‌التفاوت آن تا قیمت روز به مبلغ ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان از محل اعتبار جدید دولت تأمین می‌شود.

در طرح جدید شرط ۲۰۰ هزار تومان خرید از مبلغ یارانه حذف شده و اعتبار تشویقی (۲۲۰ هزار تومانی) علاوه بر یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزارتومانی فعلی بوده و خانوار یارانه‌بگیر به‌صورت مجزا یارانه نقدی خود را ماهانه دریافت خواهند کرد. مبلغ حمایتی دولت به‌صورت اعتبار در حساب سرپرست خانوار تخصیص یافته و در زمان خرید و متناسب با میزان خرید مصرف می‌شود. خانوار می‌تواند اقلام طرح را در سقف وزنی و کالایی تعریف شده خرید کنند.

متقاضیان استفاده از کالابرگ الکترونیکی می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های طرف قرارداد شبکه ملّی اعتبار (۲۱۰ هزار فروشگاه خُرد و فروشگاه‌های زنجیره‌ای) نسبت به خرید اقلام اساسی اقدام کنند.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha