کد خبر 247205
۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۸

معاون وزیر راه خبر داد:

۸۲۸ نفر در سفرهای نوروزی جان باختند/ بیشترین سفرهای زمینی به مازندران و گیلان صورت گرفت

۸۲۸ نفر در سفرهای نوروزی جان باختند/ بیشترین سفرهای زمینی به مازندران و گیلان صورت گرفت

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۷ فروردین امسال، ۵۳۰ میلیون تردد در کشور صورت گرفت، گفت: بیشترین سفرهای زمینی به مازندران، گیلان، خراسان رضوی اصفهان. و مشهد بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات، سیدکمال هادیان‌فر معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به کشته شدن ۸۲۸ نفر از هموطنان مان در سفرهای نوروزی گفت: امسال بیش از ۲۱۰ هزار نفر همکاران مان در حوزه سفرهای جاده‌ای، در حوزه سفرهای ریلی، در حوزه سفرهای هوایی و دریایی تلاش کردند سفری در شان مردم انجام شود.

وی ادامه داد: ستاد سفرهای نوروزی در وزارت راه از دو ماه قبل فروردین آغاز شد. چالش های پیش رو افزایش ۳.۵ درصدی سفرها و ناکافی بودن ناوگان ما متناسب با سفرها متصور بود، اما تلاش کردیم ظرفیت را متناسب با تقاضا افزایش دهیم.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی افزود: توانستیم اول بهسازی و افزایش ظرفیت ناوگان صورت بگیرد و بعد ارائه خدمات مطلوب به مردم در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه طرح ما از ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ شروع شد تا ۱۷ فرودین ۱۴۰۳ ادامه داشت، یادآور شد: ما هیچ حادثه جدی در این ایام نداشتیم هرچند تصادفات جاده ای همواره در کشور وجود داشته است اما یکی از موضوعات خوب، راه اندازی پویش چشم به راه هستیم با محوریت سازمان راهداری بود تا بتوانیم در تصادفات شاهد کاهش باشیم‌.

هادیان‌فر ادامه داد: حاصل اقدامات ما سفر بیش از ۱۸ میلیون نفر از هموطنان مان از ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ بود هرچند یک درصد کاهش در سفرها نسبت به مدت مشابه سال گذشته‌ را شاهد بودیم.

وی ادامه داد: اگر کنسلی در سفرهای نوروزی اتفاق افتاد صرفا به خاطر شرایط نامساعد هوایی و ایمنی سفر بوده است.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی همچنین گفت: تقریبا ۱۰۲ هزار تصادف از ۲۴ اسفندماه تا ۱۷ فرودین‌ماه امسال بوده است.

ناترازی ناوگان عمومی

هادیانفر بیان داشت: یکی از مشکلات جدی کشور ناترازی ناوگان عمومی است، در این زمینه باید از منابع دولتی، توان بخش خصوصی یا تجدید نظر در موضوع هزینه- درآمدها به منظور توسعه و تقویت ناوگان استفاده کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: امروز ستاد تنظیم بازار، اساس تصمیم گیری در موضوع قیمت‌های حمل و نقل است.

وی به طور مثال با اشاره به راه آهن تهران و حومه در مسیرهایی همچون پرند و گرمسار گفت: بلیت‌های حدود چهار هزار تومانی در این مسیرها حتی از نظر مردم «بیش از اندازه ارزان» است، لذا باید اصلاحاتی در قیمت‌ها انجام شود.

برخورد با ۱۸ شرکت و آژانس هوایی متخلف

هادیانفر در ادامه با بیان اینکه افزایش چشمگیری در ایام نوروز در قیمت بلیت اتوبوس‌ها نداشتیم، افزود: در حوزه هوایی در این ایام با ۱۸ شرکت و آژانس برخورد جدی شد و پول‌های اضافه گرفته شده توسط ایرلاین‌ها به مردم پرداخت می‌شود.

پلاک شدن ۶ دستگاه اتوبوس بین جاده‌ای

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: در حالی که برای ورود ۲ هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی دستور داریم، اما در سال گذشته فقط ۶ دستگاه اتوبوس بین جاده‌ای پلاک شد.

وی تصریح کرد: واردات این تعداد اتوبوس نیازمند ۱۵۰ میلیون یورو ارز است، هرچند یکصد دستگاه وارد گمرکات شده اما هنوز پلاک نشده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در تلاشیم بتوانیم دست کم یک‌هزار و ۸۰۰ دستگاه اتوبوس با عمر کمتر از پنج سال که از ایمنی کافی برخوردارند را وارد ناوگان عمومی کنیم.

۴۱۲ نقطه پرحادثه جاده‌ای رفع خطر شد

وی با اشاره به وجود ۸۸۷ نقطه پرتصادف در کشور، اظهار داشت: با توافق انجام شده بین پلیس راه، وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری، ۴۱۲ نقطه از این نقاط تا پایان سال گذشته رفع خطر شد و درصددیم در نیمه نخست امسال باقی مانده نقاط پرخطر را برطرف کنیم.

هادیانفر بیان‌ داشت: مطابق آمارها در ایام نوروز شاهد جان باختن ۸۲۸ نفر از هموطنان در سر صحنه تصادفات بودیم و با احتساب مجروحان بدحالی که احتمالا فوت کنند، این آمارها بیشتر نیز خواهد شد.

وی گفت: بر این اساس و با توجه به آمار فوتی سر صحنه تصادفات، کاهش ۳۲ درصدی در این آمارها نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشتیم، اما با توجه به اینکه اگر تا یک ماه آینده این آمار افزایش یابد در محاسبات وارد خواهد شد، به طور قطع آمار فوتی‌ها افزایش خواهد داشت.

ترافیک طولانی مسیر رودبار- منجیل حذف شد

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین به افتتاح آزادراه رودبار- منجیل به طول هشت کیلومتر اشاره و خاطرنشان‌کرد: پیش از این شاهد ترافیک طولانی گاها ۱۳ کیلومتری در این مسیر بودیم، اما با تامین منابع این طرح و اقدام جهادی شرکت ساخت و پیمانکاران، این طرح به بهره برداری رسید و مطابق گزارش پلیس هیچ اتلاف وقتی برای مسافران در این مسیر نداشتیم.

وی برگزاری پویش‌هایی نظیر «چشم به ‌راهیم» را در کاهش تصادفات جاده‌ای بسیار مثمر ثمر برشمرد و افزود: ۵۱ درصد کشته‌های جاده‌ای در دم اتفاق می‌افتد، با توجه به نقش خودروسازان، نقاط حادثه‌خیز، عامل انسانی، جاده‌ها و غیره در تصادفات، نقش عامل انسانی ۸۲ درصد است که با آموزش و فرهنگ سازی به ویژه از طریق همین پویش‌ها می‌توان آمار تصادفات و فوتی‌ها را کاهش داد.

هادیانفر در خاتمه درباره آزادراه قم- اصفهان یادآور شد: انجام روکش آسفالت و به‌سازی این آزادراه نیازمند ۲ هزار میلیارد تومان هزینه است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha