کد خبر 246618
۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۸

در گفتگو با «حیات» عنوان شد؛

هنگام سرقت تا چه اندازه می‌توانیم با سارق نزاع کنیم؟/ دفاع مشروع برای مقابله با دزد

هنگام سرقت تا چه اندازه می‌توانیم با سارق نزاع کنیم؟/ دفاع مشروع برای مقابله با دزد

وکیل پایه یک دادگستری گفت: گر شخصی بخواهد از شما سرقت کند و قصد دزدی از وسایل گرانبهای‌تان را داشته باشد، شما توانایی دفاع از خود را دارید اما به شرطه‌ها و شروطه‌ها.

پیمان حاج محمود عطار، وکیل پایه یک دادگستری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی حیات، گفت: اگر شخصی بخواهد از شما سرقت کند و قصد دزدی از وسایل گرانبهای شما را داشته باشد، شما توانایی دفاع از خود را دارید و این موضوع از لحاظ قانونی منعی ندارد، فقط باید دفاع شما به گونه‌ای باشد که خطری که شما را تهدید می‌کند، رفع شود.

وی ادامه داد: اگر یک سارقی قصد داشت شما را تهدید کند و نیت آسیب به شما را داشت، شما فقط می‌توانید از خود دفاع مشروعی انجام دهید که جان خود را نجات دهید اما از نظر قانون نمی‌توانید به او آسیب جدی وارد کرده یا او را به قتل برسانید زیرا باید دفاع متناسب با هجوم باشد.

وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به تناسب دفاع با هجوم سارق، تاکید کرد: اگر دفاع متناسب نباشد و بیش از میزان تهاجم باشد، برای شخص دفاع کننده مسئولیت کیفری و مدنی را به همراه دارد.

عطار همچنین گفت: در گذشته پرونده‌ای را زیر نظر داشتم که سارق برای دزدی وارد خانه‌ای شد و صاحب‌خانه با سلاح او را به قتل رساند، صاحب‌خانه که حالا قاتل شده بود باید به خانواده سارق دیه بدهد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha