کد خبر 246606
۱۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۰

«حیات» گزارش می‌دهد؛

هشدار؛ مراقب مأمورهای قلابی باشید!/ باج‌گیری از مردم با لباس پلیس

هشدار؛ مراقب مأمورهای قلابی باشید!/ باج‌گیری از مردم با لباس پلیس

با دسترسی آسان برای خرید لباس پلیس، افراد سودجو با پوشش پلیس از شهروندان سوءاستفاده می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، در ماه‌های اخیر بارها گزارشات زیادی مبنی بر دستگیری پلیس‌های قلابی مطرح شده است. پلیس نماها یا مأمورین قلابی با پوشش پلیس از شهروندان سودجویی کرده و نیت شوم خود را مثل باج‌گیری در این راه پیاده می‌کنند.

اما برای مقابله و شناسایی این افراد چه اقداماتی باید انجام داد؟ یکی از ساده‌ترین روش‌های پیشگیری این است که از هر پلیسی باید کارت وظیفه خود را نشان دهد، اگر یک شهروند به هر دلیلی مثل رفتار غیر حرفه‌ای و یا درخواست پول با یک پلیس مواجه شد، فورا با مرکز ۱۱۰ تماس گرفته و بدون درگیری با فرد مأمورنما، اتفاقات را گزارش کند.

مشکل دیگری که در حال حاظر وجود دارد، دسترسی آسان به البسه و پوشاک پلیس و مأموران انتظامی است که هر فردی می‌تواند با مراجعه به فروشگاه‌های مربوطه، این پوشاک را خریداری کند.

در ماده ۵۵۶ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی درباره استفاده غیرمجاز از البسه، نشان‌ها، مدال‌ها و درجات نظامی توسط مردم عنوان شده است که هر کس بدون مجوز و به صورت علنی، لباس‌های مأموران نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران، نشان‌ها، مدال‌ها یا سایر امتیازات دولتی را بدون تغییر یا با تغییر جزیی که موجب اشتباه شود، مورد استفاده قرار دهد، به حبس از سه ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.

لازم به‌ذکر است که پلیس همواره با مأمورین قلابی برخورد کرده و درباره این افراد سودجو به شهروندان هشدار داده است؛ در آخرین خبر منتشر شده در این رابطه دستگیری یک پلیس قلابی در جنوب تهران بود که پس از شناسایی فورا دستگیر شد.

سرهنگ «عبدالرضا محمدی» سرکلانتر هشتم پلیس پیشگیری پایتخت در توضیح این خبر بیان کرد: روز سه‌شنبه چهاردهم فروردین‌ماه سال جاری ماموران گشت کلانتری ۱۱۲ ابوسعید در طی گشت‌زنی‌های خود در حوزه استحفاظی به یک دستگاه پراید که سرنشین آن فردی لباس نظامی بر تن داشت، مشکوک شدند.

وی افزود: ماموران پلیس با بررسی بیشتر به فرد مشکوک شده مراجعه و متهم که فاقد مدارک مربوط بود پاسخ درستی به سوالات ماموران نمی‌داد.

سرکلانتر هشتم پلیس پیشگیری تهران ادامه داد: با بررسی‌های پلیسی و استعلام های انجام شده به‌دست آمد، این فرد نظامی نبوده و در بررسی‌های بیشتر از متهم تجهیزات پلیسی از جمله دستبند، اسپری گاز اشک‌آور، بیسیم، شوکر، لباس پلیس و تجهیزات غیرنظامی از جمله ماکت سلاح کمری و سه قبضه سلاح سرد کشف شد.

سرهنگ محمدی با تاکید بر اینکه فرد مذکور به کلانتری گردی منتقل و پس از گزارش نویسی‌های مرتبط در اختیار ماموران آگاهی قرار گرفت، در پایان خطاب به شهروندان گفت: در صورت مشاهده اشخاص مشکوک با سامانه ۱۱۰ تماس بگیرند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha