کد خبر 246253
۱۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۳

«حیات» بررسی می کند؛

ریزش سنگین قیمت سکه در راه است؟

ریزش سنگین قیمت سکه در راه است؟

قیمت سکه و طلا در ۱۲ روز اخیر صرفا در بازارهای غیررسمی با افزایش یا کاهش قیمت اونس جهانی اعلام شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات، قیمت سکه و طلا در حال حاضر نسبت به دیروز تعدیل شده و بازیگر اصلی این بازار در وضعیت تعطیلی بازار کشور، اونس جهانی و بازارهای غیررسمی است. 

تعدیل قیمت سکه در روزهای آینده؟ 

تغییر قیمت سکه و طلا تحت تاثیر سه پارامتر اصلی نرخ ارز در داخل، تغییرات اونس جهانی طلا در بازارهای جهانی و البته میزان تقاضا در بازار است. طی سال گذشته، عمده تغییرات قیمت سکه و طلا براساس همان دو ماه پارامتر اصلی، یعنی نرخ ارز و قیمت طلا در بازارهای جهانی بود؛ اما تغییرات قیمتی بازار سکه و طلا طی ۱۱روز گذشته براساس قیمت اونس جهانی و معاملات غیررسمی با توجه به تعطیلی بازارها بوده است. 

روند صعودی قیمت طلا و سکه طی روزهای گذشته هرچند با شیب ملایم‌تر (نسبت به پیش از سال جدید) ادامه یافته؛ اما به اعتقاد فعالان و کارشناسان بازار، احتمالا با بازگشایی بازار (پس از تعطیلات) به تعادل برسد.

عامل نوسانات قیمت سکه و طلا

قیمت طلا در بازار با دو عامل اصلی اونس جهانی و نرخ ارز ارتباط مستقیم دارد. بهای هر مثقال طلای آب (١٧ عیار) شده براساس قیمت یک اونس جهانی طلا ضرب در نرخ روز هر دلار، تقسیم بر عدد ۹.۵۷۴۲ محاسبه می‌شود.

هرچند نوسان قیمت‌ طلا و سکه در ماه منتهی به سال ۱۴۰۳ شدت گرفت اما شیب افزایش و نوسانات قیمت طی ۱۱ روز گذشته کاسته شد. 

امروز (یکشنبه ۱۲ فروردین ماه) نیز طبق نرخ های اعلامی اتحادیه طلا و سکه تا لحظه انتشار این گزارش، هر گرم طلای ۱۸ عیار سه میلیون و ۳۰۲ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام طرح جدید ۳۹ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان قیمت دارد.

پیش بینی قیمت سکه و طلا

فاکتورهای بین‌المللی (نوسان بهای اونس جهانی)، تحولات سیاسی و اقتصادی در دنیا و ایران و تحولات بازارهای داخلی، بازار طلا و سکه را احاطه کرده اند و پیش‌بینی آینده بازار کمی دشوار است؛ چراکه عوامل مربوط به اقتصاد یک کشور، تاثیر به‌سزایی بر روی قیمت بازار آن دارد. ولی باید دید آیا اونس جهانی همان طور که در افزایش قیمت روندی صعودی داشت، در سقوط قیمت نیز همان شیب را طی می کند؟ 

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha