کد خبر 245653
۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱

«حیات» در گزارشی بررسی کرد؛

نبود کنترل کافی بر حیوانات در باغ وحش مشهد / گونه‌های با ارزش نباید به راحتی تلف شوند

نبود کنترل کافی بر حیوانات در باغ وحش مشهد / گونه‌های با ارزش نباید به راحتی تلف شوند

تلف شدن حیوانات با ارزش در باغ وحش‌های کشور به دلیل مسائل مراقبتی مثل خوراکی‌های غیر استاندارد، موضوعی نیست که به راحتی از آن بشود گذشت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، سالیان سال است که اخبار متنوعی در خصوص انقراض حیوانات با ارزشی مثل یوزپلنگ ایرانی منشتر می‌شود.

بارها شده است که نگرانی‌های گسترده‌ای درباره برخی از حیوانات محبوس در باغ وحش به گوش می‌رسد که یکی از جدیدترین آن‌ها وضعیت بد یک قلاده شیر در مشهد بود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به پرسش خبرنگار حیات، درباره طرح‌های حفاظتی از گونه‌های در معرض انقراض ادامه داد: بیشترین برنامه‌های جامع مدیریتی برای گونه‌های در خطر انقراض در این دولت اتفاق افتاد به این معنا که طرح‌های جامعی که برای حفظ این گونه انجام می‌شود. ما در راستای حیات وحش کشور با توجه به کمبود شرایط بارش و کاهش منابع تغذیه آنها و اینکه گونه‌ها معمولاً زیستگاه خود را ترک و به منطقه دیگری نقل مکان می‌کنند تلاش می‌کنیم آبشخورها و منابع تغذیه‌ای آنها را به خوبی تامین کنیم که این گونه‌ها دیگر به سمت مناطق مسکونی نروند.

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار حیات در مورد وضعیت شیر باغ وحش مشهد و وضعیت باغ وحش‌ها در کشور نیز اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست به باغ وحش‌ها نظارت کافی دارد و معاونت تنوع زیستی و طبیعی سازمان و دفتر حیات وحش اقدامات لازم را انجام می‌دهند و تمام باغ وحش‌های کشور مورد نظارت کامل قرار گرفته‌اند اما آنچه که درباره این شیر در باغ وحش مشهد اتفاق افتاده است کاملاً در حال رصد است و اعلام کرده‌اند که این شیر بیماری دارد و آخرین اطلاعاتی که دارم این بود که دامپزشک مربوطه اعلام کرد که بیماری آن رو به بهبود است.

با این حال بعد از جان به سالم به در بردن شیر مریض، دوباره خبر بدی ااز مشهد به گوش رسید، این بار کار از کار گذشته بود، بک قلاده ببر 11 ساله تلف شد.

محمد عرفانی، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در این راستا گفت: دامپزشک نماینده این اداره کل در باغ وحش مستقر است و در همین راستا علت خفگی این ببر بالغ را بر اثر گیر کردن گوشت در گلو اعلام کرد.

معاون حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در ادامه تأکید کرد: مهم این است که اداره کل دامپزشکی با تمهیدات مناسبی از چنین حوادثی جلوگیری کند که حیوانات از بین نروند؛ مراقبتی در زمینه نحوه غذا دهی به حیوانات باغ وحش صورت نگرفته و محیط زیست استان، این مسئله را به صورت جدی پیگیری می‌کند.

گفتنی است تلف شدن حیوانات با ارزش در باغ وحش‌های کشور به دلیل مسائل مراقبتی مثل خوراکی‌های غیر استاندارد، موضوعی نیست که به راحتی از آن بشود گذشت.

شنیده‌ها حاکی از این است که این ببر بالغ به دلیل گوشت غیر قابل جویدن، از دنیا رفته است. اما پرسشی که مطرح است این است که نباید اقدامات مثمر ثمرتری در این راستا صورت بگیرد؟

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha