کد خبر 245463
۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۰

«حیات» گزارش می‌دهد؛

اشغال فضای پارک خودرو خلاف قانون است

اشغال فضای پارک خودرو خلاف قانون است

کارشناس حوزه ترافیک گفت: پارک مقابل در، به واقع به فضاهای عمومی در حاشیه معابر گفته می‌شود که صاحبان آن مراکز آنجا را به طور غیرقانونی به نفع خود تصاحب کرده و اشغال فضای پارک خودرو خلاف قانون است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، خود را در موقعیتی فرض کنید که در ترافیک مدت هاست که گیر کرده‌اید و پس از آن به دنبال جایی برای پارک خودرو خود هستید، تبریک می‌گویم شما علاوه بر اینکه زمان زیادی را در ترافیک از دست داده‌اید حالا با کمبود جای پارک هم روبرو هستید. ناگهان چشمتان به جای پارک خالی می‌خورد و خوش حال از اینکه بالاخره توانستید برای خودروی خود جایی پیدا کنید.

اما ناگهان متوجه می‌شوید که در جای پارک وسایلی قرار گرفته است که کسی آن جا پارک نکند، علت را هم که جویا می‌شوید، ناگهان مغازه‌دار یا مالک خانه با عصبانیت می‌گوید اینجا جلوی مغازه یا خانه ما است اما کمی که بیشتر دقت می‌کنید، متوجه می‌شوید که اگر خودروی خود را در آن محل پارک کنید، هیچ مزاحمتی برای کسب و کار آن شخص ندارید.

اشغال فضای پارک خودرو خلاف قانون است

مساله‌ای که مطرح می‌شود این است که در داستان بالا حق با کیست؟ آیا مغازه دار یا مالک خانه حق دارد با وسایلی خاص جلوی ملک خود، موانعی قرار دهد؟

طبق ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی، کسی که مانع استفاده مالک از ملکش شود، به یک ماه تا یک سال حبس محکوم خواهد شد. بنابراین، اگر پارک خودرو مانع از استفاده صاحب ملک از ملکش شود، تخلف به حساب می‌آید. در غیر این صورت و اگر پارک خودرو مانع از استفاده ساکنین از ملک نشود، اولویت با خودرویی است که زودتر پارک شده باشد.

محمدعلی کرونی، کارشناس حوزه ترافیک با انتقاد به اشغال فضای پارک عمومی به‌صورت غیرقانونی، اظهار کرد: پارک مقابل در، به واقع به فضاهای عمومی در حاشیه معابر گفته می‌شود که صاحبان آن مراکز آنجا را به طور غیرقانونی به نفع خود تصاحب کرده و در ازای آن نیز هیچ‌گونه عوارضی به شهرداری نمی‌پردازند و به صورت آشکار و بر خلاف قانون به حقوق سایر شهروندان تعدی می‌کنند.

وی ادامه داد: شاهد این هستیم که به ندرت شهروندان در اینگونه تعارضات وارد شوند و یا آنکه به شهرداری شکایت کنند.

نباید فراموش کرد که اکثر مغازه‌داران انگیزه‌ای جز پیشگیری از ضربه خوردن به کسب و کار خود ندارند و با این کار قصد دارند جلوه مغازه و کسب و کار خود را بهتر به نمایش بگذارند اما برای این منظور نباید حقوق شهروندی دیگر مردم را زیر پا گذاشت و معابر و حواشی خیابان را اشغال کرد.

اشغال فضای پارک خودرو خلاف قانون است

مهدی عباسی، عضو شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی حیات، عنوان کرد: اگر مغازه داری جای پارک را اشغال کند تا شهروندان در محل نزدیک مغازه خودروی خود را پارک نکنند، به حقوق مردم خدشه وارد کرده است و کاری غیر قانونی را انجام داده است.

وی همچنین گفت: شهرداری باید مانع این مغازه داران شود؛ شهروندان اعتراضات‌شان سخت شنیده می‌شود و باید راهکارهایی برای شنیده شدن صدای شهروندان ایجاد شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha