کد خبر 244510
۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸

انتشار فراخوان «جایزه ملی جوانی جمعیت»/ رسانه‌های مبتکر حوزه جمعیت معرفی می‌شوند

انتشار فراخوان «جایزه ملی جوانی جمعیت»/ رسانه‌های مبتکر حوزه جمعیت معرفی می‌شوند

محبی از انتشار فراخوان «جایزه ملی جوانی جمعیت» خبر داد و گفت: رسانه‌های مبتکر حوزه جمعیت که دارای ایده خلاقانه باشند، معرفی می‌شوند.

به گزارش گروه فرهنگی حیات؛ نشست خبری و رسانه‌ای و رونمایی از پوستر دومین «جایزه ملی جوانی جمعیت» با حضور شکیبا محبی‌تبار دبیر ستاد ملی جمعیت، محمودی دبیر علمی و جلال غفاری دبیر اجرایی این جایزه در ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد. 

در ابتدا، شکیبا محبی تبار دبیر ستاد ملی جمعیت با بیان اینکه از مسائل اساسی کشورمان در ۲۰ سال آینده بحث بالارفتن ثروت ملی و موضوع جوانی جمعیت خواهد بود، اظهار داشت: خوشبختانه سیاست‌گذاری‌ها و طراحی‌ها در موضوع ثروت‌آفرینی به این سمت بوده، اما در امر جوانی جمعیت در آغاز راه هستیم و به تلاش و هدف‌گذاری و تلاش خیلی بیشتری نیازمند هستیم.
 
وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره ضرورت و اهمیت حفظ جوانی جمعیت فرمایشات و تاکیدات مفصلی داشته‌اند، گفت: در این‌باره رئیس جمهور محترم در تمام جلسات بحث حمایت از ازدواج و فرزندآوری را مطرح و دنبال می‌کنند چراکه حفظ جوانی جمعیت کشور یکی از دوبال پیشرفت است که بدون هر کدام از این‌ها توفیقی که باید برای تحقق تمدن اسلامی داشته باشیم، ایجاد نمی‌شود.

دبیر ستاد ملی جمعیت عنوان کرد: برای فراگیر شدن این گفتمان به مردمی کردن این امر نیاز است که باید در سطح مردم و نخبگان و مدیران تلاش‌های بیشتری صورت گیرد تا این گفتمان جایگاه خودش را پیدا کند.

محبی تبار به تبیین فلسفه اهدا جایزه ملی جمعیت پرداخت و تاکید کرد: این جایزه برای استفاده از تمام ظرفیت‌های کشور در تمام ابعاد است تا این موضوع به صورت علمی و عمیق تبیین شود و کسی که توانایی و دانش این موضوع را دارد توان خودش را به عرصه بیاورد تا به هدف مورد نظر نائل آییم.

وی ورود مراکز علمی، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان به موضوع جوانی جمعیت را ضروری دانست و گفت: از ساحت‌های مهمی و اساسی در موضوع جوانی جمعیت، پرداختن به نقش مردم است و تلاش شده در پیش‌رویدادهای جایزه به این مسئله پرداخته شود و تا اردیبهشت‌ماه سال آینده از ظرفیت‌های مردمی استفاده شود. 

دبیر ستاد ملی جمعیت، روح کلی و سیاست پیش رویدادها و رویداد اصلی جایزه جوانی جمعیت را در راستای تببین علمی و عمیق مسئله جمعیت دانست و تاکید کرد: ایجاد گفتمان و کشف اثربخشی و اثرگذاری از جمله‌ی مواردی است که در قانون به آن اشاره شده و باید به آن پرداخت شود. قطعا این امر مهم که گفتمان جدیدی است، باید تمام ظرفیت‌ها را برای تحقق آن درنظر گرفت.

در ادامه، محمودی دبیر علمی جایزه ملی جوانی جمعیت با بیان اینکه علت اصلی تصویب قانون حمایت از خانواده بحث کاهش نرخ باروری و خطر پیری جمعیت است، گفت: اینکه در قانون در ماده ۱۹ اعطای جایزه به برترین‌ها و برگزیدگان شامل افراد و دستگاه‌ها درنظر گرفته شده یکی از نکات این است بخاطر اهمیت و ضرورت تبیین موضوع ازدواج و فرزندآوری است که یکی از انواع اتفاقات موثر آن می‌تواند جایزه ملی جمعیت باشد. 

وی با اشاره به اینکه افراد زیادی برای افزایش نرخ باروری به میدان آمده‌اند و باید معیارها و سنجه‌های قابل اندازه‌گیری را برای داوری این فعالیت‌ها درنظر گرفت، عنوان کرد: ما در جایزه ملی جمعیت سعی کردیم در این جایزه سنجه‌هایی را برای انتخاب بهترین رسانه، خانواده، دستگاه‌های اجرایی و نخبگانی را درنظر داشته باشیم و هفت گروه تخصصی در این زمینه ایجاد شده که به داوری این اتفاقات خواهند پرداخت. 

دبیر علمی جایزه ملی جمعیت، داوری فعالیت‌های دستگاه‌ها را با دو رویکرد کشف‌محور و مستندمحور قابل تحقق دانست و گفت: ما برای هر کدام از بخش‌های جایزه ابزار ارزیابی آماده کرده‌ایم لذا برای انتخاب خانواده برتر، رسانه برتر و دستگاه برتر شاخص و معیار وجود دارد.

در بخش دیگر این مراسم، جلال غفاری با بیان اینکه این جایزه یک جایزه انگیزه بخش برای بخش‌های مختلف کشور در امر جوانی جمعیت است که کم سن و سال می‌باشد، گفت: دستگاه‌های دولتی، وزارتخانه‌ها و حتی بخش خصوصی در این جایزه فعال است، اما تا زمانی که مردم میدان‌دار این جایزه نباشند، جایزه نمی‌تواند نقش خود را بجا بیاورد.

وی با بیان اینکه بسیاری از خانواده‌ها از این جایزه اطلاع ندارند، گفت: یکی از بخش‌های این جایزه "خانواده باشکوه" است که باید با اطلاع‌رسانی درست اطلاع‌رسانی شود و رسانه‌های جمعی در آن نقش دارند. در موضوع و بخش رسانه‌ها شاخصه‌ی خلاقیت هنری برای ما مهم است؛ پیشران تحولات هر کشوری حوزه علم و فناوری است که درگیر کردن این قشر حتمأ خواهد توانست دست‌آوردهای خوبی داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha