کد خبر 244040
۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۷

قاضی‌زاده هاشمی مطرح کرد؛

کاهش ۴۰ درصدی مراجعه به بنیاد شهید در یکسال و نیم گذشته/ همه مسئولان مدیون و مسئول فرهنگ ایثار و شهادت هستند

کاهش ۴۰ درصدی مراجعه به بنیاد شهید در یکسال و نیم گذشته/ همه مسئولان مدیون و مسئول فرهنگ ایثار و شهادت هستند

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در مراسم تجلیل از خادمین ایثارگران و مروجین فرهنگ ایثار و شهادت گفت: در یکسال و نیم گذشته ۴۰ درصد مراجعه به بنیاد شهید و امور ایثارگران  کمتر شده است؛ چراکه مراجعه معکوس رخ می دهد و دستگاه ها در خدمت عزیزان ایثارگر هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، اجلاسیه چهارم مشاوران وزرا در دستگاه‌های اجرایی و مراسم تجلیل از خادمین ایثارگران و مروجین فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران  برگزار شد. 

دکتر سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در این آئین ضمن تبریک روز شهید گفت: در واقع جمع حاضر همگی متعلق به خانواده بزرگ ایثار و شهادت هستند، امیدوارم امسال با هم افزایی‌هایی‌هایی که صورت گرفت، با یکدیگر هم عهد شویم تا در سال آینده بهتر و محکم‌تر به وظایف اصلی که بر عهده مجموعه اصلی این حوزه قرار گرفته عمل کنیم.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری میفرمایند که در مقابل فرهنگ غربی و تمدن فردگرا، فرهنگ ایثار و شهادت وجود دارد. ایثار سرمایه‌گذاری مردم برای کلیت جامعه است و کسانی برای تضمین آینده آن جامعه خود را فدا میکنند؛ در ادامه رهبر معظم انقلاب میفرمایند که ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برای بقای کشور ضروری است. در حقیقت تا زمانی که کسانی در جامعه نباشند که بزرگترین داشته‌های خود، مانند جان، خانواده، فرزند و... را برای ماندگاری جامعه، آرمانها، مکتب، فرهنگ و زبان آن ملت فدا کنند، آن جامعه باقی نخواهد ماند.  

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران اضافه کرد: در دوران‌های مختلف ایران مورد تجاوز و تصرف قرار گرفته و در هر دوره زبان و گویش تغییر یافته است، حتی برای حفظ زبان، فرهنگ و اسامی یک کشور نیاز به ایثار داریم. کشوری که مورد تجاوز قرار بگیرد، از همه جهات مورد هجمه قرار میگیرد و این اتفاق برای کشوری رخ میدهد که مردمش به فرهنگ و مکتبش پشت کنند، مرعوب شوند و فرهنگ ایثارگری مقابل این موضوع می ایستد و قله ایثار نیز شهادت است.

وی در ادامه یادآور شد: دیروز که در خدمت آقای رئیس جمهور بودیم، بر این موضوع تاکید داشتند که مهمترین کار این است که ضمن حفظ تعلق خاطر خانواده ایثار و شهادت به آرمانهای ایثارگران، آنان باید علمدار این فکر در نوع زندگی و معرفی این فرهنگ به جامعه باشند،  در واقع خانواده ایثار و شهادت باید شاخص، معیار و ملجا باشند هر جایی که خانواده شهدا و ایثارگران هستند معرف مجاهدین در راه حق باشد و وجودشان باعث امر به معروف و نهی از منکر شود. اول از همه ایجاد این حس میان خانواده ها و این آرمانهای بلندی که در گذشته ما وجود دارد، اهمیت دارد.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: در امر ترویج و تکریم خانواده ایثار و شهادت همه مسئول هستند. این سوال پیش می آید که چرا جایگاه بنیاد شهید وزارتخانه نیست و معاونت رئیس جمهور است؛ پاسخ این است که مسئول این کار در سطح کشور عالی‌ترین مقام کشور است و ما به‌عنوان مشاور، کمک و معاون رئیس جمهور ایفای نقش می کنیم. این بدان معناست که رسیدگی به خانواده شهدا و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت فرا بخشی است. برای نمونه شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت فرادولتی بوده و شامل مجلس، نهادهای مدنی، حوزه های علمیه، نهادهای وابسته به مقام معظم رهبری می باشد و این نشان می‌دهد این امر همگانی است و شما عزیزان که نقش مشاور ایثارگران در آن دستگاه را دارید این موضوع را به منصه ظهور می‌رسانید. 

وی در ادامه اظهار کرد: بنیاد شهید و امور ایثارگران به عنوان نهادی انقلابی زیر نظر دفتر مقام معظم رهبری است و حضرت آقا توجه به فرهنگ ایثار و شهادت را در رفتارشان نشان می‌دهند، شاید ثابت ترین برنامه حضرت آقا تکریم، دیدار خانواده شهدا و برگزاری کنگره شهدا است. ایشان هر برنامه ای دارند جمعی از خانواده شهدا و جانبازان در آن حضور دارد و این نشان‌دهنده اهمیت موضوع برای ایشان است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران همچنین یادآور شد: دست بلند حضرت آقا، آقای رئیس جمهور  و بنیاد شهید در دستگاه‌های اجرایی در اقصی نقاط کشور در ستاد دستگاه ها، شبکه عظیم ایثارگران در دستگاه‌ها هستند. بیش از ۵۵۰ نفر مشاوران ایثارگران در دستگاه های مختلف اجرایی داریم و این تعداد زیاد و پیوسته باعث انسجام بخشی و هم افزایی شده است.

وی تصریح کرد: در خصوص مسائل و دغدغه های  ایثارگران و خانواده شهدا همه دستگاه های اصلی حضور دارند و بجای اینکه ایثارگران به بنیاد مراجعه کنند متولیان دستگاه های اجرایی به میدان آمده و به امور رسیدگی میکنند. برای نمونه در پویش «سلام شهید» بیش از ۵۰ هزار دیدار رخ داده و این خیلی مهم است. این اقدامات باعث شده ۴۰ درصد مراجعه به بنیاد شهید در یکسال و نیم گذشته کمتر شود. در این شرایط مراجعه معکوس رخ می دهد و دستگاه ها در خدمت عزیزان ایثارگر هستند و خود دستگاه‌ها احساس وظیفه می‌کنند. ما بدنبال بسیج عمومی در این زمینه هستیم. در این راستا از سازوکار ماده ۷۴، سازوکار امتیازات جشنواره شهید رجائی استفاده می‌کنیم و بخش خدمت به ایثارگران در رتبه بندی دستگاه‌های اجرایی افزایش خواهد یافت.

قاضی‌زاده هاشمی همچنین گفت: نقش رئیس جمهور و معاون اول ایشان در زمینه کمک‌رسانی به بنیاد شهید و امور ایثارگران بسیار مثمر ثمر بوده است و نهایت همکاری را با ما داشته‌اند، امیدواریم همه مسئولان کشور در هر جایگاهی بدانند که به فرهنگ ایثار و شهادت مدیون بوده و در این زمینه مسئول هستند. ما کارهای بزرگ دیگری در پیش داریم. قوانین حوزه ایثارگری نیاز به تنقیح دارد و از حضور شما در دستگاه‌های اجرایی استفاده خواهیم کرد تا باعث شود در سال‌های آینده شاهد رشد بالاتری در همه زمینه‌ها باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha