کد خبر 243490
۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲

گزارش «حیات» از آخرین وضعیت مالکیت سرخابی‌ها؛

خطر حذف از لیگ قهرمانان آسیا بیخ گوش استقلال و پرسپولیس

خطر حذف از لیگ قهرمانان آسیا بیخ گوش استقلال و پرسپولیس

با توجه به فرصت اندک باقی مانده تا مهلت اعلام شده از سوی AFC برای بارگزاری مدارک لازم جهت کسب مجوز حرفه‌ای و برطرف نشدن مشکل مالکیت مشترک سرخابی‌ها، خطر حذف از مسابقات آسیایی بیش از هر زمان دیگری این دو باشگاه پرطرفدار را تهدید می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ ماجرای مالکیت مشترک استقلال و پرسپولیس که در سالیان اخیر همواره مورد انتقاد و نکوهش کارشناسان ورزشی قرار داشته و فکری هم به حال آن نشده، چند سالی است که مورد توجه نهادهای بین‌المللی فوتبال نظیر FIFA و AFC هم قرار گرفته است و قوانین سختگیرانه که در این خصوص اعمال شده بعضاً مشکلاتی هم برای دو باشگاه ایجاد کرده که عدم اجازه حضور در لیگ قهرمانان آسیا از جمله آن بوده است.

چند سالی است که AFC قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای صدور مجوز حرفه‌ای به باشگاه‌های زیر مجموعه خودش در نظر گرفته و کمیته‌هایی در این خصوص تشکیل شده که مستقلاً موارد مورد نیاز دریافت این مجوز را به دقت مورد بررسی قرار می‌دهند و هر سال با به روزرسانی این قوانین، شرایط احراز آن سخت‌تر می‌شود و حالا هم در آستانه رسیدن به پایان مهلت ارائه شده برای بارگزاری مدارک لازم مشکل بزرگی که از آن یاد شد گریبان دو باشگاه را گرفته است.

مالکیت مشترک دو باشگاهی که در یک زمینه و یک سطح به رقابت می‌پردازند برخلاف قوانین سلامت ورزشی است و در همه جای دنیا ممنوع است و این موضوع در ایران هم اگرچه محدودیت‌های قانونی برایش در نظر گرفته شده ولی هیچگاه برخورد سفت و سختی با آن صورت نگرفته و بیشتر تلاش شده تا با روش‌های فریبکارانه، به نوعی قانون را دور زده و از کنار آن عبور کنند. برای مثال زمانی که محمدرضا زنوزی به عنوان مالک باشگاه گسترش فولاد تبریز، مالکیت تراکتور را هم بر عهده گرفت تا چند سال دو تیم زیر نظر او در لیگ برتر  فعالیت می‌کردند و ممانعت‌های قانونی هم با تغییر نام به ماشین سازی و بعد از آن انتقال سوری مالکیت به اشخاص دیگر به طور موقت باعث دور زدن این قانون می‌شد.

استقلال و پرسپولیس هم دو باشگاه محبوب و مردمی فوتبال ایران هستند که زیر نظر دولت و وزارت ورزش اداره می‌شوند. در سال‌های گذشته در چند مقطع با انتقال یکی از دو باشگاه به یک وزارتخانه دولتی دیگر سعی در دور زدن قانون داشتند که این یک راهکار اصولی و عملی برای رفع مشکل موجود نبود و حالا وزارت ورزش به نقطه‌ای رسیده که با یک چالش جدی و بزرگ مواجه است و آنهم رفع مشکل دولتی بودن و مالکیت مشترک سرخابی‌ها در زمان اندک باقی مانده تا مهلت اعلام شده از سوی AFC (۱۱ فروردین‌ماه) است.

تا پیش از این اعلام شده بود مالکیت پرسپولیس قرار است به شستا و سازمان تامین اجتماعی برسد و استقلال هم به پتروشیمی خلیج فارس واگذار شود ولی هر دو مجموعه تمایلی به این موضوع نشان نداده تا تیر وزارت ورزش و هیات واگذاری و سازمان خصوصی سازی در این خصوص به سنگ بخورد و حالا باید در مدت اندک باقی‌مانده مالکین جدیدی برای دو باشگاه در نظر گرفته شود.

ظاهراً دولت قرار است مالکیت دو باشگاه را به شرکت‌های زیر نظر خودش واگذار کند تا هم مشکل مالکیت برطرف شده و هم ماجرای دولتی بودن به نوعی از سر گذرانده شود. روز گذشته وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در صحبت‌هایش از آمادگی برای کمک برای حل مشکل مالکیت پرسپولیس خبر داد و حالا طی اخباری که منتشر شده ظاهراً قرار است شرکت توسعه پیشروی رفاه پردیس که زیر نظر بانک رفاه فعالیت می‌کند و زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، چکی به‌ مبلغ ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان آماده کرده و درخواست خرید باشگاه پرسپولیس را داشته است. با توجه به زمان اندک باقی‌مانده باید دید وزارت ورزش و نهادهای ذیربط با این انتقال موافقت می‌کنند یا نه.

از سوی دیگر استقلال هم با مشکل مشابهی مواجه است مورد نگران کننده این است که حتی اخباری مبنی بر تلاش برای حل این مشکل در این باشگاه به گوش نمیرسد و فعالیت انتقال مالکیت آبی‌پوشانِ پایتخت از پرسپولیس به مراتب کندتر جلو می‌رود و باید در نظر گرفت این باشگاه هم در خطر از دست دادن مجوز حرفه‌ای است. باید دید با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و تعطیلی روزهای ابتدایی سال جدید و کند پیش رفتن امور اداری در این زمان کار انتقال مالکیت و جلسات و رایزنی‌های لازم در این خصوص را سخت می‌کند.

به هر جهت پیش از این هم بارها دیده شده سهل انگاری در پیگیری برخی امور در فوتبال ایران و موکول کردن کارها به دقایق پایانی هزینه‌های هنگفتی برای فوتبال ما داشته و در آستانه یک مشکل جدید در این خصوص هستیم که باید دید این بار مسئولان ذیربط توانایی برطرف کردن آن را دارند یا نه.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha