کد خبر 243054
۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۴

مصرف قند سبب افزایش پوسیدگی دندان می‌شود/ ضرورت مصرف شیرینی طبیعی جایگزین قند

مصرف قند سبب افزایش پوسیدگی دندان می‌شود/ ضرورت مصرف شیرینی طبیعی جایگزین قند

مصرف قند و شکر و مسواک نزدن سبب لفزایش میزان پوسیدگی دندان‌ها خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی حیات؛ به‌طور کلی اگر فردی مینای دندان خود را از دست بدهد دندانش دچار پوسیدگی و یا سوراخ می‌شود و در صورت عدم مداوا، این پوسیدگی به لایه‌های عمیق‌تر دندان رسیده و موجب آسیب دیدن عصب دندان می‌شود. در صورتی در این مرحله فرد برای مداوا اقدام کند با عصب کشی و دیگر اقدامات دندانی مشکلش برطرف می‌شود ولی در صورتی که باز هم توجه نکند و درد را تحمل کند، بعد از مدتی دندان کشیدنی می‌شود و شرایط نگهداری آن در دهان وجود نخواهد داشت.

دهان هر فردی دارای تعداد زیادی باکتری است که فرآیندهای مختلفی را درون دهان انسان انجام می‌دهند. حال اگر این باکتری‌ها به مدت طولانی روی دندان بنشینند توان آسیب زدن به مینای دندان را دارند. در واقع باکتری‌های موجود در دهان انسان برای هضم غذا، اسیدهایی از خود ترشح می‌کنند که این اسیدها در صورتیکه طولانی مدت روی دندان بمانند شرایط پوسیدگی دندان را فراهم می‌کنند. مواد قندی و شیرین حکم سوخت را برای تولید اسید توسط این باکتری‌ها دارند. اسیدی که باعث خوردگی مینای دندان است.

آب خوردن مانع پوسیدگی دندان می‌شود

یکی دیگر از عواملی که باعث خرابی دندان می‌شود خشکی فضای دهان یا به عبارتی غلیظ بودن بزاق دهان است و برای جلوگیری از این خشکی دهان روزانه باید حداقل 8 تا 10 لیوان آب مصرف شود که این میزان در صورت تعریق زیاد بیشتر از این خواهد بود. آب همچنین باعث شستشوی فضای داخلی دهان و از بین بردن اسیدهایی که باعث پوسیدگی دندان هستند می‌شود و بعد از خوردن شیرینی توصیه می‌شود آب نوشیده شود.

مصرف قند و شکر در ایران، تقریبا دو برابر مصرف جهانی

میزان مصرف قند و شکر در کشور ایران برای هر فرد برابر 29 کیلوگرم در سال است درصورتیکه متوسط مصرف مردم دنیا برای هر فرد 19.5 کیلوگرم در سال است و این نشان از مصرف  تقریبا دو برابری قند و شکر در ایران است که می‌تواند منجر به پوسیدگی دو برابری دندان در کشور شود. احتمال پوسیدگی دندان در افرادی که به صورت دائمی و همیشگی از مواد قندی استفاده می‌کنند بیشتر است و اگر این مواد قندی چسبناک باشند باز هم احتمال پوسیدگی بیشتر می‌شود.

شیرینی‌های طبیعی جایگزین قند و شکر

یکی دیگر از راهکارهای کاهش پوسیدگی دندان استفاده کردن از مویز، کشمش، خرما و انجیر به جای قند و یا شکلات در هنگام مصرف چای است. این محصولات به دلیل وجود قند طبیعی هم برای سلامت دندان مناسب‌تر هستند و هم برای سلامتی عمومی بدن و بیماری دیابت. با استفاده از این محصولات بعد از مدتی متوجه مصرف قند و شکر و تاثیر آن بر پوسیدگی دندان خواهید شد. توجه داشته باشید که یک حبه قند ساده می‌تواند تا 3 ساعت شرایط محیطی را برای پوسیدگی دندان فراهم کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha