کد خبر 242988
۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۸

نشست خبری نخستین جایزه ملی پژوهش‌های برتر روابط فرهنگی بین‌المللی برگزار شد

نشست خبری نخستین جایزه ملی پژوهش‌های برتر روابط فرهنگی بین‌المللی برگزار شد

نشست خبری نخستین جایزه ملی پژوهش‌های برتر روابط فرهنگی بین‌المللی پیش از ظهر امروز در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات، نشست خبری «نخستین جایزه ملی پژوهش‌های برتر روابط فرهنگی بین‌المللی» با حضور رضا ملکی رئیس مرکز مطالعات راهبردی و دبیر جشنواره پیش از ظهر امروز یکشنبه در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست رضا ملکی رئیس مرکز مطالعات راهبردی درباره ضرورت در نظر گرفتن این جایزه گفت: تنوع تحولات پیرامونی ما در خارج از کشور بسیار پیچیده است. رقبای ما از سرمایه گذاری های کلان استفاده می‌کنند تا تصویری نادرست از کشور نشان دهند. ما باید بتوانیم با جریان‌های معارض به خوبی مبارزه کنیم و حضور در چنین صحنه‌ای بسیار دشوار بوده و نیازمند ابزارهای نو، دانایی و دانش خاص در این زمینه هستیم.

وی ادامه داد: برای رسیدن به یک دیپلماسی دانش بنیان نیازمند فعالیت‌های پژوهشی هستیم تا ابتدا میدان را به درستی شناخته و مسیر را طی کنیم تا مراکز علمی و دانشگاهی در این زمینه فعالیت‌های خوبی انجام داده و از طرفی ارتباط میان فعالیت‌های دانشگاهی و سیاست‌گذاری در حوزه پژوهش کار مهمی است که در رسالت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی اضافه کرد: از اواخر سال ۱۴۰۱ ایده این کار شکل گرفت و در سال ۱۴۰۲ شورای سیاست‌گذاری مقامات ذی‌ربط آئین‌نامه را تصویب کردند.

وی درباره ویژگی‌های جایزه ملی پژوهش‌های برتر اینگونه توضیح داد: در این زمینه می‌توان از مشارکت‌های فعال دانشگاه‌های کشور نام برد. پس از تنظیم آئین‌نامه این جایزه، فراخوانی تنظیم شد و به اطلاع دانشگاه‌های سراسر کشور رسید که آثار متفاوتی از سراسر کشور داشتیم و بیش از پیش بینی ما آثار ارسال شد؛ همچنین در حوزه ترجمه و تالیف کتاب و مقالات آمار مطلوبی داشتیم.

ملکی در ادامه یادآور شد: ۷۰ عنوان کتاب، ۱۵۵ مقاله، ۳۱ گزارش ارسال شده و برخی از آنان به زبان‌های عربی و انگلیسی بود و مورد ارزیابی قرار گرفت. پس از طی مراحل ارزیابی مراسم اعطای این جایزه در ۱۵ اسفندماه در ساعت ۱۰ صبح انجام می‌شود. این جایزه در زمینه دیپلماسی فرهنگی کشور و جهت‌دهی به پژوهش‌های کاربردی موثر خواهد بود.

وی با بیان اینکه با برگزاری این جایزه یک همگرایی میان دانشگاه‌ها صورت گرفت، چند شاخص برای ارزیابی آثار در نظر گرفته شده بود که عبارتند از ساختار کلی هر اثر، روش تحقیق و چارچوب نظری، شیوه نگارش علمی، ضرورت و اهمیت موضوع پژوهش برای ارزیابی آثار، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این اولین جایزه است از 10 میلیون تا 50 میلیون برای نفرات اول تا سوم اعطا خواهد شد. جایزه ویژه ۴۵۰ میلیون تومان درنظر گرفته شده بود اما هیچکدام این آثار موفق به دریافت این جایزه نشدند.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی در پایان با اشاره به اینکه این جایزه هر ساله برگزار خواهد شد، از رسانه‌ها خواست تا در اطلاع‌رسانی این جایزه نهایت همکاری و تلاش خود را به کار گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha