کد خبر 212658
۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۸

رئیس مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی:

اندیشه‌ورزی لازمه نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی ایران در حوزه خانواده است

اندیشه‌ورزی لازمه نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی ایران در حوزه خانواده است

رضا ملکی در مراسم افتتاحیه «میز اندیشه‌ورزی خانواده در عرصه بین‌الملل» در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: اندیشه‌ورزی لازمه نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی ایران در حوزه خانواده در عرصه بین‌الملل است.

به گزارش گروه فرهنگی حیات؛ مراسم افتتاحیه «میز اندیشه‌ورزی خانواده در عرصه بین‌الملل» عصر امروز، ۲۳ مردادماه به ریاست رضا ملکی، رئیس مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و حضور فاطمه ابراهیمی، مشاور رئیس و سرپرست اداره ارتباطات فرهنگی بین‌المللی زنان و خانواده این سازمان و جمعی از اندیشه‌ورزان و پژوهشگران در محل حوزه ریاست این سازمان برگزار شد.

رضا ملکی‌، رئیس مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی ضمن تشریح رویکردهای جدید در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به اجرای برنامه‌های تحول‌گرای این سازمان در حوزه روابط و امور فرهنگی بین‌المللی به خصوص نقش قرارگاهی بنابر تأکیدات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) اشاره کرد.

وی با اشاره به اهداف و چرایی تشکیل میز اندیشه‌ورزی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: ما به عنوان یک انسان مسلمان و جامعه اسلامی یک سری تکالیف داریم. همانطور که آیت‌الله جوادی آملی سه‌ وظیفه مهم جهان‌بینی، جهان‌بانی و جهان‌آرایی برای بشر را مهم برشمردند باید تلاش کنیم جهان بهتری را شکل د

هیم.رئیس مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی با بیان اینکه خانواده کانون آرامش، امنیت، انتقال امنیت به جامعه است افزود: جهان امروز در سطح منطقه و بین‌الملل در حال گذار و شکل دادن به نظم جدید است و به نظر می‌رسد که سه وظیفه فوق در باورهای دینی و خانواده قابل طرح باشد. بنابراین باید نسبت خود را به دوران جدید در عرصه بین‌الملل بشناسیم.

ملکی‌ خانواده را اصلی‌ترین واحد سازنده هر جامعه‌ دانست و افزود: اکنون که کانون و هسته مرکزی خانواده مورد تهدید قرار گرفته شده است، اگر قرار است جهان بهتری داشته باشیم این «خانواده» است که می‌تواند تاثیر بسزایی در رشد فکری و فرهنگی جامعه و پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی داشته باشد.

وی با اشاره به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه زنان و خانواده گفت: تحکیم خانواده مورد تاکید اسلام و انقلاب اسلامی است. در جمهوری اسلامی ایران به لطف برقراری گفتمان انقلاب و دین مبین اسلام این توان و ظرفیت را داریم که در سطح منطقه و جهان‌ تاثیرگذار باشیم و دستاوردهای نظام مقدس را به دنیا عرضه کنیم.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی با تأکید بر رویکرد سیاست پژوهی در حوزه خانواده اظهار داشت: آن چیزی که زیرساخت نظم نوین خواهد بود، ارزش‌ها و هنجارهای مشترک است و ما بیش از هر چیز به دانایی، معرفت و شناخت در حوزه خانواده نیازمندیم.

ملکی‌ در پایان سخنان خود، بر اهمیت و جایگاه میز اندیشه‌ورزی خانواده در عرصه بین‌الملل در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تأکید و اظهار امیدواری کرد که به صورت ماهانه جلسات مستمری برای بررسی تحولات و بزرگترین اتفاقات دنیا در حوزه خانواده تشکیل شود.

تشکیل جبهه مقاومت برای مقابله با جریانات ضد خانواده

فاطمه ابراهیمی، مشاور رئیس و سرپرست اداره ارتباطات فرهنگی بین‌المللی زنان و خانواده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هم در سخنانی، به مسئله خانواه در جهان امروز و سبک زندگی مدرن اشاره کرد و افزود: ما در نشست‌های بین‌المللی که با حضور جمعی از اندیشه‌ورزان داخل و خارج از کشور برگزار می‌شود، دریافتیم که هم افزایی، تعامل و چاره اندیشی برای تقویت کانون خانواده نیاز مبرم جامعه بشریت است.

وی افزود: خانواده در جهان امروز بیش از گذشته در معرض تغییر و دگرگونی است اما از آنجایی که توجه به خانواده در ایران مهم و استواری روابط خانوادگی بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی‌ است، بسیاری از کشورها علاقه‌مندند که الگوهای جمهوری اسلامی ایران در این زمینه را بدانند. 

ابراهیمی با تأکید بر تشکیل جبهه مقاومت برای مقابله با جریانات ضد خانواده مطرح کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درصدد آن است تا با کمک اندیشه‌ورزان و کنشگران جامعه مشکلات مربوط به حوزه خانواده در عرصه بین‌الملل را بررسی و حل کند. ما در ابتدای مسیر، نیازمند رصد دقیق و محیط شناسی هستیم و نقاط اشتراک خود را با سایر کشورها بررسی و برنامه‌های عملیاتی را اجرا کنیم تا شاهد خروجی و دستاورد مطلوبی باشیم.

مهدی حسنخانی، معاون مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی در بخشی از این نشست، به معرفی ساختار و رویکرد میز اندیشه‌ورزی خانواده در عرصه بین‌الملل پرداخت و گفت: میز اندیشه‌ورزی خانواده در عرصه بین‌الملل به منظور بهره مندی از ظرفیت زیست بوم‌های اندیشه‌ورزی و توانمندسازی این ظرفیت ها به جهت سیاست پژوهی خانواده در عرصه فرهنگی بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران دستور کار مشترک این مرکز و خانه اندیشه‌ورزان ایران قرار گرفته است.

وی محیط شناسی راهبردی، مسئله شناسی، سیاست پژوهی در جهت تقویت بنیان خانواده در امور فرهنگی بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران از طریق رصد مستمر، توصیف و تحلیل فرهنگی اجتماعی میدان‌ها، جریان‌ها و پدیده‌های خارج از کشور و ارایه تجویزهای مناسب را از جمله اهداف تشکیل این میز برشمرد.

منظومه فکری مقام معظم رهبری همان نقشه راه است

حشمتی سخنان خود را با بیان نکاتی در خصوص اهمیت خانواده به‌ منزله‌ اصلی‌ترین نهاد اجتماعی در بین تمام جوامع بشری به پایان رساند.

احمدی، مدیر میز اندیشه‌ورزی خانواده در عرصه بین‌الملل به برنامه‌ها و اقدامات این میز اشاره کرد و برخی از پروژه‌های مطالعاتی، نشست‌های تخصصی و تحلیلی در حوزه خانواده را نام برد.

بنابر اعلام این خبر، مراسم افتتاحیه میز اندیشه‌ورزی خانواده در عرصه بین‌الملل با بررسی نقطه نظرات و بررسی دیدگاه‌های اندیشه‌ورزان و پژوهشگران این میز به پایان رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha