کد خبر 242975
۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳

«حیات» در گزارشی بررسی کرد؛

چرا انتخابات مجلس تهران به دور دوم کشید؟

چرا انتخابات مجلس تهران به دور دوم کشید؟

با توجه به وضعیت آرای اعلامی منتخبان حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در انتخابات مجلس، گمانه‌زنی‌ها برای موکول شدن تکلیف تهران به دور دوم انتخابات بالا گرفته است. در این گزارش سناریوهای محتمل برای رفتن یا نرفتن نامزدها به دور دوم را بررسی می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات، با شمارش آرای بیش از ۳۵۰۱ صندوق از مجموع بیش از ۵ هزار صندوق حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس به نظر می‌رسد که بخشی از نامزدها باید در مرحل دوم باهم رقابت کنند.

انتخابات چطور به دور دوم خواهد رفت؟

براساس قانون انتخابات، حداقل حدنصاب لازم برای ورود به مجلس کسب ۲۰ درصد آرا صحیح مأخوذه است و در صورتی که تعداد کافی از نامزدها نتوانند این میزان رای را کسب کنند سرنوشت کرسی‌های باقی‌مانده به دور دوم موکول خواهد شد. در دور دوم به ازای هر کرسی باقی‌مانده، دو نفر از نامزدهایی که در مرحله اول بیشترین میزان آرا را کسب کرده اما به حدنصاب ۲۰ درصدی نرسیده‌اند با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت. همچنین در دور دوم انتخابات حد نصاب عدد یا درصدی وجود ندارد و نامزدی که تعداد رای بیشتری از نامزد دیگر کسب کند به مجلس راه خواهد یافت.

حال که بیش از سه‌پنجم صندوق‌های حوزه انتخابیه تهران مورد شمارش قرار گرفته، نتایج اولیه اعلامی نشان می‌دهد که حداقل بیش از نیمی از نامزدهایی که تاکنون بیشترین آرا را کسب کرده‌اند احتمالا موفق به کسب حدنصاب ۲۰ درصدی نخواهند شد.

آمارهای اولیه تا این لحظه

بر اساس آماری که یاسر جبرائیلی، فعال سیاسی اصولگرا اعلام کرده در استان تهران یک میلیون و ۸۱۳ هزار نفر رای داده‌اند. تعداد کل واجدین شرایط حدود ۱۰ میلیون و ۳۰ هزار نفر بوده و با این حساب مشارکت در استان تهران حدود ۱۸ درصد برآورد می‌شود. همچنین خبرگزاری مهر هم در روز انتخابات از مشارکت حدود ۲۴ درصدی تهرانی‌ها خبر داده بود. بنابراین می‌توانیم میانگین مشارکت ۲۰ درصدی را مبنای پیش‌بینی های‌مان تا پیش از اعلام رسمی نتایج انتخابات درنظر بگیریم.

براساس آماری که سخنگوی ستاد انتخابات از نتایج شمارش آرا تا ساعت ۲۰ روز شنبه دوازدهم اسفندماه منتشر کرده است، تعداد آرا نفر اول لیست تهران (سید محمود نبویان) ۳۴۲۵۲۶ رای و تعداد آرای نفر سی‌ام (سیدمرتضی محمودی) ۱۲۹۴۴۷ رای عنوان شده است. براین اساس و با توجه به پیش‌بینی‌ مشارکت ۲۰درصدی بیش از ۱۰ میلیون شهروند واجد شرایط در تهران، می‌توان نتیجه گرفت که احتمالا با پایان شمارش تعداد اندک صندوق‌های باقی مانده، احتمال بسیاری وجود دارد که حداقل نیمی از این لیست سی نفره موفق به کسب حدود نیم میلیون رای موردنیاز برای رسیدن به ۲۰ درصد آرا نشوند و سرنوشت این کرسی‌ها به دور دوم انتخابات واگذار شود.

البته آمار غیررسمی دیگری هم ظهر امروز (یکشنبه ۱۳ اسفند) از سوی روزنامه همشهری منتشر شده است که در آن اعلام شد نتایج شمارش آرا صندوق‌های تهران تا ظهر امروز به پایان می‌رسد. بر اساس این آمار، نفر اول (سیدمحمود نبویان) موفق به کسب ۵۴۵۸۰۵ رای و نفر سی‌ام (محمدحسین حسین‌زاده بحرینی) موفق به کسب ۲۰۳۸۲۷ رای شده‌ است. در صورت صحت اعداد و ارقام موجود در این لیست هم البته پیش‌بینی قبلی تغییری نمی‌کند و سرنوشت ۱۷ کرسی از کرسی‌های نمایندگی تهران به دور دوم انتخابات محول خواهد شد.

سرنوشت انتخابات در دست آرا باطله

تعداد آرا باطله اما در شرایط فعلی مهم‌ترین متغیر مورد نیاز برای هرگونه پیش‌بینی درباره دوم انتخابات است. همانطور که در سطور فوق ذکر شد، براساس قانون انتخابات نامزدها برای ورود به مجلس لازم است که حدنصاب «۲۰ درصد آرا صحیح ماخوذه» را کسب کنند؛ نه همه‌ی آرا.

بسیاری از رسانه‌ها طی دو روز گذشته به طرح گمانه‌زنی‌هایی درباره تعداد بالای آرا باطله‌ در انتخابات روز جمعه پرداخته‌اند و حتی تعدادی از آن‌ها پیش‌بینی کرده‌اند تعداد این آرا در حوزه انتخابیه تهران می‌تواند شامل نصف کل تعداد آرای مأخوذه باشد.

در صورت صحت گمانه‌زنی‌های فوق، تعداد زیادی از ۳۰ نامزد پیشتاز فعلی در تهران (یا حتی تمام آن‌ها) می‌توانند از تعداد بالای آرای باطله ممنون باشند و مستقیما از همین مرحله اول وارد مجلس شوند.

به عنوان مثال، اگر گمانه‌زنی‌ها درباره باطله بودن نصف آرا مأخوذه در تهران صحیح باشند، باید تعداد کل آرا صحیح ماخوذه را حدود یک میلیون یا کمتر در نظر گرفت. در این صورت، نامزدهای پیشتاز برای رسیدن به حدنصاب ۲۰ درصدی تنها به ۲۰۰ هزار رای (یا کمتر) نیاز خواهند داشت؛ عددی که براساس آمار اعلامی همشهری هم‌اکنون نفر سی‌ام لیست منتخبان تهران  یعنی محمدحسین حسین‌زاده بحرینی موفق به کسب شده است.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که نتیجه برگزاری دور دوم انتخابات در تهران کاملا به تعداد آرای باطله بستگی دارد. اگر آرای باطله مطابق پیش‌بینی‌ها بیش از حد معمول باشد، احتمالا شاهد برگزاری دور دوم انتخابات نخواهیم بود. اما اگر اینطور نباشد بسیاری از نامزدهای منتخب تهران می‌بایست به دور دوم بروند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha