کد خبر 242795
۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۳

گزارش «حیات» از نتایج اولیه انتخابات در تهران؛

کدام لیست‌ها در تهران برنده انتخابات شدند؟

کدام لیست‌ها در تهران برنده انتخابات شدند؟

با اعلام نتایج اولیه انتخابات دیروز در تهران، یعنی شهری که طی هفته گذشته علاوه بر برف و باران شاهد بارش لیست‌های انتخاباتی هم بود؛ همه توجهات به تعیین ائتلاف برنده انتخابات معطوف شده است. در این گزارش برنده‌ها را بررسی می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات، دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ با رای‌گیری در ۱۲۱۸ حوزه انتخابیه اصلی و فرعی در سراسر ایران برگزار شد. بیش از ۱۵ هزار نفر در این رقابت سیاسی تایید صلاحیت شدند که ۱۲ درصد خانم و ۸۸ درصد آقا بودند. همچنین انتخابات دیروز، در چهار حوزه انتخابیه آبادان، ملایر، قم و رشت به صورت کاملا الکترونیکی برگزار شد.

میزان مشارکت

بنابر آمار اعلامی از سوی ستاد انتخابات کشور، ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر واجد شرایط برای شرکت در انتخابات بودند که از این تعداد ۳۰ میلیون و ۹۴۵ هزار و ۱۳۳ نفر مرد و ۳۰ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۱۶۵ نفر زن بودند.تا زمان نگارش این گزارش هیچ آمار سمی از سوی وزارت کشور مبنی بر میزان مشارکت در انتخابات دیروز منتشر نشده اما رسانه‌های رسمی صبح امروز به گمانه زنی هایی در این مورد پرداخته‌اند.

خبرگزاری فارس در ساعات پایانی روز گذشته از مشارکت ۴۰ درصدی خبر داد. همچنین روزنامه هم‌میهن هم صبح امروز در گزاشی تحت عنوان «حضوروغیاب» منتشر کرد، از مشارکت ۴۰ درصدی خبر داد. خبرگزاری ایرنا نیر در گزارشی که ظهر امروز (شنبه ۱۲ اسفند) منتشر کرده مشارکت در انتخابات دیروز را ۴۱ درصد عنوان عنوان کرد؛ اما برای اطلاع از آمار دقیق مشارکت باید تا انتشار اطلاعیه رسمی ستاد انتخابات کشور صبر کنیم.

کدام لیست در تهران برنده انتخابات شد؟

اما با اعلام نتایج اولیه انتخابات دیروز در تهران، یعنی شهری که طی هفته گذشته علاوه بر برف و باران شاهد بارش لیست‌های انتخاباتی هم بود؛ همه توجهات به تعیین ائتلاف برنده انتخابات معطوف شده است. از این‌رو در گزارش حاضر قصد داریم تا به بررسی مهم‌ترین موارد این لیست‌های انتخاباتی پرداخته و عملکرد این فهرست‌هارا از منظر میزان موفقیت‌شان در تصاحب کرسی‌های نمایندگی مردم تهران در مجلس بررسی کنیم.

لیست صبح ایران

ظهور تشکل سیاسی «جبهه صبح ایران» به دبیر کلی علی‌اکبر رائفی‌پور و با همراهی سعید محمد دبیر پیشین مناطق آزاد و تجاری در دولت سیزدهم و محمدرضا غلامرضا معاون سیاسی پیشین وزارت کشور دولت سیزدهم یکی از پدیده های عجیب این انتخابات بود. این جبهه روز سه‌شنبه هشتم اسفندماه لیست تهران خود را به سرلیستی حمید رسایی منتشر کرد. رائفی‌پور پیشتر عنوان کرده بود که همه اعضا برای حضور باید به این جبهه تعهد بدهند.

البته لیست صبح ایران اشتراکاتی با دیگر لیست‌های اصلی دارد. مثل سیدمحمود نبویان که در لیست شانا-پایداری و اُمناء هم حضور دارد یا منوچهر متکی سرلیست و سمیه گلپور عضو لیست شورای وحدت که نامشان در لیست رائفی‌پور هم دیده می‌شود. ضمن اینکه لیست صبح ایران به جز نبویان و سرلیستی رسایی، ۱۴ کاندیدای مشترک دیگر هم با لیست اُمناء دارد.

براساس نتایج اولیه اعلامی، از فهرست صبح ایران آقایان حمید رسایی، منوچهر متکی، روح‌الله ایزدخواه، سیدمحمود نبویان، مهدی کوچک‌زاده، ریحانه‌اخلاقی، رضا تقی‌پور، کامران غضنفری، امیرحسین ثابتی، ابراهیم عزیزی، سید مرتضی محمودی، ابوالقاسم جراره، ابوالفضل ظهره‌وند، محمد سراج، سیدعلی یزدی‌خواه، پیمان فلسفی، صالح اسکندری و خانم‌ها ریحانه اخلاقی و سمیه رفیعی حد نصاب لازم برای کسب عنوان نمایندگی مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس را کسب کردند.

بنابراین فهرست انتخاباتی صبح ایران که توانسته است ۱۹ کرسی از مجموع ۳۰ کرسی، نزدیک به دوسوم کرسی‌های نمایندگی در تهران را از آن خود کند، را می‌توان به عنوان موفق‌ترین فهرست انتخاباتی در انتخابات دیروز در نظر گرفت.

لیست اُمناء

«ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» (اُمناء) چند هفته مانده به انتخابات اعلام موجودیت و خود را در میان اصولگرایان مطرح کرد. چندی بعد، جمعیت رزمنده مدافع انقلاب اسلامی (رزما) به دبیر کلی حسین الله‌کرم، شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی (شریان) و چند حزب دیگر اصولگرا هم به حمایت از اُمناء پرداخت تا لیست ۳۰ نفره این ائتلاف برای تهران منتشر شود.

براساس نتایج اولیه اعلامی، از فهرست اُمناء آقایان حمید رسایی، سیدمحمود نبویان، علی یزدی‌خواه، ابراهیم عزیزی، ابوالقاسم جراره، مهدی کوچک‌زاده، روح‌الله ایزدخواه، امیرحسین ثابتی، صالح اسکندری، سید مرتضی محمودی، ابوالفضل ظهره‌وند، پیمان فلسفی، محمد سراج، کامران غضنفری، و خانم‌ها سمیه رفیعی، زینب قیصری و ریحانه اخلاقی حد نصاب لازم برای کسب عنوان نمایندگی مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس را کسب کردند.

بنابراین فهرست «ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» (اُمناء) توانست با کسب ۱۷ کرسی از مجموع ۳۰ کرسی تا این لحظه، بیش از ۵۰ درصد کرسی‌های نمایندگی تهران را به دست بیاورد و از این رو می توان عملکرد لیست امنا را پس از فهرست «صبح ایران» به موفق‌ترین لیست حاضر در انتخابات دیروز تلقی کرد.

لیست جبهه متحد

«جبهه متحد انقلاب اسلامی» نیز یکی دیگر ازتشکل های نوظهور در انتخابات امسال بود.این جبهه روز سه‌شنبه هشتم اسفندماه با صدور بیانیه‌ای علاوه بر اعلام موجودیت، فهرست ۳۰ نفره‌ای را برای تهران منتشر کرد که البته بیش از نیمی از آنان از کاندیداهای لیست شانا-پایداری هستند. هم‌چنین نام محمدباقر قالیباف هم در این لیست وجود داشت که روز بعد از اعلام موجودیت این فهرست با درخواست وی نامش از این لیست خارج شد.

بر اساس نتایج اولیه اعلامی، از فهرست جبهه متحد انقلاب اسلامی آقایان اسماعیل کوثری، مرتضی آقاطهرانی، رضا تقی پور، امیرحسین ثابتی، علی خضریان، علیرضا سلیمی، عبدالحسین روح‌الامینی، مالک شریعتی، پیمان فلسفی، حسین نجابت، سیدمحمود نبویان، سیدعلی یزدی‌خواه وخانم‌ زهره طبیب زاده حد نصاب لازم برای کسب عنوان نمایندگی مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس را کسب کردند.

بنابراین از فهرست جبهه متحد انقلاب اسلامی که موفق به تصاحب ۱۳ کرسی از مجموع ۳۰ کرسی نمایندگی مردم تهران تا این لحظه شده است، را نیز می‌توان از ازائتلاف‌های سیاسی موفق این دوره از انتخابات به شمار آورد.

لیست مشترک شورای ائتلاف و پایداری

بر اساس نتایج اولیه اعلامی، از فهرست مشترک شورای ائتلاف اصول‌گرایان و جبهه پایداری انقلاب اسلامی در تهران آقایان محمدباقر قالیباف، مرتضی آقاتهرانی، سید محمود نبویان، علیرضا سلیمی، اسماعیل کوثری، حسین نجابت، عبدالحسین روح‌الامینی، رضا تقی‌پور، علی خضریان، مالک شریعتی و خانم‌ها زهره طیب‌زاده و زهره سادات لاجوردی حد نصاب لازم برای کسب عنوان نمایندگی مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس را کسب کردند.

البته شایان ذکر است که حضور نام محسن دهنوی نماینده فعلی تهران در نسخه اولیه این لیست، به اعتراض و انصراف مالک شریعتی نیاسر دیگر نماینده تهران و سرانجام خروج نام دهنوی و جایگزینی سید محمود نبویان منجر شد. به همین دلیل با وجود اینکه به گفته حداد عادل اعضای این لیست متعهد شده‌اند که نامشان در لیست‌های اصلی دیگر نباشد، نام نبویان در دو لیست اُمناء و صبح ایران هم دیده می‌شود.

بنابراین فهرست مشترک شورای ائتلاف اصول‌گرایان و جبهه پایداری انقلاب اسلامی که با حصول ائتلاف بین مهم‌ترین رقبای داخلی در اردوگاه اصولگرایان از نگاه ناظران مهم‌ترین لیست انتخاباتی جریان به شمار آمده و از شانس بالایی برای موفقیت برخوردار بود؛ با کسب تنها ۱۲ کرسی در تهران بیش از ۵۰ درصد کرسی‌های نمایندگی تهران را از دست داد.

لیست شورای وحدت

«شورای وحدت اصولگرایان» نیز یکی دیگر از تشکل‌های اصلی اصول‌گرایی است که مصطفی پورمحمدی ریاست آن را بر عهده دارد. این شورا نیز فهرستی با سرلیستی منوچهر متکی منتشر کرد که مورد حمایت جامعه روحانیت مبارز که پورمحمدی دبیر عالی آن است، حزب موتلفه اسلامی به دبیر کلی اسدالله بادامچیان و جامعه اسلامی مهندسین به دبیر کلی محمدرضا باهنر از حامیان این لیست به حساب می‌آیند.

بر اساس نتایج اولیه اعلامی، تنها منوچهر متکی، سرلیست فهرست شورای وحدت توانسته است  حد نصاب لازم برای کسب عنوان نمایندگی مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس را کسب کند. از این رو، این فهرست را می‌توان ضعیف‌ترین فهرست اردوگاه اصول‌گرایان در انتخابات روز گذشته درنظر گرفت.

دیگر لیست‌ها

لیست «صدای ملت» به سرلیستی علی مطهری که خود را رقیب متفاوت دیگر لیست‌های انتخاباتی عمدتا اصول‌گرا در این انتخابات معرفی می‌کرد، موفق به تصاحب حتی یک کرسی در تهران هم نشد.

به جز لیست‌های بالا که عملکرد آن‌ها بررسی شد، لیست‌های متعدد دیگری نیز همچون فهرست جامع نیروهای انقلاب اسلامی، ائتلاف بزرگ اصناف و بازاریان، ائتلاف کاندیداهای مستقل سراسر کشور، ایران متحد که خود را جریان سوم نامیده، جریان سامان، لیست منصوب به سازمان نظام پزشکی که عمدتا شامل اسامی کاندیداهای پزشک بود و تعداد دیگری از احزاب و اصناف ریز و درشت، لیست‌های مختلفی را هم برای تهران و هم برای برخی از شهرستان‌ها منتشر کرده‌اند. اما اغلب این لیست‌ها موفق به تصاحب تعداد قابل توجهی از کرسی‌های نمایندگی مجلس اینده نشده و بار شکست را متحمل شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha