کد خبر 242382
۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۳:۴۵

«حیات» گزارش می‌دهد؛

معضل دستفروشی در مترو چه زمانی به پایان می‌رسد؟

معضل دستفروشی در مترو چه زمانی به پایان می‌رسد؟

کارشناسان معتقدند که رابطه تنگاتنگی بین وضعیت اقتصاد یک کشور و تعدا دست فروشان وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، کنار شلوغی مترو و بوی نامطبوعی که در واگن‌ها می‌پیچد باید رفت و آمد دستفروشان و تکدی‌گران را تحمل کرد.

ورود به مترو مثل هفت خان رستم شده است، اگر در شلوغی‌ها زیر دست و پا له نشوی، اگر از گرما و هوای گرفته برخی از واگن‌ها کلافه نشوی ناگهان چشمت به دستفروشانی می‌خورد که انگار می‌خواهند هرطوری که شده اجناس خود را بفروشند و برای رسیدن به هدفشان به هر نحوی که شده خود را از میان شلوغی‌ها به واگنی دیگر می‌رسانند.

مسعود درستی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران در این رابطه گفت: «بررسی‌ها نشان داده‌اند که در ۱۴ تا ۱۵ ایستگاه معضل بساط‌گستری داریم. این شرایط در ایستگاه‌های مرکز شهر، بحرانی‌تر است؛ به همین‌دلیل به پرسنل و پلیس مترو ابلاغ کردیم به‌هیچ عنوان اجازه بساط‌گستری روی سکوها را ندهند. از سوی‌ دیگر در حال ساماندهی گالری‌ها هستیم تا با نصب کانترها، فضایی را برای بساط‌گستران فراهم کنیم و در عین حال اطلاعات فروشنده، محصولات و غیره... قابل ردیابی باشد تا اگر یکی از مسافران از جنس فروخته‌شده ابراز نارضایتی کرد، امکان پیگیری و رصد فراهم باشد..»

لازم بذکر است که مدت‌هاست شهرداری قصد دارد برای جلوگیری از این مبحث، دست به اقداماتی بزند؛ یکی از معروف‌ترین‌شان ایجاد جایگاه‌هایی برای این افراد است تا در آنجا دست به فروش لوازم خود کنند.

سعید بیگی، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران هم در این خصوص عنوان کرد: شهرداری تهران برای این که دستفروشی به‌عنوان یک صنف رسمی شناخته شود، مذاکرات مختلفی را با اتاق اصناف، اتاق بازرگانی و وزارت اقتصاد انجام داده است. البته بخش مهمی از رایزنی‌ها با درگاه ملی مجوزها بوده که می‌تواند به ساماندهی پدیده دستفروشی کمک بزرگی کند.

البته در نگاه قانونی، دستفروشی هیچگاه جرم ترقی نمی‌شود و در دیدگاهی دیگر نیز برخی از این افراد به دلیل وضعیت بد معیشتی و قیمت بالای اجاره‌ مغازه‌ها دست به بساط کالاهای خود می‌کنند، مسئولان به ویژه کسانی که در حوزه مترو وظیفه‌ای به عهده دارند، باید برای همگان شرایط را به نحوی مهیا سازند تا هم مردمی که قصد استفاده از مترو را دارند، به شکل مطلوبی به مقصد برسند و هم دستفروشان که نیت شومی در سر ندارند و فقط هدفشان کسب روزی حلال است.

طبق مطالعات صورت گرفته کارشناسان معتقدند که رابطه تنگاتنگی بین وضعیت اقتصاد یک کشور و تعداد دست فروشان وجود دارد، به این معنا که هرچقدر اقتصاد یک کشور پر چالش، تغدا دستفروشان نیز بیشتر.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران نیز درباره برخی برخوردها با دستفروشان به ویژه در ایستگاه‌های مترو، اظهار کرد: «از نگاه من به عنوان شهردار تهران، دستفروشی جرم نیست بلکه یک شغل است، اما برخی افراد به شکل نامتعارف و غیرهدایت‌شده مشغول این کار هستند.

در نهایت باید این موضوع را ذکر کرد که اقدامات شهرداری و مسئولان مربوطه، هم باید به نفع شهروندان عادی باشد هم به سود دستفروشان.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha