کد خبر 213450
۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸

«حیات» گزارش می دهد؛

ایجاد رونق در اقتصاد محلی با ساماندهی دستفروشان

ایجاد رونق در اقتصاد محلی با ساماندهی دستفروشان

طبیعتا مهمترین معضل ایجاد شده توسط دستفروشان در سطح شهر موضوع اشغال فضا و ایجاد ترافیک های سنگین در معابر شهری است. لذا ساماندهی دستفروشان باتوجه به ازدیاد آنان امری ضروریست که نیازمند تعامل شهرداری ها و دولت است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، حکایت دستفروشی حکایت جدیدی نیست و از گذشته وجود دارد. اما در روزگاران قدیم دستفروشان جای ثابتی نداشتند و اغلب با دوچرخه یا سه چرخه در روستاها و مناطق کم بضاعت شهر به فروش اجناس می پرداختند.

اکنون چند سالیست که به علت افزایش تورم، بیکاری و شرایط سخت معیشتی، بسیاری از مردان و زنان جوان تحصیلکرده در سراسر کشور به دستفروشی روی آورده اند به نحوی که در هر کجای کشور خصوصا پایتخت که قدم میزنیم ردی از دستفروشان را مشاهده می کنیم.

دستفروشانی که اغلب جوانان فارغ التحصیل دانشگاه هستند و اکنون با هزاران آرزوی برباد رفته و صرفا به جهت تامین نیازهای زندگی و کسب درآمد در کوی و برزن بساط می کنند.

تهران، شهری اشباع شده از دستفروشان

در واقع با توجه به شرایط فعلی اقتصاد، دستفروشی یکی از شغل هایی است که نیاز به داشتن سرمایه بالا ندارد و دستفروشان می توانند بدون پرداخت قبوض و مالیات به کسب درآمد بپردازند. به همین خاطر این روزها تمام شهر از خیابان گرفته تا ایستگاه های مترو اشباع شده از دستفروشان مرد و زن.

به گفته دستفروشان، دستفروشی قاعده و قانون خاص خود را دارد و افراد برای پهن کردن بساط خود باید به شهرداری یا مغازه های موجود در آن خیابان اجاره پرداخت کنند.

البته به گفته بسیاری از شهروندان، دستفروشی به علت سودبالایی که دارد مورد پسند بسیاری از مغازه داران قرار گرفته است، به نحوی که این روزها بسیاری از مغازه داران اجناس خود را با تخفیفی بسیار اندک در قالب دستفروشی به فروش می رسانند.

علی دستفروش بازار دوم نازی آباد در این باره به خبرنگار اجتماعی حیات می گوید: اهل اسلامشهر و فارغ التحصیل مقطع ارشد از دانشگاه آزاد قزوین است اما دو سالی می شود به علت بیکاری و مشکلات عدید معیشتی به شغل دستفروشی روی آورده است.

به گفته علی، دستفروشی به هیچ عنوان کار آسوده ای نبوده و باید ماهانه رقمی به عنوان اجاره به شهرداری و مغازه ای که مقابلش بساط پهن می کند پرداخت کند.

علی می گوید براساس عرف موجود در بازار، نرخ اجاره محل دستفروشی با توجه به آن محله یا خیابان به صورتی متری یا تعداد سنگ فرش های اشغال شده محاسبه می شود. رقمی که امسال از 300 هزار تومان شروع می شود و تا دو الی سه میلیون تومان هم می رسد و امیدواریم با ساماندهی دستفروشان و به رسمیت شناخته شدن آن، دیگر شاهد مافیاهای این حوزه نباشیم.

حضور 30 هزار دستفروش در پایتخت

به گزارش حیات، طبق اظهار نظر علیرضا زاکانی شهردار تهران، حدود 20 الی 30 هزار دستفروش در پایتخت وجود دارد که بخش عمده آنان در داخل ایستگاه های مترو و ناوگان ها مستقر هستند.

از این رو، هفته گذشته رئیس مرکز بهبود کسب و کار وزارت اقتصاد در خبری اعلام کرد به زودی حرفه دستفروشی به عنوان یک کسب و کار رسمی در سراسر کشور معرفی و یک شناسه یکتا به دستفروشان اعطا می شود.

همچنین طبق اعلام مدیرعامل شرکت شهربان و حریم بان شهرداری تهران، سامانه ای یکپارچه مختص دستفروشان، در مهرماه سال جاری رونمایی می شود و قرار است دوربین هایی با هدف نظارت روی لباس های سراکیپ ها نصب شود.

رسمی شدن شغل دستفروشی بهانه اخذ مالیات

سارا دختری که حوالی میدان ولیعصر (عج) به فروش بدلیجات مشغول است در واکنش به خبر رسمی اعلام شدن شغل دستفروشی به خبرنگار اجتماعی حیات گفت: این کار تنها با هدف اخذ مالیات از ما دستفروشان انجام می شود و هیچگونه اقدام مثبتی صورت نمی گیرد. ای کاش مسئولان پیش از هرچیز با ماموران سد معبری که هربار به بهانه ای از ما دستفروشان باج می گیرند برخورد کنند.

طبیعتا مهمترین معضل ایجاد شده توسط دستفروشان در سطح شهر موضوع اشغال فضا و ایجاد ترافیک های سنگین در معابر شهری است. لذا ساماندهی دستفروشان باتوجه به ازدیاد آنان امری ضروریست که نیازمند تعامل شهرداری ها و دولت است.

امری که با به رسمیت شناخته شدن این حرفه، دست مافیاهای پشت پرده را قطع می کند و سبب ایجاد رونق در اقتصاد محلی می شود.

حال باید دید با توجه به رسمی شدن این کسب و کار و اعطای شناسه یکتا به این افراد شاهد سامندهی دستفروشان از سطح شهر خواهیم بود یا همچنان ایستگاه های مترو و خیابان ها شلوغ پایتخت تحت تصرف دستفروشان خواهد درآمد.

گزارش: بهاره بهرامی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha