کد خبر 242339
۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲

سخنگوی شورای نگهبان خبر داد؛

حضور ۲۳۰ هزار ناظر مردمی در انتخابات/ تاکنون تخلف ویژه‌ای صورت نگرفته است

حضور ۲۳۰ هزار ناظر مردمی در انتخابات/ تاکنون تخلف ویژه‌ای صورت نگرفته است

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه انتخابات پیش‌رو در هزار و ۷۰۰ شعبه انتخابات به‌صورت تمام الکترونیک برگزار می‌شود، گفت: ما در این دوره ۲۳۰ هزار ناظر مردمی داریم.

به گزارش گروه سیاسی حیات، هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، صبح امروز در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما گفت: انتخابات در جمهوری اسلامی امری تعیین کننده و محوری است در روزگاری که برخی مردم دنیا با صندوق رای بیگانه هستند در نظام جمهوری اسلامی اراده و خواست مردم دولت ها و مجالس را سامان بخشیده است.

وی با اشاره به برگزاری دو انتخابات در روز جمعه اظهار کرد: انتخابات امسال در حدود ۶۰ هزار شعبه اخذ رای برگزار می شود، بیش از ۱۵ هزار نفر یعنی حدود ۷۵ درصد کسانی که شرایط داشتند تایید صلاحیت شدند.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: در حال حاضر برای هر کرسی بیش از ۵۲ نفر فعالیت می‌کنند، بر اساس قانون با اینکه قاطبه مردم مسلمان هستند ولی اقلیت‌های دینی ما کرسی برای مجلس دارند.

وی با اشاره به اینکه از اقشار مختلف در میان تایید صلاحیت شده ها وجود دارد، گفت: ما از حضور همه افراد شایسته و نخبگان در انتخابات استقبال کرده و به آن افتخار می‌کنیم با توجه به تعداد داوطلبان تایید صلاحیت شده زمینه انتخاب نمایندگانی شایسته فراهم است.

طحان نظیف در ادامه یادآور شد: ما در این دوره ۲۳۰ هزار ناظر مردمی داریم، علاوه بر آن نمایندگان کاندیدا در روز اخذ رای حضور دارند که تعدادشان ۶۲ هزار نفر است، حدود ۸۰۰ هزار نفر هم عوامل اجرایی هستند.

۲۵۰ هزار نفر مسوول تامین امنیت در انتخابات هستند

وی تاکید کرد: انتخابات در کشور ما همواره در امنیت برگزار شده در این دوره ۲۵۰ هزار نفر مسئول امنیت انتخابات هستند، در هزار و ۷۰۰ شعبه انتخابات به صورت تمام الکترونیک برگزار می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که آیا شورا به لیست‌های انتخاباتی نگاه ویژه دارد؟ بیان کرد: شورای نگهبان نسبت به هیچ فهرست و گروه سیاسی نگاه خاصی ندارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر مقایسه میزان تایید صلاحیت شده‌ها ایران با دیگر کشورها خاطرنشان کرد: بررسی‌هایی در پژوهشکده شورای نگهبان داریم، ما این تعداد تایید صلاحیت شده را در انتخابات هیچ کجای دنیا ندیدیم.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره رد صلاحیت حسن روحانی برای مجلس خبرگان اظهار کرد: بر اساس قانون مجلس خبرگان شرایطی برای انتخابات در نظر گرفته شده و افراد باید شرایطشان به صورت برابر و مداوم باقی باشد. اما ممکن است کسی این شرایط را داشته باشد ولی در طول زمان این شرایط را از دست بدهد.

هنوز خبری از تخلف ویژه‌ای نیست

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران دررابطه با تخلفاتی که شورای نگهبان تاکنون دریافت کرده گفت: ما تاکنون تخلف ویژه‌ای دریافت نکردیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره معیار تایید و رد صلاحیت ها بیان کرد: قانون مراحل مختلف را دارد، هیات های اجرایی و هیات های نظارت که مسوول تایید یا رد صلاحیت‌ها بودند.

۱۲ درصد نامزدها بانوان هستند/ سه هزار نامزد دهه شصتی

وی در پاسخ به سوالی درباره تعداد آقایان و خانم های شرکت کننده گفت: ۱۲ یا ۱۳ درصد ثبت نام کنندگان خانم و بقیه آقا هستند، سن شرکت در انتخابات ۳۰ تا ۷۵ سال است، ما حدود ۳ هزار دهه شصتی داریم.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره میزان مشارکت مردمی در انتخابات بیان کرد: میزان مشارکت در انتخابات های مختلف ایران متفاوت بوده ولی همیشه به صورت متوسط رو به بالا بوده است، بر اساس نظرسنجی ها این دوره مشارکت بالا خواهد بود.

وی در پاسخ به انتقادات به شورای نگهبان اظهار کرد: شورای نگهبان نهاد عالی حقوقی است که بر اساس قانون اقدامات خود را انجام می‌دهد، ما به هیچ عنوان نگاه سیاسی، حزبی و گروهی به نامزدها نداریم، افراد بر اساس قانون صلاحیتشان بررسی می شود.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین گفت: چون جنس کار شورا قضاوت گونه است ممکن است مورد نقد قرار گیرد که این طبیعی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha