کد خبر 242300
۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۸

وزیر بهداشت خبر داد؛

میزان مرگ و میر نوزادان کاهش چشمگیری داشت/ افزایش سن امید به زندگی به 76 سال

میزان مرگ و میر نوزادان کاهش چشمگیری داشت/ افزایش سن امید به زندگی به 76 سال

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر از کاهش میزان مرگ و میر نوزادان از ۳۲ در هر هزار تولد زنده، به ۸ نوزاد خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی حیات، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در سال های قبل از انقلاب وابستگی ما به غربی ها و استعمارگران همه جانبه بود، اظهار کرد: در آن دوره، هموطنان ما ناچار به استفاده از خدمات پزشکان بی کیفیت کشورهای همسایه بودند و گاه  برای دریافت ساده ترین درمان ها و پیش پا افتاده‌ترین اعمال جراحی ناچار به سفر به خارج از کشور می‌شدند. در آن دوره فقط 9 دانشگاه علوم پزشکی در کشور وجود داشت و سالانه حدود 800 تا 900 دانشجو در این دانشگاه ها تربیت می‌شدند و حال آن که  امروز 67 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی، 22 هزار عضو هیات علمی، 270 هزار دانشجو و 8 هزار دانشجوی خارجی در کشور داریم. 

وی ارتقای شاخص امید به زندگی را  از شاخص های مهم پیشرفت در حوزه پزشکی دانست و گفت: در سال های قبل از انقلاب امید به زندگی، حدود 56 سال بود که در حال حاضر به 76 سال رسیده است. از سوی دیگر با استقرار نظام مراقبت های بهداشتی اولیه و تلاش نیروهای بهداشتی و درمانی، شاهد کاهش میزان مرگ و میر نوزادان از ۳۲ در هر هزار تولد زنده به ۸ و کاهش مرگ و میر مادران باردار از 255 در هر صد هزار تولد زنده به 25 در هر صد هزار تولد زنده هستیم. 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کاهش مرگ و میر کودکان کمتر از 15 سال از 135 در هر هزار تولد زنده  دوران قبل از انقلاب به 14 در هر هزار تولد زنده را از دیگر شاخص های مقایسه ای  نظام سلامت کشورمان دانست و با تاکید بر مهار  بسیاری از بیماریهای واگیردار در کشورمان خاطرنشان کرد: در دوره‌ای در کشورمان فلج اطفال یک بیماری شایع بود اما امروزه این بیماری همانند بسیاری از بیماری‌های دیگر ریشه کن و یا کنترل شده است.

وی اضافه کرد: در بحث ساخت واکسن پیشرفت‌های شگرفی داشتیم؛ به طوری که  ۶ نوع واکسن در کشور تولید  و در پیشگیری و درمان کرونا نیز به نحوی عمل شد که سال گذشته از سوی سازمان بهداشت جهانی مورد تقدیر گرفتیم.

عین‌اللهی همچنین گفت: در این برنامه هر فرد ایرانی، با کد ملی باید یک مراقب سلامت داشته باشد؛ مراقبی که او را بشناسد و برای او پرونده سلامت -و نه بیماری- تشکیل دهد. پویش ملی سلامت نیز مقدمه‌ طرح سلامت خانواده و برای اجرای غربالگری دو بیماری دیابت و فشارخون بالا بود که در کشور اجرا شد؛  بیش از ۴۶ میلیون نفر در آن مشارکت کردند و  با این نصاب رکورد مشارکت مردم در حوزه سلامت، شکسته شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha