کد خبر 242293
۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۷

فرود اولین فضاپیمای خصوصی در ماه

فرود اولین فضاپیمای خصوصی در ماه

پس از فرود اولین فضاپیمای خصوصی روی ماه، زمان آن رسیده که قوانینی را برای سفر به آن وضع کنیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، چند روز پیش اولین فضاپیمای خصوصی به نام ادیسه بر روی ماه فرود آمد. ادیسه رسماً به اولین فضاپیمای خصوصی تبدیل شد که به این موفقیت دست یافت. همچنین اولین ماژول یا سفینه آمریکایی است که در بیش از نیم قرن گذشته روی سطح ماه فرود آمده است.

آخرین باری که یک کاوشگر آمریکایی وارد ماه شد، سال ۱۹۷۲ بود، اما نشان داده شده است که این فضاپیما به چب کرده و ممکن است نتواند وظایف برنامه ریزی شده خود را انجام دهد.

مارتین الویس، اخترفیزیکدان مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونیان، در نشست امسال انجمن نجوم آمریکا گفت: نکته مهم در مورد فضا این است که قوانین بسیار کمی وجود دارد.

همانطور که الویس می‌گوید، تنها نوع منسجم قوانین فضایی که اکنون داریم، معاهده فضایی ۱۹۶۷ است که اصولی از قبیل «دولت‌ها باید در قبال آسیب‌های ناشی از اشیاء فضایی خود مسئولیت داشته باشند» و «دولت‌ها باید از آلودگی مضر فضا اجتناب کنند» است. 

وی افزود: این دستور العمل قانون نیست و فقط مجموعه‌ای از اصول است.

 توافقات آرتمیس از نظر فنی نیز غیر الزام آور هستند و حتی اگر چارچوب مفیدی برای روزی که قوانین فضا در نهایت نوشته می‌شوند، ارائه کنند، قانون نیستند.

الویس در مورد یکی از قوانین توافقنامه آرتمیس گفت: اگر سنگی را بردارید و در کیسه‌ای بگذارید، متعلق به شماست. این سنگ متعلق به آژانس یا کشوری است که این کار را انجام داده است.

الویس توضیح داد: در مورد مدیریت ماه در حال حاضر، هیچ چیز اساسی وجود ندارد، اگرچه در جنبه روشن، روش‌های مداومی برای توسعه قوانین ماه وجود دارد.

منبع: الیوم‌السابع

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha